Konstig hoppteknik

Y

ynnej

På filmen från tävlingen i helgen kunde man se att han hoppar med bakbenen på sidan i hoppen. Jag har aldrig sett honom göra så förut.
Hindren ligger på 90cm-1m.
Jag blev lite fundersam och undrade varför han gör så. Är det bara att han har en speciell teknik?:crazy:
Det kanske är någon här som har någon aning om varför?

Lägger in en bild så att ni förtår vad jag menar. Detta är ett av de mer extrema fallen. Så han gör inte alltid så här mycket.

07021001_0001.jpg

Sv: Konstig hoppteknik

han kanske egentligen vill dra benen under sig istället för att sträcka ut och sen så är han ändå rädd om bakbenen och viker dom åt sidan för att inte slå i.
Lite roligt ser det iaf ut :D

Ja det ser jätteroligt ut :D
Han river sällan med med bak så det är ju ganska effektivt i så fall :)
Men man tycker ju att det vore lättare att bara sträcka ut i så fall.
Eftersom han inte brukar göra så så blev jag ju lite fundersam. Jag får se om han fortsätter...

Fler teorier?;)

Puttar lite desperat...;)

Ingen mer som har någon fundering?

hästar som hoppar på gränsen av sin kapacitet försöker ibland vrida och vända sig åt alla möjliga håll för att inte riva - men av bilden att döma verkar din inte ha problem med kapacitetn inte på de hindrena iaf...

Ser att du var i lurbo och tävlade :-)

Frågan är väl om han alltid har gjort så där fast ni inte märkt det eller tänkt på det eller om det är helt nytt.

Hur känns han när han gör så där, konstig, eller?

Hur är han i övrigt att rida, som vanligt eller annorlunda?

Som någon annan skrev så brukar hästar som är rädda om sig men med något begränsd kapacitet/teknik göra så där för att inte riva. Men hindren är ju så låga så det borde ju inte vara det som är problemet. På just den där bilden ser det ju ut som om han överhoppar sig lite.

Jag skulle rida på som vanligt och tävla och träna men änndå hålla koll på honom, blir han inget bättre så skulle jag låta vet eller equiterapeft titta på honom så att det inte beror på någon snedhet i bakdelen eller liknande.

Det KAN ju vara ett tecken på obehag, smärta men då borde du ju känna det även vid andra tillfällen, att han blivit annorlunda.

Lycka till

Han känns som vanligt att rida i övrigt. Bjuder på hindrena osv.
Visserligen har vi inte haft våran bästa period den senaste tiden. Men iom att han bjuder på hindrena så har jag inte varit orolig.
Jag känner inte så mycket av det själv när jag hoppar. Men ibland om han gör det mycket så skjuts jag lite ur sadeln.

Jag diskuterade det med min tränare idag. Hon trodde att det var för att han inte riktigt ville ta i med höger bak som är hans svagare bakben. Så att han inte stampar av med bakbenen bredvid varandra utan med höger lite längre bak. Vilket gör att hela hoppet blir snett.

Jag försöker att hela tiden jobb upp hans styrka i bakdelen och förhoppningsvis så kanske det försvinner med tiden.
Jag ska absolut hålla koll på honom så att han inte har ont.

Det kan bero på att ryttaren inte är helt i balans.. Då försöker hästen "balansera" genom att vrida bakdelen. Det är inte ett helt ovanligt fenomen.

Han känns som vanligt att rida i övrigt. Bjuder på hindrena osv.
Visserligen har vi inte haft våran bästa period den senaste tiden. Men iom att han bjuder på hindrena så har jag inte varit orolig.
Jag känner inte så mycket av det själv när jag hoppar. Men ibland om han gör det mycket så skjuts jag lite ur sadeln.

Jag diskuterade det med min tränare idag. Hon trodde att det var för att han inte riktigt ville ta i med höger bak som är hans svagare bakben. Så att han inte stampar av med bakbenen bredvid varandra utan med höger lite längre bak. Vilket gör att hela hoppet blir snett.

Jag försöker att hela tiden jobb upp hans styrka i bakdelen och förhoppningsvis så kanske det försvinner med tiden.
Jag ska absolut hålla koll på honom så att han inte har ont.

så som din tränare förklarar det hela, tycker jag det låter som om han HAR ont eftersom han är svagare o inte vill ta i. Det behöver inte visa sig i markarbetet, det är det som är så lurigt. Tycker absolut att du skulle åka till någon bra clinic o kolla igenom honom, dels i bakbenen och även i ländryggen. Ibland brukar det visa sig genom benen men i själva verket sitta i ryggen.
Lycka till!

Hej!

Sådär har jag sätt många hästar hoppa på alla typer/storlekar på hinder och det är nog helt normalt.

En del hästar har det som teknik att vrida sig lite men eftersom jag aldrig har sätt eller ännu mindre suttit på hästen i fråga så är det ganska svårt att säga hur man ska göra och exakt hur det är med den här hästen, så jag skulle säga fråga din tränare eller någon annan hoppkunnig människa i din närhet om hur du ska göra eller om det är något fel.

Lycka till!!:D

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 471
Senast: Grazing
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 503
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 694
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar