Konstig galopp?

Sv: Konstig galopp?

Ett försök till galopp ser det ju ut som. Dock ser hästen stel som en pinne ut!:crazy:
Det finns ju inget sväningsmoment alls!
Ser annars ut som nån form av "pass-trav" :D
Nej, har ingen aning om vad som sker på bilden!:crazy:
 
Sv: Konstig galopp?

Jag tror den är på väg att stanna upp för att svänga snävt. Man ser att ryttaren lägger ganska stort tryck i den högra tygeln, närmast kameran, medan den vänstra inte har någon kontakt alls. Skulle vara intressant att se hela bilden. Jag får lite en känsla av att det är kofösning på gång för även om cutting ofta går ganska lugnt till väga så förekommer det ju ändå ögonblick då hästen behöver röra sig lite snabbare.
 
Sv: Konstig galopp?

funderade också på om den på min bild gick i korsgalopp...
 
Sv: Konstig galopp?

Kan tänka mig att hästen just utfört en rollback och är på väg ut ur den i galopp.
 
Sv: Konstig galopp?

mja, kanske, hästen i fråga gillar att springa fort, fort, men jag tycker fotflyttningen ser jättekonstig ut!
 
Sv: Konstig galopp?

Finns det någon dold agenda med din fråga?

Förlåt att jag frågar, men när folk ger olika förklaringar på vad det kan vara, så svarar du "Nej, det är inte det". Då vet du alltså vad ekipaget gör när bilden är tagen?

Och då bör det vara du själv på bilden, eftersom du vet vad som görs?
 
Sv: Konstig galopp?

Finns ingen dold agenda, har själv tagit bilden så jag vet att det inte var kossor, rollbacks etc med i bilden, tyckte bara att fotflyttningen såg konstig ut, tänkte inte på det när jag tog bilden, utan har bara för mig att hästen galopperade eller nåt. Det jag funderar över är vad hästen håller på med! om det är korsgalopp eller varför den rör sina ben så himla konstigt, tänkte att nån kanske hade nån idé?
 
Sv: Konstig galopp?

Vissa hästar har ju väldigt passig galopp. Jag tycker det ser ut som just det. Det finns några paintar med på mina hoppträningar ibland och alla dem har just passig galopp. Ser för jäkligt ut. Men de galopperar precis som hästen på din bild ser ut att göra. Och hästen i filmen som Boj la in har också rätt passig galopp.
 
Sv: Konstig galopp?

Så där galopperade min Islänning då vi först lärde honom galopp uppsuttet. Han hade rejält med pass-takt i galoppen iom att han inte galopperade genom kroppen och satte ner ytter fram före den normala ordningsföljden.

En sån häst hade jag jobbat på tygeln rund i låg form och flyttat in ytterbog så att ytter fram kommer i backen senare och i takt med inner bak. Då man genom att flytta in ytter bog i det läget om hästen är på tygeln får den på linjen och hästen lyfter upp framdelen mer. Är den extrem kan man få rida den lite öppnatänk tom. Då brukar de sluta med den där felaktiga fyrtakten. För i en annan sekvens kommer man se att den inte är rent tvåtaktig i sidled liksom. Den är fyrtaktig. Men inte a la skolgalopp utan a la passtakt.
 
Sv: Konstig galopp?

Håller med om att fotförflyttningen ser konstig ut, dessvärre är det ju inte helt ovanligt när ryttare försöker få en häst att gå i den där långsamma markbundna pleasurelopen fastän de inte riktigt klarar av det.
 
Sv: Konstig galopp?

Vissa hästar har ju väldigt passig galopp. Jag tycker det ser ut som just det. Det finns några paintar med på mina hoppträningar ibland och alla dem har just passig galopp. Ser för jäkligt ut. Men de galopperar precis som hästen på din bild ser ut att göra. Och hästen i filmen som Boj la in har också rätt passig galopp.

Den passiga galoppen heter korsgalopp.:D
 
Sv: Konstig galopp?

Fast korsgalopp är det ju inte, i korsgalopp är det bara ena sidan som flyttas samtidigt, här är det ju passigt på båda sidorna. Ser ut som en kraftig ökning eller minskning där hovförflyttningen inte hunnit med... ser inte så bekvämt ut om det är hästens naturliga galopp!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 733
Senast: mamman
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Marvin
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 353
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp