Konstig hälta...

K

Kelly

Min häst visade lite orenhet bak för några dagar sen... Så stallägaren kollade upp henne igår.. Hon är ganska duktig på de där med hälta, jobbat på Atg-klinik i stockolm...
Så här ligger de till...
Hon är oren bak när man rider henne, syns i trav. Men hon är Inte halt när hon longeras eller springer lös i paddocken, så hon e endast halt vid ridningen.
Stallägaren gjorde böjprov på henne runt om och hon visar INGEN reaktion på något utav benen.
Vilket jag tror då att de kan sitta i rygg, länd eller kors..? låg och funderade på de i timmar igårkväll innan jag kunde somna.... Så idag nbär jag kom till stallet kollade jag hennes rygg och de... de visar sig att när man står bakom henne är hon ungefär 1-2 cm högre på högersida än vad hon är på vänstersidan på rumpan...
Vilket får mig då att tro att problemen sitter där...
Någon som haft häst som varit sne eller ojämn? Vad har ni gjort? Vad var felet?
ska ringa helsingborg på måndag iaf opch boka tid hos veterinär och sån där fysterapeft.
 
Sv: Konstig hälta...

Mitt sto blev sned när vi red omkull 2 ggr på en vecka.
Hon var lite sned från början åt ena hållet som alla hästar är, men hon landade illa när vi gick omkull och blev helt sned i bäckenet åt det håll hon redan var sned åt.

Hon blev inte halt utan ömmade från och till i ryggen, gick snett när man red, ville gärna skjuta ut rumpan åt vänster, blev hetare än vanligt, kunde inte skritta utan trippade hellre.

Efter massa behandlingar av en equiterapeut är hon inte rak, det kommer hon aldrig bli, men hon är mkt mkt bättre.
Tyvärr har det här lett till att hon blivit väldigt känslig i ryggen, förr gick hon alltid ute utan täcke året runt och frös aldrig, nu kan hon absolut inte vara utan täcke när det regnar för då kan man inte ens lägga handen på ryggen så sänker hon en dm. :(

Men din häst har inte ont i ryggen eller ömmar?
 
Sv: Konstig hälta...

Lazio skrev:
Mitt sto blev sned när vi red omkull 2 ggr på en vecka.
Hon var lite sned från början åt ena hållet som alla hästar är, men hon landade illa när vi gick omkull och blev helt sned i bäckenet åt det håll hon redan var sned åt.

Hon blev inte halt utan ömmade från och till i ryggen, gick snett när man red, ville gärna skjuta ut rumpan åt vänster, blev hetare än vanligt, kunde inte skritta utan trippade hellre.

Efter massa behandlingar av en equiterapeut är hon inte rak, det kommer hon aldrig bli, men hon är mkt mkt bättre.
Tyvärr har det här lett till att hon blivit väldigt känslig i ryggen, förr gick hon alltid ute utan täcke året runt och frös aldrig, nu kan hon absolut inte vara utan täcke när det regnar för då kan man inte ens lägga handen på ryggen så sänker hon en dm. :(

Men din häst har inte ont i ryggen eller ömmar?

Hejsan.. Vilken otur du haft :( beklagar, skönt att h*n blivit bättre iaf!
Min häst har inte ont varken i rygg, länd eller kors, har känt igenom henne överallt, utan det ända jag kan hitta på henne är då att hon är lite högre på högersida än vänster sida över rumpan.
I november förra året blev hon skadad i vänster bak och blev opererad, men det var inget allvarligt, bara en rejäl inflamation, dom satte in drän och så i benet. Så vet inte om det kan hänga ihop emd skadan kasnke? att hon belastade höger bakben mer så att honom blivit sned? eller kan jag ha helt fel?
 
Sv: Konstig hälta...

Tack. :)

Det kan mycket väl vara så att din häst har avlastat det ben som opererades och därigenom belastat andra benet för mkt.
Är hon oren på h bak eller?
 
Sv: Konstig hälta...

Vassegoo ;)

Vi kan inte se vilket ben det är hon är halt på.. ibland tycker jag det är höger ibland tycker jag det är vänster.. så jag vet inte... kasnke e båda... hon är ju inte direkt Halt.. mer oren p någon sätt, inte riktigt fräsch, de syns ju att hon inte e ren, men dock inte halt heller... så jag vet inte... De e ju längesen hon var skadad... och vi upptäckte orenheten i måndags.. så de e konstigt att den inte kommit tidigare.... men visserligen ha vi kommit igång mer och mer mot slutet och tränade nu inför tävling denna helgen... :smirk:
 

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp