Konstig blomma!?

Sv: Konstig blomma!?

hej, har tyvärr ingen anning vad det är för blomma.Men jag hoppas att allt gick bra i flytten och allt, Kram Lee

Tyvärr är det ganska dåliga bilder då de är så små, åtminstone vill inte min dator förstora dem. Men av det minimala jag ser så tycker jag det liknar Epilobium angustifolium - mjölkört, även känd som rallarros, mjölke, allmoke, almycke etc etc etc. Sök på mjölkört och jämför bilderna. För människor är den inte giftig, vet dock inte hur det är med hästar.

mjolkort.jpg

Såhär ser mjölkört ut, jag tycker också att det ser ut att vara den.
Håller på att samlar till ett herbarium i skolan så jag har plockat sådan till det..

/E

Allmänt:

Tycker inte det ser ut som rallarros. Tycker mig se en "pung", skål eller skopa på undre halvan av blomman. Eller bör jag skaffa glasögon?

Kortet längst till vänster nedersta blomman:
Jag ser en skål på undre halvan med en "läpp". Ett par kronblad över skålen. Ser någon mer vad jag ser?

Hm, om du ser en läpp och en pung så borde det vara en gubb-mjölke:idea:

Förlåt min dåliga humor!

//millus

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/balsamina/impat/impagla.html

Kolla om det kan vara Jätte-Balsamin.

Finns en länk på sidan om giftiga växter, balsaminen finns inte med, men OM de äter av blommorna - och äter mycket, kan det bli problem iallafall.

http://linnaeus.nrm.se/flora/giftig.html

Kan dock vara giftiga för hästar även om vi inte drabbas ...

Mjölke verkar dock vara en trevlig växt, enl floran kan de späda skotten användas som sparris! mvh/:cool:

OM du har balsaminer bör de vara lätta att mala ner med en vanlig gräsklippare!...

Senast ändrad:

Först så såg det ut som en orikidé, alltså vi har ju oxå orkidéer i vår natur som inte är lika vackra som de man köper i affären men... hehe

Men sen när True_blue slängde in en bild på jätte balsamin så verkar det vara den rätta eller?? Den har ju exakt samma blad som din blomma oxå.. kolla på länken som True_blue satte in...

Ja, du har jättebalsamin, släkt med Flitiga Lisa. Sprättblomma kallar mina barn den för eftersom den sprätter iväg sina frön med en liten puff. Fattig mans orkidé är ett annat namn.

Det finns inga belägg för att den är giftig. Troligen äter inte djur den heller, i vissa delar av världen är det skottpengar på den för att den invaderar odlad mark Hos mig trivdes den dock inte fast jag försökte odla den.

Om du vill bli av med den måste du slå av den innan fröna mognar. Varje fröhus kan innehålla 1000 frön! HH

Senast ändrad av en moderator:

Om du har vita jätte balsamin i din hage så ska du absolut inte slå/tabort dem... de är utrotningshotade tydligen =)

Okej, va den en är för sort så verkar den inte farlig iallfall, TACK!! för alla svar =)

Liknande trådar

M
Träning hur kan man behandla djur på detta sätt?..tog dessa kort när jag var utomlands..okej, jag vet mkt väll att dom har en annan syn på djur...
Svar
18
· Visningar
1 805
Senast: Belethien
·
M
Hoppning Jag har bara hoppat mitt varmblod 4 gånger då vi verkligen tränat hoppning. Vi har löshoppat 3 gånger och hoppat lite då och då över...
Svar
3
· Visningar
862
Senast: Mos410
·
O
Hästvård Jag har hela hav av såna här blommor i hagarna. jag undrar om de e nån som vet va de är för någon sort? Och om den är farlig för hästar...
Svar
4
· Visningar
807
Senast: ollie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka