Konstantskimmel?????

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Roadster
  • Startdatum Startdatum
R

Roadster

Jag har en arabvallack som blev 2 år i april. Nu när han fäller sin vinterpäls så har jag upptäckt en massa vita hår lägs sidan och under magen. Innan vintern fanns inga sådana tendenser. I hans pass står det att han är brun. Han har en vit bläs och en vit fot, men för övrigt inga fläckar eller tecken någonstans. Hans man är inte helt enfärgat svart utan när man tittar närmare kan man se inslag av rött på vissa ställen, ser nästan ut som han har blekt slingor:D.

http://www.wiesemann.se/images/horse/louser/Louser1.jpg

Har läst lite på nätet och misstänker att han är en konstantskimmel, men är väldigt osäker. Både hans mamma och pappa är bruna. Mormor och morfar är båda skimmlar.

Jag har en massa frågor:
  • Det förekommer många olika benämningar såsom konstantskimmel, rödskimmel, stickelhårig och roan. (Rödskimmel är ju i o f sig bara om hästens grundfärg är rödbrun). Är detta samma sak?
  • Finns det olika grader av konstantskimmel? Har läst att huvudet och ben behåller sin ursprungliga färg och kroppen blir blandfärgad? Kan det vara så att det bara blir lite grann vita hår eller blir de alltid väldigt blandade i färgen?
  • Borde man inte sett några tecken till detta på hans mappa och pappa som båda är bruna? Har sett massor av bilder på dessa, men inte sett några tecken på det alls.
  • Är färgen godkänd på en arab?
  • Hur göra man med passet? Kan/bör man registrera om honom?

Kan någon reda ut begreppen så vore jag jätteglad. Är det någon som har bilder med exempel på hur de ser ut när de är vuxna får ni gärna lägga ut dem. :bow:

Tack på förhand!

Sv: Konstantskimmel?????

Jag har en arabvallack som blev 2 år i april. Nu när han fäller sin vinterpäls så har jag upptäckt en massa vita hår lägs sidan och under magen. Innan vintern fanns inga sådana tendenser. I hans pass står det att han är brun. Han har en vit bläs och en vit fot, men för övrigt inga fläckar eller tecken någonstans. Hans man är inte helt enfärgat svart utan när man tittar närmare kan man se inslag av rött på vissa ställen, ser nästan ut som han har blekt slingor:D.

http://www.wiesemann.se/images/horse/louser/Louser1.jpg

Har läst lite på nätet och misstänker att han är en konstantskimmel, men är väldigt osäker. Både hans mamma och pappa är bruna. Mormor och morfar är båda skimmlar.

Jag har en massa frågor:
  • Det förekommer många olika benämningar såsom konstantskimmel, rödskimmel, stickelhårig och roan. (Rödskimmel är ju i o f sig bara om hästens grundfärg är rödbrun). Är detta samma sak?
  • Finns det olika grader av konstantskimmel? Har läst att huvudet och ben behåller sin ursprungliga färg och kroppen blir blandfärgad? Kan det vara så att det bara blir lite grann vita hår eller blir de alltid väldigt blandade i färgen?
  • Borde man inte sett några tecken till detta på hans mappa och pappa som båda är bruna? Har sett massor av bilder på dessa, men inte sett några tecken på det alls.
  • Är färgen godkänd på en arab?
  • Hur göra man med passet? Kan/bör man registrera om honom?

Kan någon reda ut begreppen så vore jag jätteglad. Är det någon som har bilder med exempel på hur de ser ut när de är vuxna får ni gärna lägga ut dem. :bow:

Tack på förhand!
Han är brun, ingen tvekan om det. Konstantskimmelanlaget finns inte hos araben, så det är uteslutet och eftersom båda hans föräldrar är bruna, så kan han inte vara skimmel heller. Stickelhår kan förekomma ändå.

Carina på Silver Arabians

Jag håller med carinaso. Vi har haft welshar som varit konstanskimmlar (en årstidsväxlare) och de började ändra/växla färg redan som fölungar.

Tack för era svar.

Hur vanligt är det med stickehår och hur mycket vitt brukar det bli? Är det så att det kommer mer och mer vitt med åren som när en skimmel avbleknar? Brukar det uppträda på hela kroppen eller kan det begränsa sig till vissa delar?

Hej!!! Vad roligt att få se bild på Louser igen. :love: Han ser jättefin ut på bilden! Har ni fler nytagna foton vill jag gärna se! =) Han är, precis som andra redan sagt i tråden, helt klart brun. Konstantskimmelanlaget finns inte bland araber och eftersom han inte har någon skimmelförälder kan han heller inte vara avblekbar skimmel. Däremot brun med stickelhår som du redan kommit fram till! Tyvärr har jag ingen större erfarenhet huruvida stickelhåren blir fler med åren. Mamman har inga stickelhår. Pappan vet jag inte.

Jag kan berätta att Louyoune snart ska föla (1,5 vecka till ca) och hon ska betäckas om med Kaiser i 30-dagarsbrunsten. Så nästa år får Louser ett helsyskon om allt går vägen som det ska.

/AFF

Jag kan berätta att Louyoune snart ska föla (1,5 vecka till ca) och hon ska betäckas om med Kaiser i 30-dagarsbrunsten. Så nästa år får Louser ett helsyskon om allt går vägen som det ska.

/AFF
Jag ska maila dig lite nytagna bilder på killen! Du måste lova att höra av dig om fölet när det kommit. Jättespännande! Vad kul att du skall använda Kaiser igen. Kan ju själv intyga att den kombinationen är toppen! Då har vi något att se fram emot till nästa sommar också (en liten Louser-kopia).

Louser är så modig, nyfiken och stabil så man kan tro att han är 20 istället för 2 år. Han är tillgiven, mysig och intelligent också. Vi är jätteförälskade i honom :love:, men det visste du ju redan.

Om två veckor så flyttar vi hem Louser till gården. Då kommer två araber till att flytta med. Den äldsta utav dem är son till Kulak. Tor att Susy jättegärna skulle vilja se ditt lilla "Kulak-föl" när det kommit eftersom det är ett halvsyskon till Logos.

Har hittat lite info om Stickelhår och det verkar som att det artar sig på samma sätt som en Konstantskimmel. Stod på någon faktasida att det är väldigt lätt att blanda ihop dem. Tycker ju han är så vacker som är i sin bruna färg så jag hoppas att han får behålla den till stora delar. Blev verkligen tagen på sängen när jag såg de vita stråna, det är ganska mycket på båda sidorna baktill och fram under magen.

Oavsett vilken färg han får så är han vår lilla favorit. Du får jättegärna komma och hälsa på oss!

Vi har ett par halvblod som just under fällning får stickelhår, men sen när sommarpälsen är helt klar så är där inga stickel längre. Han har en väldigt vacker brun färg din häst ! Jag gillar riktigt brun-bruna med så djup ton som han har !

Vi har ett par halvblod som just under fällning får stickelhår, men sen när sommarpälsen är helt klar så är där inga stickel längre. Han har en väldigt vacker brun färg din häst ! Jag gillar riktigt brun-bruna med så djup ton som han har !

Vad skönt att höra att det försvinner när sommarpälsen är klar. Jag är också nämligen väldigt förtjust i den färgen som han har och vill gärna att han behåller den. :)

Liknande trådar

H
Avel Hej! den 12/6 fick jag ett brunt hingstföl med 4 vita ben och nosbläs. Han är e. Magini 695 u.Halvblod/arab(godkänd som halvblod)ue...
Svar
2
· Visningar
954
Senast: ameo
·
S
Islandshäst Har en bok som heter The Natural Colours Of The Icelandic Horse. Står på isländska, danska, engelska och tyska i den. Undrar lite över...
Svar
4
· Visningar
3 071
Senast: Skuggabaldur
·
Avel I helgen började minstingen släppa sin fölpäls, och jag såg ut så här :confused: hon är helt ljusgrå nästan vit redan i sin vanliga...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 469
Senast: _Nova_
·
Avel Mitt ena halvblodsföl född i maj och som har en brun mamma och en svart pappa, har mest troligen också sabinoanlag med mycket vita...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
47 968
Senast: Gisburne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar