Konstig hälta

jeessicas

Trådstartare
Hej.

Det här en ganska lång historia som jag ska försöka göra kort.

Min häst blev halt på ett bakben i vintras efter att hon trampat av sig en sko, det läste sig med boxvila och veterinärkoll.

Efter ett tag blev hon halt högerfram. Först vila och tillslut röntgen och behandling, det var en hovledsinflammation. Hon blev friskförklarad och skulle rehabiliteras.

Hon åkte till fodervärd och efter rehab blir hon halt högerfram igen men den här gången sitter det högre upp alltså inte i hovleden. Kan det bero på allt som har hänt eller är det en ny skada?

Hon ska hem till mig igen och då ska jag göra veterinärkoll igen. Men blir inte klok på den här hästen, så undrar om någon har någon teori?

I mitt stall finns en häst med en återkommande lätt hälta sedan typ hela hans liv. Veterinärerna skyller på inflammation hit och dit och skickar hem för vila med antiinflammatorisk medicin men det är ingen som lyckats hitta en vettig diagnos. Jag tänker att det måste vara ett bakomliggande problem men det verkar väldigt svårt att hitta.

Kanske är det samma på din? Något helt annat som ger henne hältorna och så stirrar man sig blind på det halta benet.

Jag har förstått att det gäller att hitta en noggrann och duktig klinik men hur gör man det? Varje veterinär som tycker att vila och metacam är lösningen kostar ju massa pengar.

I mitt stall finns en häst med en återkommande lätt hälta sedan typ hela hans liv. Veterinärerna skyller på inflammation hit och dit och skickar hem för vila med antiinflammatorisk medicin men det är ingen som lyckats hitta en vettig diagnos. Jag tänker att det måste vara ett bakomliggande problem men det verkar väldigt svårt att hitta.

Kanske är det samma på din? Något helt annat som ger henne hältorna och så stirrar man sig blind på det halta benet.

Jag har förstått att det gäller att hitta en noggrann och duktig klinik men hur gör man det? Varje veterinär som tycker att vila och metacam är lösningen kostar ju massa pengar.

Kan det vara. Har ingen bra klinik i närheten av där jag bor och jag kan inte ta mig iväg någon längre stans heller tyvärr.

Tänker mer om den nuvarande hältan kommer från samma ställe fast det flyttat sig eller om fodervärden gjort något fel

Kan det vara. Har ingen bra klinik i närheten av där jag bor och jag kan inte ta mig iväg någon längre stans heller tyvärr.

Tänker mer om den nuvarande hältan kommer från samma ställe fast det flyttat sig eller om fodervärden gjort något fel

Någon "konstig" hälta utifrån rubrik vet jag inte riktigt hur du menar ?

Däremot så hältor kan ju vara besvärliga och bero på massor med saker/sekundära problem kan utveckla sig osv.

Du behöver säkerligen utreda din häst veterinärt utifrån beskrivningen .

Att fodervärd etc skulle gjort ngt fel känns väldigt märkligt att öht lyfta i sammanhanget ? Hur ska du kunna bedöma det när du inte vet alls vad som är diagnosen på hästen ?

Börja med att få hjälp från veterinär med en diagnos och lämplig behandling för din halta häst ?

Någon "konstig" hälta utifrån rubrik vet jag inte riktigt hur du menar ?

Däremot så hältor kan ju vara besvärliga och bero på massor med saker/sekundära problem kan utveckla sig osv.

Du behöver säkerligen utreda din häst veterinärt utifrån beskrivningen .

Att fodervärd etc skulle gjort ngt fel känns väldigt märkligt att öht lyfta i sammanhanget ? Hur ska du kunna bedöma det när du inte vet alls vad som är diagnosen på hästen ?

Börja med att få hjälp från veterinär med en diagnos och lämplig behandling för din halta häst ?
Jo men hon har ju fått en diagnos och blivit frisk förklarad från hältan, det var ju hovledsinflammation. det är ju därför jag undrar hur den kan flytta sig och sitta högre upp. Då vi varit på klinik och röntga benet.

Jo men hon har ju fått en diagnos och blivit frisk förklarad från hältan, det var ju hovledsinflammation. det är ju därför jag undrar hur den kan flytta sig och sitta högre upp. Då vi varit på klinik och röntga benet.
Fast ibland är en hälta bara en liten del av hela bilden. Något som visar sig som en hälta på ett ställe, kan precis lika gärna komma någon annanstans ifrån.

Hovledsinflammationen kanske inte var hela svaret sist? Att den blev bättre kan bero på att den fick vila.
Min egen häst har haft en del problem och vi har fått lite olika diagnoser som känts "sådär", men som ändå varit fullt rimliga. Tills en dag när det riktiga problemet visade sig och vi kunde behandla det. Så ge inte upp! Och inte tror jag att fodervärden har gjort något för att din häst ska bli halt, utan det är med största sannolikhet grundproblemet som är kvar.

Hovledsinflammationen kanske inte var hela svaret sist? Att den blev bättre kan bero på att den fick vila.
Min egen häst har haft en del problem och vi har fått lite olika diagnoser som känts "sådär", men som ändå varit fullt rimliga. Tills en dag när det riktiga problemet visade sig och vi kunde behandla det. Så ge inte upp! Och inte tror jag att fodervärden har gjort något för att din häst ska bli halt, utan det är med största sannolikhet grundproblemet som är kvar.
Vad var det riktiga problemet? Nyfiken... :)

Och svar i tråden. Som jag ser det är det ganska svårt att aktivt göra en häst halt. Speciellt på kort tid. Din häst har troligtvis något underliggande problem som inflammationen bara var ett symtom på. Jag är väldigt skeptisk när veterinärer diagnostiserar inflammation i diverse leder. I min erfarenhet är det väldigt sällan hela förklaringen.

Hur länge har du haft hästen? Har den varit kärnfrisk tidigare?

Att hältan dessutom flyttat sig runt i kroppen stärker min misstanke. Vi är väldigt duktiga på att skylla hältor på den enklaste förklaringen såsom en tappsko vilket kanske i själva verket bara var ett sammanträffande.

Hästägare generellt är dåliga på att veta om deras häst är halt varför hältor först upptäcks när till exempel en sko ryker och man börjar titta noggrannare.

Min häst hade kotledsinflammation i ett bakben som han behandlades för men det visade sig vara en sträckning i rumpan som var den egentliga orsaken. Visst hade han ont i sin kota men bara för att han försökte avlasta sin rumpa.

Vad var det riktiga problemet? Nyfiken... :)

Strålbensbursorna båda fram visade sig vara det som var fel hela tiden. Då hade vi fått diagnos kotledsinflammation, ligamentsskador mm mm, och på ett återbesök vid longering så snubblande hästen bak och bytte då ben att halta på för en kort stund och då utbrast veterinären att hon visste vad det var. Hon var själv inte nöjd med diagnoserna innan.
Efter 2 behandlingar av bursorna så blev hästen ridbar igen efter att ha fått vilat i över 1 år.

Strålbensbursorna båda fram visade sig vara det som var fel hela tiden. Då hade vi fått diagnos kotledsinflammation, ligamentsskador mm mm, och på ett återbesök vid longering så snubblande hästen bak och bytte då ben att halta på för en kort stund och då utbrast veterinären att hon visste vad det var. Hon var själv inte nöjd med diagnoserna innan.
Efter 2 behandlingar av bursorna så blev hästen ridbar igen efter att ha fått vilat i över 1 år.
Vilken härlig känsla det måste vara att äntligen hitta felet :)

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Grazing
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Cattis_E
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 874
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama