Konsten att välja ett bra hundnamn

MML

Trådstartare
Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver bättre än andra, och att det därför kan vara en fördel att ha namn som innehåller dessa bokstäver. Ligger det något i det, eller är det mest en gammal skröna? Det gäller väl, om jag minns rätt, I, S, och kanske någon mer bokstav.

Väljer "man" bara ett namn som man gillar? Ett namn som är lätt att ropa? Ett namn som låter bra med "hundsyskonen"?

Jag tycker mig också se vissa mönster, där jakthundar t. ex. har en viss typ av namn, små sällskapshundar ofta en annan typ av namn, "min" ras har ofta en sorts namn o. s. v. Är sådant något ni tänker på, att namnet ska "vara rätt för rasen"?

Ta något du tycker om.
Själv föredrar jag korta namn som är lätt att ropa och hörs bra när det ropas. Detta har mycket med att göra med att jag är van vid hundar som jobbar långt ifrån föraren (drivande och ställande hundar). Har haft tur och bara funnits 1 hund som det inte används namnet i stamtavlan.

Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver bättre än andra, och att det därför kan vara en fördel att ha namn som innehåller dessa bokstäver. Ligger det något i det, eller är det mest en gammal skröna? Det gäller väl, om jag minns rätt, I, S, och kanske någon mer bokstav.

Väljer "man" bara ett namn som man gillar? Ett namn som är lätt att ropa? Ett namn som låter bra med "hundsyskonen"?

Jag tycker mig också se vissa mönster, där jakthundar t. ex. har en viss typ av namn, små sällskapshundar ofta en annan typ av namn, "min" ras har ofta en sorts namn o. s. v. Är sådant något ni tänker på, att namnet ska "vara rätt för rasen"?
Jag gillar att ha ett tema för mina djurnamn och som med shiban uppskattar jag ett japanskt namn som ett hjärta till rasens ursprung. Jag gillar också korta temanamn på jakthundar och finska eller samiska namn på finnspetsarna... men det är ju bara som jag växt upp. :D
En del andra namn har bara varit en fix idé och ibland passar de djuret och ibland får man ändra sig. Det mesta kommer naturligt tycker jag och det är sällan man använder hela tilltalsnamnet ändå, det blir mest förkortningar och fånigt lull-lull.

Jag menar, Kimchi heter mer Kim än något annat, men också Kimbop, Kimmichan och sjuhundra alternativ. Chika blir Chikapoo, Pikachoo, Cheeks och.. well... listan fortsätter. Till och med Fasanerna har smeknamn. 😅

Vi har ju fått välja själva utifrån ett tema på kullen på de två första, har då valt tvåstaviga namn som vi gillar. Tredje hade ett stamtavlensmn som hon hade fått behålla om inte det varit så likt ett av de vi redan hade, så det blev ett tilltalsnamn i samma tema istället. Fjärde är vår egen valp, så det blev utifrån bokstav och tema vi själva bestämde 😊 Tvåstavigt, lätt att säga.

• Gilla
Reactions: MML
Jag vill helst ha ett tvåstavigt namn. Lo-ke, Sa-rek. Omplaceringarna har fått behålla sina gamla namn. Helst vill jag ha samma namn i stamtavlan också men det kan man inte alltid styra över.

Loke hette Zeke som valp, döpt efter TV-programmet Gladiatorerna som var poppis i slutet på 90-talet. Jag tyckte inte om namnet så jag bytte till en annan gladiator.

Sarek skulle heta något på S, han var min drömvalp och är döpt efter ett drömresemål.

Nästa blir svårare, temat är fantasi och jag har bra namn på hane men inte tik... Får den ett stamtavlenamn som inte ligger bra i munnen kanske jag fortsätter på geografitemat (andra hunden heter Rio).

Min plan var namnet Dobby, men Nisse kallades Nisse hos uppfödaren och så fastnade det helt enkelt. Han är en Nisse och så är det. Har dock annat namn på N som stamtavlenamn

Mina cockrar har alltid haft namn efter litterära eller mytologiska figurer. Det började med att mitt ex köpte den allra första hunden (inte cocker) och hon hette Daphne. Vi tyckte det var helt ok och behöll namnet. Hund nr 2 är den enda som avvikit. Hon fick heta sitt kennelnamn med en liten jusering, men sen fick vi en omplacering som råkade heta Fredman (cocker nr 1. Fredman följdes av en annan omplacering, en borzoi som hette Casper. Jag tyckte att det namnet inte var något som passade en ståtlig vinthund och ändrade raskt till Caspian (detta var långt före Narnia-reviveln). Och då var väl traditionen etablerad.

Ibland har det sliart lite Lishka (borzoi) är en operakaraktär och Dharma (cocker) togs från en TV-serie. Men Phaedra (cocker, grekiskt drama), Myrten (cocker, karaktär från Kerstin Ekman-roman) och nu Rhiannon (cocker, mytologisk/sagofigur, men det är ju också en väldigt bra låt), har hållit stilen.

Jag har inga problem att uttala mina hundars namn, men främst Rhiannon reser väl vissa frågetecken. Jag vet inte hur många gånger jag sagt "Nej, hon heter inte Rhianna. Hon heter Rhiannon. Det är en låt med Fleetwood Mac!" Men det är ju jag som ska gilla namnet. 😅

• Gilla
Jag tycker att man helt enkelt ska välja vad man gillar :) men sen så passar ju vissa namn extra bra med vissa utseenden… Skäggiga hundar ser liksom ut som om de borde ha gubbnamn, på samma sätt hade det varit konstigt med en ståtlig saluki som heter Bert :D

Tack för all input kring namn!

Tidigare hundar har jag aldrig riktigt funderat på namn kring. Första hunden, Bella, fick det namn som ett människobarn skulle ha fått om det blivit en till flicka. Nästa hund fick mannen välja namn åt, och tredje hunden fick fortsätta heta vad han redan hette hos tidigare ägare.

Stamtavlenamnen hos "min" ras är sällan särskilt användbara som tilltalsnamn, så där har jag nog ingen hjälp. Jag får helt enkelt fundera ut några namn som är fina, ligger bra i munnen, inte är för lika de andra hundarnas namn, och sedan se vad som passar den lille :)

Jag tycker att prio 1 borde vara att välja ett namn som är lätt att använda och som man själv tycker om.

Sedan är jag en sådan som, om möjligt, absolut vill ha namn som passar rasen, men än viktigare (för mig!) är att en del av stamtavlenamnet är en del av vardagsnamnet. På så sätt blir det lätt för de som nördar in sig i rasen att hålla koll på vilken hund som är från vilken kull :p Men det är ju inget som hundarna bryr sig om öht, och vill man som hundägare inte göra så, eller om man som uppfödare vill ge hunden namn som är "omöjliga" att använda i vardagen, ja då får man väl hitta på något som man tycker passar bättre.

Minns fortfarande hur jag berättade för klasskamraterna vad min blivande hund skulle heta, de frågade vad hennes vardagsnamn skulle bli och de fick en chock när jag förklarade att det långa, krångliga namnet var just vardagsnamnet :rofl: Jag var nöjd, hunden lyssnade på det. Inga problem.

En viktig sak är att man kan säga namnet hos veterinären utan att det känns konstigt. Vissa hundnamn had jag inte velat hosta fram när man ringer i ett tråkigt ärende 😬

• Gilla
Man kallar sin hund för exakt det man själv tycker är bäst. I svenska språket fungerar ofta ett tvåstavigt namn bäst, men det är för ägarens skull, för hunden struntar i det. På engelska är enstaviga namn vanliga eftersom det passar bättre in i den språkmelodin. Om man i Sverige kallar sin hund för King så blir det ofta ändå t ex Kingen, eftersom det blir enklare att säga.

Så, välj ett namn som du tycker ligger bra i munnen och som du tycker passar på hunden. Jag har varit med om att jag hämtat hem en valp som jag i förväg har bestämt mig för att kalla en sak, men på vägen hem så blev det ett annat namn eftersom det kändes som att det passade valpen bättre. Kanske kan stamtavlenamnet ge uppslag till vad du ska kalla hunden? En av mina hundar kallas för vad hon heter i stamtavlan (Xilla van het Bossche Front kallas för Xilla – uttalas Silla) och en annan kallas nästan för vad hon heter i stamtavlan (Mei Hung Ping Nan kallas för Pinglan). I övrigt så kallas mina hundar för namn som jag bara har känt att jag vill kalla dem för. Harry Potter-fantasten i mig valde att kalla mopsen för Albus, Marvel-fantasten i mig valde att kalla egenuppfödda chowtiken för Peggy (Carter från Captain America).

Jag har genom åren haft två hanhundar som hade efternamn som tilltalsnamn: Bengtsson och Öhman.

Ta det du tycker om 🙂 jag använder inte namnet som något viktigt kommando så inte så viktigt att hunden tydligt kan uppfatta det, använder det t.ex inte vid inkallning i skarpa lägen, det har jag annat ord för. Namnet används mer slentrianmässigt om jag vill påkalla deras uppmärksamhet lite eller så.

• Gilla
Jag har alltid velat ha namn som inte "alla andra" heter men nu sitte jag här med en Daisy. Hon heter det i stamtavlan och kallas det (eller Crazy Daisy) till vardags och jag har valt namnet alldeles själv :angel:.

Men annars tycker jag att tilltalsnamnet kommer av sig själv när man fått hem valpen, lite som med bebisar, man har några namn man tänkt sig men när hen väl är född kanske de namnen inte passade alls.

Jag har valt lättropade, tvåstaviga namn som jag tycker är fina och ligger bra i munnen.
Jag har aldrig märkt att i eller s har tillfört något extra för att få hunden att lyssna. Men det är bra om man kan betona och dra ut en vokal i namnet när man behöver ropa högt.

• Gilla
Tvåstaviga annars blir det lätt att hunden får dubbelnamn.
Min Sam heter ofta Samsam :)
Lisa och kola heter mina andra hundar och deras namn funkar som dom är.

• Gilla
Harry Potter- fantasten i mig döpte valpen till Hedvig. Det var bestämt långt innan jag köpte henne.

Hon lyssnar bra på namnet och jag gillar det, men ibland ångrar jag att jag inte döpte henne till Hoppetossa … det namnet hade definitivt passat henne…

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 830
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 840
Senast: geting
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 433
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 872
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar