Konstig i traven...

S

Sandrisen

Jag rider en islänning några ggr i veckan. Det konstiga med honom är att han ibland går orent i traven.. Inte att han haltar men lixom "nickar" till i några steg. När han har stått några dagar kan han även göra likadant i tölten och galoppen.. Detta är inte min häst och jag har pratat med hans ägare, men hon tror inte att det är något farligt, bara att han är lite stel. Jag är livrädd för att det kan vara spatt, känns inte speciellt snällt och rida honom, om han i själva verket har ont... Någon som vet lite mer än jag? :confused:

Sv: Konstig i traven...

Oj, vad svårt. Jag har själv hållit på med islänningar ett antal år nu och det är väldigt svårt att via ett forum säga om hästen är halt på något sätt eller om den bara är oren i takten. Just det här med pass o tölt kan krångla till det hela och det blir inte alltid lika lätt att se om orenhet beror på ont eller om det beror på att hästen helt enkelt har taktproblem. Som du beskriver det så kan det ju vara någon slags hälta. Om det är spatt eller inte är ju omöjligt att säga. Men spatt är ju ofta ett problem som kan bli mer märkbart om hästen "stelnat" till lite några dagar och bli bättre när den är uppmjukad. Men frågan är ju om reaktionen du känner ens sitter i bakbenen?

Det finns två alternativ:
* övertyga ägaren om att hon bör låta vet kolla igenom hästen redan nu.
* rida på och se om hästen blir halt "på riktigt" och då kolla upp med vet.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 695
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 769
Senast: Jamtland
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.