Konsten att få en yllefilt att ligga still

spinxx

Trådstartare
Någon här som brukar ha en yllefilt närmast hästen? under t.ex. ett stalltäcke?

Hur får ni filten att ligga still?
Jag lägger på den, med maggjord, och viker sedan tillbaka den över manken och stalltäcket, så att filten ligger som en krage.
Ändå, efter t.ex. 15 min i transport, har filten glidit halvvägs bak och hänger som en lång svanslapp där bak!
Tips?

Enda sättet jag fått en dylik filt att ligga kvar är med två täcken.

Gör som du (ser till att det är en rejäl krage) och lägger sedan ett täcke till uppepå, då låser det täcket 'kragen'.

Enda sättet jag fått en dylik filt att ligga kvar är med två täcken.

Gör som du (ser till att det är en rejäl krage) och lägger sedan ett täcke till uppepå, då låser det täcket 'kragen'.

Jag har ett stalltäcke ovanpå, och viker tillbaka kragen, men det glider bak ändå :(

Okey! Då är jag med.
Känns dock kanske lite som i varmaste laget med tre täcken? Har svårt att tänka när det skall behövas..
Jag tänkte att det kanske har att göra med materialet på stalltäcket, nu har jag ett stalltäcke som är väldigt glatt, ett i bomull känns som om det funkat bättre kanske.

Okey! Då är jag med.
Känns dock kanske lite som i varmaste laget med tre täcken? Har svårt att tänka när det skall behövas..
Jag tänkte att det kanske har att göra med materialet på stalltäcket, nu har jag ett stalltäcke som är väldigt glatt, ett i bomull känns som om det funkat bättre kanske.

Annars kan man ju ha bomulls- eller fleecetäcken över, det blir inte så varmt. Jag personligen har bara yllefilt i transport på vintern när det är kallt, och med helklippt häst så går det bra med två tunnare täcken över.

Någon här som brukar ha en yllefilt närmast hästen? under t.ex. ett stalltäcke?

Hur får ni filten att ligga still?
Jag lägger på den, med maggjord, och viker sedan tillbaka den över manken och stalltäcket, så att filten ligger som en krage.
Ändå, efter t.ex. 15 min i transport, har filten glidit halvvägs bak och hänger som en lång svanslapp där bak!
Tips?

Tips? Köp ett ylletäcke istället och ha under om du behöver ha något mer under ett stalltäcke?

har man inte ett täcke över med strävare undersida så är det ganska så omöjligt, bättre att ha ylletäcke med kryssgjordar under i så fall.

jag har bara ylle täcket på under framskritt och avskritt samt löst över hästen i transporten när den bara står och väntar. sen naket eller annat täcke då vi kör. kör sällan så långt så ylle filten är bara för att få musklerna varma vår/höst och att ha som ländtäcke.

Jag gillar enkelheten med filten, att den kan värma en bit upp på halsen, och jag tycker dessutom att det är fint när man viker ned den som en krage. Därför (och ekonomiskt) är ett ulltäcke med bogspänne inte aktuellt.

Jag har ju sett så mycket fina bilder där tävlingshästar står i box med ullfiltar uppvikta under stalltäckena. Hur gör dem? :banghead: Inga klämmor, inget "till täcke över", ingenting.

Måste ha med täckenas strävhet och tyngd att göra då?

Alltså, det finns ju en anledning till att det finns bogspännen på täcken.

Jag skulle göra så att jag tog min filt, lade den som jag ville ha den (upp en bit på halsen) och sedan sy dit ett bogspänne. Hela grejen löst.

Alltså, det finns ju en anledning till att det finns bogspännen på täcken.

Jag skulle göra så att jag tog min filt, lade den som jag ville ha den (upp en bit på halsen) och sedan sy dit ett bogspänne. Hela grejen löst.

Om det ändå vore så enkelt. :D Jag vill inte ha spännen på det när jag slänger det över sadel/sitter på den när jag skrittar fram etc. Det är en helt vanlig golden stripe-filt. De har aldrig haft spännen men har ändå använts på häst sedan Dackefejden. Har de glidit runt sedan Dackefejden också? :confused:

Jag lägger bara filt under vid transport när det är apkallt o behöver ngt mer under ulltäcket. Glider alltså inte. Har alltid ull/fleece som andas i transporten.

Sen glider det ju inte lika mkt på alla hästar. Min kan stå still i stallgången o få allt att glida av, varje rörelse han gör putar bak grejer. Stallkompisen kan lägga på valfri grej utan att spänna fast o den ligger still eller glider fram vid betydligt mer rörelse.

Jag lägger bara filt under vid transport när det är apkallt o behöver ngt mer under ulltäcket. Glider alltså inte. Har alltid ull/fleece som andas i transporten.

Sen glider det ju inte lika mkt på alla hästar. Min kan stå still i stallgången o få allt att glida av, varje rörelse han gör putar bak grejer. Stallkompisen kan lägga på valfri grej utan att spänna fast o den ligger still eller glider fram vid betydligt mer rörelse.

håller med, vet flera hästar vars vanliga ute täcken hamnar på sniskan efter 3 steg :p, min gamla ponny hade däremot en vanlig ikea fleece filt som tork täcke med bara en vanlig maggjord runt i de 15 år jag hade honom. var sällan det hade ramlat av trots 2 hästar i boxen som stod och kliade varandra.

Jag gillar enkelheten med filten, att den kan värma en bit upp på halsen, och jag tycker dessutom att det är fint när man viker ned den som en krage. Därför (och ekonomiskt) är ett ulltäcke med bogspänne inte aktuellt.

Jag har ju sett så mycket fina bilder där tävlingshästar står i box med ullfiltar uppvikta under stalltäckena. Hur gör dem? :banghead: Inga klämmor, inget "till täcke över", ingenting.

Måste ha med täckenas strävhet och tyngd att göra då?

Går utmärkt men bara om täcket är strävt. Typ Amigo stable är bara att glömma! Men ett fleece eller bomullstäcke fungerar bra, evt ett stalltäcke med insida i bomull. :)

På lisen Bratt-fredricssons instagram finns en film hur de lägger filten mellan två täcken. Och en bild där de har filt+täcke.
Fast jag vet inte vad de gör annorlunda, men den verkar ju ligga still på deras hästar? :p

Jag undrar också hur man gör, trodde inte det gick att få nåt att ligga kvar utan gjordar o spännen :D

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 406
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Helt ny medlem, och vet knappt hur det funkar, men är tacksam om nån har nåt att komma med. Har ett varmblod, 25-årigt sto. Hon...
Svar
2
· Visningar
979
Senast: Lotti
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 785
Senast: Luleå
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025