Sv: Konster och trick
Ja du, jag stod framför honom och rörde hans utsida på skenbenen med en pisk, och berömde då han lyfte på benet.
Efter ett tag gjorde jag samma sak, med pisken, men drog lite lätt i grimskaftet, så han tog ett kliv fram och berömde.
Efter ett tag igen räckte jag fram min han å greppade hans kota/ ben i farten då han var på väg fram å berömde.
Nu mera står jag framför honom, sträcker fram min hand och knäpper med fingrarna då jag vill att han ska Tacka. Han lyfter då upp sitt ben så att jag kan greppa om hans kota.
Efter att han kunde tacka så lärde jag honom spansk skrittifrån denna övning.
Jag gjorde lika dant: Efter ett tag gjorde jag samma sak, med pisken, men drog lite lätt i grimskaftet, så han tog ett kliv fram och berömde.
Sen Backade jag å la pisken mot andra benet osv... s
Till en början får man vara nöjd med att dom lyfter, sen kan man kräva lite höjd i steget. Han klurade själv ut att han skulle "tack gå" för att få beröm och godis.
Nu mera spansk skrittar han när jag sträcker fram min arm (Bara första stegt) och sen backar eller går med honom åt utsatt håll.
Sen satte jag mej upp och använde pisken ner efter bent och då spanskskrittade han nästan på en gång, då fattade han vadhan skulle göra, men han glömde bakbenen och såg ut som en tax. Nu mera får han dom med sej.
Utifrån d, lärde jag honom "taxen". 2 stegfram men bakbenen ska stå still....
Det ena ger det andra, det här är hur jag lärt Chevan, kanske finns enklare sätt å, vad vet jag. Hoppas du får lite tips!