Konstgödsel till gräsmattan farligt för djur?

_Maria_

Trådstartare
Köpte 7 kg NPK gödsel till gräsmattan och kom på att kolla efter jag köpt det om det kan vara farligt för våra katter eller andra djur som kan få det i sig..Jag hittar dock inga klara besked direkt när jag googlar. Någon som vet?

Sv: Konstgödsel till gräsmattan farligt för djur?

Vet inte vad du har för gödsel exakt men vi har konstgödsel och katt. Gödslar innan det ska bli regn, så regnar det ju ner i marken snabbt. Katten har aldrig visat intresse för "pärlorna", hon är hellre någon annanstans och springer - eller rullar i jordhögar..... Gödsel är ju naturliga byggstenar, om än konstgjort tillverkade.

Vet inte vad du har för gödsel exakt men vi har konstgödsel och katt. Gödslar innan det ska bli regn, så regnar det ju ner i marken snabbt. Katten har aldrig visat intresse för "pärlorna", hon är hellre någon annanstans och springer - eller rullar i jordhögar..... Gödsel är ju naturliga byggstenar, om än konstgjort tillverkade.

Ja det är ju inga gifter i, men även om det är naturliga byggstenar i så är det ju väldigt koncentrerat. Läste i något forum om någons hund som troligtvis blivit dålig pga av det..Någon skrev även att hennes kompis valp dog av detO_o

Jag tror inte katterna kommer visa intresse för kulorna i sig, men kanske att dom får i sig när dom tvättar sig och det kanske fastnat under tassarna..

Jag hade tänkt sätta på vattenspridaren när jag gödslat då kanske det smälter ner nästan direkt..?

Jag är ganska skeptisk när någons kompis mormors kompis pojkväns sons hund gör så eller så...

Men gödsla någon kväll när katterna är inne då om du är orolig? :)

Nitrat/nitritförgiftning är farligt så barn och djur ska inte komma åt konstgödsel. Men frågan är väl om de intresserar sig för det. Katter är väl inte så troligt men hundar kanske?

Jag antar att ni inte har kor eller får på gräsmattan, annars är de känsliga för det :p

Jag tror jag gödslar på kvällen och vattnar sedan så hoppas jag det smälter ner. Nästa gång får jag köpa naturligt gödsel så slipper jag oroa mig;)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
904
Senast: Angel
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 893
Senast: starcraft
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 688
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 223
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?