Konster och trick

kanotexperten

Trådstartare
Jag har ide torka, vad kan jag mer lära min häst.... Han kan allt möjligt redan, buga, bergsgeten, pussas, apportera, yoga, ta upp tidningen från postlådan mm, men nu skulle vi ha hittat på ett nytt trick att lära in. Nån som har någon ide????

Sv: Konster och trick

apportering med dirigering,antingen handsignal eller verbalt.
apportera namngivna saker
dra i ett snöre för att öppna en dörr,stänga dörren med nosen

slalom gm pinnar

balansera på gungbräda(kul grej som jagskal läramina)

se om du kan hitta nyttosaker du kan gör amed din häst också,tex hämta ridspöet,ta ner huvudet vid tränsning osv

:eek: :D
Min kan inte ens gå in i boxen själv! :p

T.Alsterfeldt skrev:
apportering med dirigering,antingen handsignal eller verbalt.
apportera namngivna saker
dra i ett snöre för att öppna en dörr,stänga dörren med nosen

slalom gm pinnar

balansera på gungbräda(kul grej som jagskal läramina)

se om du kan hitta nyttosaker du kan gör amed din häst också,tex hämta ridspöet,ta ner huvudet vid tränsning osv

Tja, dra i ett snöre för att öppna en dörr vete rackarn om jag vill lära honom, han har redan lärt sej själv att ta tag i grindhantagen och lyfta av dom..... En mindra bra egenskap....:smirk:
Men de andra va ju rätt kul! TACK!

lär den att le..:D
sitta kanske skulle gå??

Jag kände en tjej som lärde sin häst att "räkna"! haha. Hon sa tex. 3 + 2. Vad blir det? Hästen skrapade då i backen fem gånger med framhoven. Sålänge hon böjde sig ner/hukade på marken skrapade hästen i backen, när hon ställde sig upp slutade han. :rofl:

Hej!
MIn häst kan också buga mm ,men jag vill lära honom mer. har ni några fler tips?:bump:

Spansk skritt kanske ?

Det vill jag gärna lära min fåle, men vet inte hur man gör!

Någon som vet får gärna förklara för mig.

/Fanny.

Armani__ skrev:
Spansk skritt kanske ?

Det vill jag gärna lära min fåle, men vet inte hur man gör!

Någon som vet får gärna förklara för mig.

/Fanny.

Knacka på benet med en pisk (förutsättning att hästen ej är rädd för pisken).
du kan också trycka på underarmens bakre del...
/Erik ;)

Herregud vad jag är dålig på det här med data, jag håller på med en hemsida, iallra enklaste format. Där jag håller på att lägga ut bilder på Chevan, då vi trick tränar. Den blir som sagt mkt enkel, jag lägger ut adressen då jag laddat upp dom bilderna jag har....:idea:

Härliga bilder på hemsidan!

Jag såg en tjej som lärt sin häst att ligga ner. Det borde inte vara så långt borta för dig eftersom han bugar. Som jag förstod det är det bara att fortsätta tills de först ställer sig på framknäna och nästa steg är att de lägger sig ned. Med den hästen jobbade hon på att lära honom att stanna i sittande läge på väg upp.

Önskar jag hade timing, tålamod och tid att ägna mig åt sånt här...

Armani__ skrev:
Åååååhh!! Hur lär man en häst alla dessa trick? Det såg så enkelt och avspänt ut ju!

Snälla, lär mig nuuuu !! /Fanny.

JA jag kan ju iaf berätta hur jag lärt min häst, men jag är absolut inget proffs på det här med trickträning. Vilket trick ska jag berätta om?

I övrigt har jag snyggat till hemsidan, å lagt ut fler "trick bilder", men alla har jag inte kort på, ska fota resten här framöver...

kanotexperten skrev:
JA jag kan ju iaf berätta hur jag lärt min häst, men jag är absolut inget proffs på det här med trickträning. Vilket trick ska jag berätta om?

I övrigt har jag snyggat till hemsidan, å lagt ut fler "trick bilder", men alla har jag inte kort på, ska fota resten här framöver...

Var började du själv? Jag skulle vilja lära Armani att tacka och lite av de mer enkla, till att börja med i alla fall!

/Fanny, som tacka så länge!

Ja du, jag stod framför honom och rörde hans utsida på skenbenen med en pisk, och berömde då han lyfte på benet.
Efter ett tag gjorde jag samma sak, med pisken, men drog lite lätt i grimskaftet, så han tog ett kliv fram och berömde.
Efter ett tag igen räckte jag fram min han å greppade hans kota/ ben i farten då han var på väg fram å berömde.
Nu mera står jag framför honom, sträcker fram min hand och knäpper med fingrarna då jag vill att han ska Tacka. Han lyfter då upp sitt ben så att jag kan greppa om hans kota.
Efter att han kunde tacka så lärde jag honom spansk skrittifrån denna övning.
Jag gjorde lika dant: Efter ett tag gjorde jag samma sak, med pisken, men drog lite lätt i grimskaftet, så han tog ett kliv fram och berömde.
Sen Backade jag å la pisken mot andra benet osv... s
Till en början får man vara nöjd med att dom lyfter, sen kan man kräva lite höjd i steget. Han klurade själv ut att han skulle "tack gå" för att få beröm och godis.
Nu mera spansk skrittar han när jag sträcker fram min arm (Bara första stegt) och sen backar eller går med honom åt utsatt håll.
Sen satte jag mej upp och använde pisken ner efter bent och då spanskskrittade han nästan på en gång, då fattade han vadhan skulle göra, men han glömde bakbenen och såg ut som en tax. Nu mera får han dom med sej.
Utifrån d, lärde jag honom "taxen". 2 stegfram men bakbenen ska stå still....
Det ena ger det andra, det här är hur jag lärt Chevan, kanske finns enklare sätt å, vad vet jag. Hoppas du får lite tips!:idea:

Okej, tack, ska genast börja öva, eller ja, inte nu för nu är det mörkt, men imorgon! Ska bli spännande att se vad Armani kan göra! Gäller nog bara att vara tydlig och visa vad man begör av honom.

Hur lång tid tog det tills du fick honom att lyfta ordentligt på benet? Alltså få upp höjden? Armani har lärt sig att lyfta det, nästan i alla fall.. Började med det när jag skulle kratsa hovarna att säga "upp" utan att röra benet, och då lyfter han det efter en stund.

Ha det gott! /Fanny.

Det jag faktiskt inte, jag trick tränar ibland korta stunder å ett trick. ibland längre å många, en del trick måste få fisa in. Så jag kan inte säga hur lång tid det tog.
Men att lära honom att buga har tagit typ ett år..... han är så högbent och har så kort rygg, att han hade svårt att balansera sej så att han kunde buga utan att kraschlanda:confused:

Men fy skam den som ger sej...:smirk:

Men min nordis travare som är byggd tvärt om lärde sej buga och gå ner på båda framknäna på en kvart, skämt å sido, så får man faktiskt ta lite hänsyn till hur dom är kroppsligt byggda.

Jag tänkte på bergsgeten, d lärde typ Chevan sej själv.... han får absolut inte sätta en fot utanför boxen, om jag har bett honom att stanna där inne. Har en tröskel, så ha får alltså inte sätta ner foten på cementgolvet. Eftersom han stannar i boxen är den ofta öppen medans jag gör annat, å då brukar han plocka i spånet, just utanför boxen å leta efter höstrån, så jag råkade spilla lite hö längre ut i gången, å då gjorde han "bergsgeten" för att komma åt höstråna. Sen satte jag mej på huk utanför boxen och sträckte fram godis åt honom, och han löste det med att bergsgeta:banana:

Nu mera kan jag be honom om det varsom helst. Men du ska veta kan du få hästen att själv lära sej hur den ska göra, och att du sen ber honom om det med ett kommando, har man vunnit mkt tid. Förstod du?

Likadant sa en westerntränare till mej att det är mkt tragligt att träna en westernhäst till att spinna, men att hästar som är körd med vagn oftast måste vända som i en spinn, och detta var då jag höll på att köra in Chevan, så jag har kört honom mkt och vänt ofta, och gjort vändningarna medvetet där det varit halvtrångt. och det har jag tillbaka nu när vi börjat rida, å träna spinn. han vet precis hur han ska flytta sej runt. Så det är för mej bara att bestämma hur böjd och hur stilla jag vill att han ska vara...

Hoppas det ger nått....:crazy:

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 117
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 320
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: valy
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka