Könsmogen??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare orcide
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 166
Sv: Könsmogen??

Mitt stos pappa var iaf 8mån när min blev till, en lyckad olyckshändelse=)

Det är inte ett dugg ovanligt att hingstar kan lyckas betäcka och befrukta ston redan vid 8 månaders ålder. Å andra sidan kan det nog variera en del åt andra hållet också, min egen tvåårshingst har nog precis nu börjat bli fertil. Det har knappt gått att hitta kulorna fram till i vintras...

oj det var ungt ,, men när kan dom senast bli könsmogna då o kan betäcka??
om man vänder på det menar jag *S*

En kompis 9-månaders hingst betäckte det stoet jag red åt honom. Det blev att ställa av henne ett år pga en dräktighet som sedan slutade i sen kastning.

Har du ett sto du inte vill få betäckt av en unghingst - dela på dem om han är i 8-månadersåldern!

om dom klättrar upp på stoet o sen bara klättrar ner igen ,,tor ni han är könsmogen då eller är det bara ett beteende?

jo det e sant ,,finns det nåt sätt att veta om dom är könsmogna eller `??

Vänta ett par månader och se om hon är dräktig! ;)

Näevars, men det är oerhört onödigt att utsätta dem för den risken. Så dela på dem direkt för enkelhetens skull. Varför dra ut på det och riskera en dräktighet? Dessutom inte sunt att han klättrar på henne!

Mitt stos pappa var iaf 8mån när min blev till, en lyckad olyckshändelse=)

:eek: det var tidigt :angel: har en shettishingst och en welshhingst på 1 år, små ponnyn brukar bli könsmogna fortare än hästar:smirk: men ingen av mina 1-åringar är könsmogna än;)

kan det vara så då att ju större häst ras ju senare könsmognad?
typ ardenner o shire mogna´r senare ? o minishettis o fallabella tidigare ?

Den 9-månaders som betäckte "mitt sto" var ett halvblod. Så där spelade inte storleken någon roll.

Vänta ett par månader och se om hon är dräktig! ;)

Näevars, men det är oerhört onödigt att utsätta dem för den risken. Så dela på dem direkt för enkelhetens skull. Varför dra ut på det och riskera en dräktighet? Dessutom inte sunt att han klättrar på henne!

inte mina hästar så det e inte mitt beslut , jag blev bara nyfiken ...

Släppte ihop mina ston med 1-åringarna för 2 veckor sen. Men shettisen är numera valack men welshen bar sig åt som en våldtäcksman mot ena stoet igår när hon brunstade,så nu fick jag sära på dem:D ;)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
772
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 157
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
535
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 280
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025