Konstig hälta vid bes.

Shisha

Trådstartare
Hej! Jag har ett arabsto på foder som jag hemskt gärna vill köpa. Vi var på hästbes. på klinik idag inför köpet. Till att börja med är inte hästen världsvan alls och var nervös och spänd redan i transporten, hon hade sparkat sig själv på skenbenet höger bak, ett litet sår när vi lastade ur. Vid böjprovet var hon helt ren i benen, förutom lätt markering höger bak som gick ur snabbt. Hon var även lite, lite svullen höger bak. Det konstiga var vid longeringen efteråt, i vänster varv var hon helt ren i skritt och trav. I höger varv däremot, var hon ohalt i skritt men tydlig hälta på höger fram i traven. Vi avbröt bes. och vi ordinerades vila i två veckor för att sedan komma tillbaka för ombes. Hästen är tio år gammal, vad jag vet aldrig varit skadad, har inte blivit riden utan bara gått som sällskap. Jag har ridit henne ca. 4-5 dagar i veckan, korta pass, de senaste 4 månaderna i skritt och trav. Satte igång henne lugnt och försiktigt. Inte märkt minsta aning till hälta under den tiden. Red senast dagen innan bes. och hon var helt okey.

Varför var hon ohalt efter böjning på rakt spår, men så tydligt halt på höger fram i höger varv? Kan hon ha lagt så mycket tyngd på frambenet i transporten pga. att det ömmade i höger bak, så hon var lite ansträngd i höger fram bara? Eller har någon andra hypoteser?

Fia

Sv: Konstig hälta vid bes.

Statistiskt sett: ledinflammation.

Jag tycker det är synd att man inte valde att göra en hältutredning istället för att slösa två veckor utan att veta vad hältan beror på. Jag hade inte bokat ombesiktning, jag hade bokat hältutredning. Det "värsta" som kan hända är att hästen är ohalt (vilket den bör vara efter att ha vilat i två veckor, och i så fall så ska den sättas igång innan den ombesiktigas). Troligen är den inte ohalt, utan visar någon form av obehag och då ska den ju självklart utredas.

Bokar man istället ombesiktning, hästen är fortsatt halt - då ska man åka hem, boka ny tid, vänta, åka in, undersöka/behandla och har slösat en massa tid, kanske på hästens bekostnad.

Min var likadan. Ohalt vid böjning men nästan en grad vid longering till höger...
En häst ska inte bli tydligt halt av att ha ansträngt sig i transporten...

På min upptäcktes hältan genom en väldigt svag nickning i höger varv. Ingenting syntes i rörelsen och hemma vet. sa att han var okej.
På klinik misstänktes ledinflammation och varje led bedövades utan resultat. Då gissade man på förändringar på halskotorna, men efter röntgen kunde man konstatera att allt var normalt.
Då gick man vidare med muskulaturen och kunde hitta diverse ömheter som inte borde ha betydelse... Veterinären var uppgiven och jag trodde att min häst skulle bli utdömd.
Nu har vi dock fått reda på att det har varit borrelia som har spökat hela tiden och nu är han bra igen. :)

Men det är svårt att säga... Det är så mycket som det kan bero på.. Tyvärr så blir de ju dock inte tydligt halta utan orsak.
Jag hade precis som Lovisaleonora skriver, gjort en hältutredning. Annars kan det bli både dyrt och jobbigt i längden om du har otur..

Tack för bra svar båda två!

Det var veterinären som sade detta, de föreslog inte hältutredning. Min första tanke var att om hon vilar i två veckor, då kanske hon inte visar samma hälta, men det kan likväl komma tillbaka när hon då sätts igång igen. Och jag vill gärna köpa henne och på sikt rida några lätta distanser.

Aldrig haft en enda antydning till hälta de 6 månader jag haft henne och ridit henne på både böjda och raka spår :(

Är du helt säker på att du är duktig på att se hälta? Jag som varit på många distanstävlingar träffar folk som inte ens ser hältan fast när veterinären påpekar att hästen är 1gradigt halt, och hästen nickar rejält.

"Nä, hästen är INTE halt..."

Det är få veterinärer som föreslår utredning, men det får man ju självklart begära själv i så fall.

Jag tycker du har helt rätt i din fundering om att vila sig symptomfri. Det kan ju bli hur galet som helst.

Vänta två veckor, åk in och utred. Är hästen OK, sätt igång i alla gångarter och åk tillbaka för besiktning.

Delar stall med flera personer som handskas med hästen varje dag, en av dem är både utbildad och tävlar aktivt, hon rider min foderhäst också och har heller ej märkt hälta någon gång. Tror inte att vi allihop är så dåliga att vi förbisett att hon varit halt.

Mycket sant. Blir en dyr historia, denna avbrutna bes. gick på nästan 2000 kr, nästa kommer gå på 3000 kr, lägger jag till enbart röntgen kostar det ytterligare 4000 kr. Brukar de vara så dyrt? Det är Husaby hästklinik. Jag funderar på röntgen i Axvall...

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 178
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka