Shisha
Trådstartare
Hej! Jag har ett arabsto på foder som jag hemskt gärna vill köpa. Vi var på hästbes. på klinik idag inför köpet. Till att börja med är inte hästen världsvan alls och var nervös och spänd redan i transporten, hon hade sparkat sig själv på skenbenet höger bak, ett litet sår när vi lastade ur. Vid böjprovet var hon helt ren i benen, förutom lätt markering höger bak som gick ur snabbt. Hon var även lite, lite svullen höger bak. Det konstiga var vid longeringen efteråt, i vänster varv var hon helt ren i skritt och trav. I höger varv däremot, var hon ohalt i skritt men tydlig hälta på höger fram i traven. Vi avbröt bes. och vi ordinerades vila i två veckor för att sedan komma tillbaka för ombes. Hästen är tio år gammal, vad jag vet aldrig varit skadad, har inte blivit riden utan bara gått som sällskap. Jag har ridit henne ca. 4-5 dagar i veckan, korta pass, de senaste 4 månaderna i skritt och trav. Satte igång henne lugnt och försiktigt. Inte märkt minsta aning till hälta under den tiden. Red senast dagen innan bes. och hon var helt okey.
Varför var hon ohalt efter böjning på rakt spår, men så tydligt halt på höger fram i höger varv? Kan hon ha lagt så mycket tyngd på frambenet i transporten pga. att det ömmade i höger bak, så hon var lite ansträngd i höger fram bara? Eller har någon andra hypoteser?
Fia
Varför var hon ohalt efter böjning på rakt spår, men så tydligt halt på höger fram i höger varv? Kan hon ha lagt så mycket tyngd på frambenet i transporten pga. att det ömmade i höger bak, så hon var lite ansträngd i höger fram bara? Eller har någon andra hypoteser?
Fia