Konstanta halter

M

M_Carlson

Hej,

Rider en häst som hela tiden stannar/gör halt när man är ute och rider. Skrittar och så stannar han bara. Inte upprört eller så. Han bara stannar. Samma sak när man leder honom. Stannar fleeeera gånger. Tappar räkningen på hur många gånger han stannar när man hanterar honom. Vad sjutton beror det här på? Jag låter honom stanna när han bajsar så ofta så tror man ju att det är det han ska göra men icke. Ja jag håller på att bli tokigt på alla dom här halterna.. :)

Sv: Konstanta halter

Jag tror att han visar sin dominans genom att stanna,
genom att bestämma hastighet och när ni ska gå respektive stå still.

Jag har också en häst som gör så i perioder, ganska jobbigt.
Men hellre så än åt andra hållet att de skenar iväg. :crazy:

Jobba med ledarskap, var tålmodig och uppfinningsrik är mitt tips!

aha.. så måste ledarskapet byggas från marken först? Eller går det att utgå från ridningen? Ska jag skänkla på ordentligt när han stannar så att han vet att det är fel och blir obehagligt när han gör så? Hm undrar om han lär sig på det sättet.. Han kanske måste se mig mer som en ledare. Han kliar sig alltid på mig. Ehh inte så bra kanske..

Om han stannar när du rider hade jag haft ett spö och nuddat honom lite lätt på rumpen så att han får fart igen. Samma sak när du leder honom, ha ett spö i handen och om han stannar så lägg det på baken. Sen, när det är du som bestämmer att ni ska stanna så ska han göra det direkt.

Träna också att longera honom och gör han likadant där får du vara väldigt bestämd och "skjussa" igång honom igen. Jag tycker du ska träna både från marken och uppsuttet direkt och göra klart för honom att du inte accepterar att han stannar, det är du som bestämmer. Både från ryggen och från marken.

Nej, det är kanske inte det bästa att han får klia sig på dig. Men tror inte det är ett allt för stort problem. Men, de är helt klart de små sakerna som gör det. Ex, om han trycker sig lite mot dig när ni ska ur boxen/ är ute och går eller bara själv vill bestämma tempo m.m. Var noga med att se de små sakerna han gör och korrigera honom direkt.

Lycka till!

aha.. så måste ledarskapet byggas från marken först? Eller går det att utgå från ridningen? Ska jag skänkla på ordentligt när han stannar så att han vet att det är fel och blir obehagligt när han gör så? Hm undrar om han lär sig på det sättet.. Han kanske måste se mig mer som en ledare. Han kliar sig alltid på mig. Ehh inte så bra kanske..

Givetvis måste du kunna leda honom och att han respekterar dej på marken, att han kliar sig på dej är ju inte så bra, det är ju du som ska bestämma när han ska klia sig, alltså klia honom själv när han vill klia på dej om du tycker att det är ok, om du inte vill klia just då så får ju inte han klia sig på dej heller.

Att vara ledare innebär att du ser till att han har allt han behöver, att han mår bra och att inget farligt händer honom, oavsett om han är i hagen eller ni är ute och går eller du rider så ska han han veta att det du gör det gör du för hans bästa.

Våra hästar står t.ex still när de dansar runt om jag säger till dem när de har stora bromsar på sig för de vet att jag tar bort dem då.

De vet också att när jag kommer med hö ut i hagen så är det ingen ide att de försöker ta en tugga innan jag har lagt det ifrån mej, först då är det ok att äta, innan dess är det mitt hö, inte deras.

När hästarna förstår att man som människa är värd att respekteras och vi respekterar dem så blir det väldigt mycket trevligare att umgås med dem.

Givetvis ska du skänkla på honom om han stannar, precis likadant som att du bestämmer när han får klia sig så bestämmer ju du vilken gångart, vilken fart osv. när du rider.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 098
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 009
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar