konstig hälta

G

Garagefynd

När jag tog in min häst i fredags blev jag ganska rädd när jag såg att hon inte ville sätta ner sitt ena bakben. Benet var varmt från knäet och ner i hoven men inget svullet alls. När hon gick stödde hon på det, men när hon stod stilla lyfte hon upp det hela tiden.
Jag ringde till vet. som tyckte att vi skulle avvakta och se nästa morgon.
Det såg mycket bättre ut och hon stod på benet som nu var kallt förutom från kotan och ner.
När hon går ser det normalt, hon tar ett normalt steg tills hon ska sätta i hoven då hon drar tillbaka benet några cencimeter och sedan stödjer på benet och hela hoven.

Vet. trodde att det var något nere i hoven, men det ser inte så ut. Funderade på om hon sträckt sig någonstans, men varför är det varmt i kotan, karled och hov? Ingen annan hov eller ben är varma.
Vad kan det vara? Känns det igen?:confused:
Benet är alltså inte särskillt varmt och inget svullen och hältan har blivit betydligt bättre sen i fredags...

Sv: konstig hälta

Hej!

Låter som det kan vara en hovböld på gång...Har du visitertång kan du kolla om hästen reagerar vid visitering av sulan o trakterna. Bara ett litet förslag då jag inte är veterinär:) Blir det inte bättre-uppsök veterinär. Lycka till

Tycker också det låter som en hovböld, försök få ut hovslagaren eller veterinären så snabbt som möjligt!

Sträckning skulle jag tippa. En böld blir inte "betydligt bättre" snarare tvärtom. Är den någon puls att tala om?

Hovbäld verkar väl mindre troligt när det är varmt över ett sånt sort område, och har blivit bättre. Sträckning låter som en möjlig orsak, men det kan finnas mycket.
Har man otur kanske det kan vara en spricka i något ben, om det kan vara bråk i hagen eller en stenig ojämn hage? Isåfall får man röntga.
Hästen kan ha slagit i hoven rejält och fått en blödning i den, det kan ju ge rejäl hälta och värme. En sån blödning kommer man troligen att se så småningom vid verkning. Min häst drabbades troligen av det på betet i somras, hovis hittade blödningen efter ett par skoperioder.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
598
Senast: Bamburine
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 749
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst opererades i måndags för att plocka bort lösa benbitar. En i vä has och en i hö bak kota. Operationen gick bra men när han...
Svar
16
· Visningar
2 004
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
819
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka