Konstig hälta

R

Rene

Hmm ja var ska jag börja. I slutet av Maj började min häst halta vid longering i endast vänster varv.1 Juni åkte jag in till kliniken han böjde och bedövade m.m. Han antog att det var hovleds & kotled infl. (Vilket jag inte trodde på) Blev sprutad han ville inte då röntga utan avvakta. Hon var hemma ca 2-3 v o ännu halt o jag röntgade utan att hitta nåt. Åker till ATG tingsryd istället och ultraljudar. Han hittar en liten galla i kronled som behandlas samt en liten skillnad på yttre o inre SSL ligament, inget märkvärt. Får en annan sko på det hon är halt på med breddning medialt på. Hon haltar på böjt spår men knappt på rakt spår. Ska ni skritta henne 6 v 30-60 min om dagen innan återbesök. Nu dax för återbesök nästa vecka.. Vad fasen kan det vara? Aldrig varit svullen eller varm...... Har ju gått ett tag nu....

Sv: Konstig hälta

Är den kollad för fästingsjukdomarna?

Det var det första jag tänkte på..

Ja skrev att de böjde m.m. De hittade då att de satt lågt.

Har inget smart att komma med, då jag också befinner mig i "hältdjungeln". Hoppas ni hittar felet, berätta gärna hur det går för dig och hästen!!! Lycka till!

Hur reagerade h*n på böjprovet?
Från en halvgrad till tre grader?
Från en halvgrad till en grad?

Hur länge satt hältan i?
Några minuter?
En halvtimme?

Är hästen lika halt i bägge varven?
Mer eller mindre i det varv h*n visar hälta på?

När vetrinären bedövade, slocknade hältan helt?

Jag har samma bekymmer med min,fast han är inte halt! Vet skicka remiss till en equterapeft och hon fann låsningar i ryggen och nacken! alla som trott att detta sitter i benet! Jag tycker du ska pröva,alltid värt ett försök =)

Om man utrett benet och inte hittat någonting kanske man ska kolla längre upp i kroppen. Bara en liten sak som att hästen har sträckt sig i bogen kan göra att den inte vill ta ut steget med ena frambenet och därför "ser halt ut." Speciellt på böjt spår eftersom det blir svårare att balansera upp sig där.
Bara en tanke :)

Jag har nog besökt dom två klinikerna du varit på också. I samma ordning

Min häst var halt i högervarv. Syntes knappt på rakt spår. Första kliniken konstaterade hovledsinflamation, bedövade och sprutade leden.. Hästen blev där efter sämre. Fick metacam utskrivet och efter en månad ca va han lika bra som vid första besöket.. Men haltade fortfarande i högervarvet. Blev rejält halt vid böjprov. Nu kikade dom bara på han i gången när han sprang och "ja han är halt fortfarande vi sprutar med tuppkam i stället denna gången".. Då sa jag nej.. för ja vill inte spruta ha överallt..

Fick istället utskrivet butta och ha hästen i en liten hage.

vänta någon månad till. inge förändring.

Kontakade andra kliniken och åkte dit.
Där trodde dom inte att det satt i hovleden. Dom såg inget på rönken. (rönkad på båda klinikerna och dom jämnförde dessa bilder på andra kliniken)

Dom såg något litet på rönken i hoven men dom kunde inte alls säga vad det var. Jag hade tyvärr inte råd att göra någon sån där special rönken för 15 000 eller vad det kostar. Försäkringsbolaget tar det inte.. Och vet sa att det är inte säkert alls att det är något i hoven osv.. Han ville inte behandla för han visste inte riktigt vad det var.. Men misstänkte någon inflamation i hoven? Fick ordinerat specialskor + sulor efter två veckor där samt butta två veckor tror jag det..

Såg att han blev liiite bättre efter skoning och sula faktiskt. Men han fick gå i hagen och strosa. han var pigg och glad.. Vissa dagar galopperade han som en tok och jag tänkte nej nu kommer det bli värre.. Men inte då.. blev ingen skillnad alls faktiskt. (han fick röra sig fritt på mjukt underlag, men endast i skritt på hårt).

Två månader lät jag han bara gå.. klappade lite på han, borstade osv.. Sen en dag tänkte ja att jag får väl ta med linan ut och kolla.. Och VIPS =) så var hältan borta.. Litade inte riktigt på mitt öga och hjärna då ja kände att jag kanske inbillade mig att han inte va halt. Så ja tog dit andra ögon och visst =) Jag hade rätt. Han är inte halt. Linat han tre gånger under två veckor nu. (bara något varv i varje).

Ska ut och promenera han lite nu i två veckor. Sen tänkte ja skritta honom korta stunder först och sen skritta i två- tre månader..

Ska ringa andra kliniken i dagarna med och säga hur det gått osv. Men mycket bättre är han =) eller ja helt bra till och med =)

Ingen hjälp för dig mer än att ge inte upp!

Jag hade tyvärr inte råd att göra någon sån där special rönken för 15 000 eller vad det kostar. Försäkringsbolaget tar det inte.. QUOTE]

Det är inte riktigt sant!
Min vetrinär frågade mitt försäkringsbolag om dom kunde tänka sig och täcka en MRI, och det gjorde dom! Så om man inte får till det på vanlig väg så ska man be vet att kontakta förs. bolaget och se hur dom ställer sig i just ditt fall!

Jaha.... återbesök på kliniken idag. Ingen munter dag. En massa böjprov och longering och bedövningar. Från början har vet sagt hälta v fram idag kom de fram till att hon är 3 gradigt halt h fram oxå och när båda fram va bortbedövade så haltar hon v bak oxå....:( De röntgade alla ben även för spatt bak, hittar inget. Så nu behandlad för infl igen på framben kota o hovled. Även butta 2 v. Återbesök om 3 v. Blir lite trött på allt efter idag.

Strålbensbursit...
Låter väldigt likt det min häst hade!
Syns bara på MRI. Behandlas med kortison direkt i bursan under röntgen.
Om hon inte är betydligt bättre nästa gång när ni kommer tillbaka, be behandlande vetrinär ta kontakt med vetrinären på ditt försäkringsbolag och se om dom inte kan stå för MRIn, det lönar sig!

Jag åkte till kliniken ca fem-sex ggr förra året, bedövning, sprutning i leder osv osv. I oktober gick försäkringsbolaget med på MRI, då upptäcktes Strålbensbursit på bäggefram, men han hade aldig visat hälta på högerfram, så han behandlades bara i vänster. På ÅB några veckor senare var vetrinären väldigt skeptisk. (det är tydligen inte så bra prognos) Men gissa om hon var förvånad när han var helt fräsch!

Hoppas att det löser sig med din häst!

Ja fast jag vet att dom inte tar det. Agria har ju ett idiotiskt tak numera på hälta osv och jag är redan uppe i det taket.. så jag får betala allt själv nu efter två tusen. men just nu verkar ju hästen frisk så ja hoppas på att vilan gjort susen =)

ta igenom hästen med kiropraktor el dyl.

Jag köpte en ponny till avel,triangelmärkt för 2-gradig hälra på böjt spår..frirönkad,ben och rygg och skintrönkad..

Köpte den för den hade bra tävlingsresultat och kanonstam..tyckte att den rörde sig så konstigt,så jag tog den till min "kvacksalvare" :D
Hon hittade en hel del och tyckte att det inte var så konstigt att ponnyn var halt med så snet bäcken och en rejäl låsning i bogen..

Jag kollar hellre på övriga kroppen än att stirra på benen..!!

Har fått flere hästar friska på det sättet..:cool:

oj de låter jobbigt allt dedär hoppas de löser sig. Jag tycker de låter lite läbbigt att vet sprutar utan att de egentligen veta att de hjälper? ungefär vi tästar å ser.... :s (utgår bara från vad jag läst). Tror oxå många gånger på att hästarna kan ha hälta pga spänningar å dyrlikt.

Ja fast jag vet att dom inte tar det. Agria har ju ett idiotiskt tak numera på hälta osv och jag är redan uppe i det taket.. så jag får betala allt själv nu efter två tusen. men just nu verkar ju hästen frisk så ja hoppas på att vilan gjort susen =)

Du kan höja hälttaket retroaktivt. Det blir ju dyrare, men räkna på om det lönar sig. Har två bekanta som förbannar agrias nya regler, och de kunde utan problem ändra hästförsäkringen när det visade sig att hältutredningskostaderna drog iväg.

(med reservation för att detta inte var MIG, jag kan ju ha missuppfattat totalt.)

Wow, låter precis som den mystiska åkomma min häst råkade ut för, inte heller vi lyckades ta reda på vad det var då vet. sa att MIR skulle vara så ofantligt dyrt! Vi testade precis som du med specialskor (ringsko plus equipack) Hästen fungerar som vanligt igen med det men vi har ingen aning om vad det är. Testade ett tag med bara ringsko och sula men då blev hon långsamt halt igen, så om det inte skulle fungera att sätta igång din häst kanske equipack skulle vara något att testa för dig? Skulle gärna veta vad det är för knas eg...

lite syftningsfel "Hästen fungerar som vanligt igen med det men vi har ingen aning om vad det är", vi vet ju vad skorna är för ngt men inte vad problemet som de uppenbarligen löste var :P

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag har lite bekymmer gällande min halta häst. Känner mig uppgiven och maktlös när jag inte har klart och tydligt vad som är...
2
Svar
23
· Visningar
2 568
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 607
Senast: mackan
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 446
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 109
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V