Könsmogen?

T

toketossan

Någon som vet ungefär när katt honor - respektive hanarna blir könsmogna?
Grannen har nämligen en hankatt som alltid kommer hit och leker med våran lilla kattflicka (hon är 6 månader).. hankatten är några månader äldre än våran och dom har varit kompisar så länge vi haft henne.
Riktigt gulligt faktiskt.. så fort han är ute kommer han och sätter sig på våran balkong för att vänta tills hon kommer ut sen springer dom runt och busar innan han alltid följer henne hem och väntar här tills vi släpper in henne.. då går han hem :love:

Iaf.. nu är det så att han har börjat försöka para sig med henne, vilket hon fortfarande inte finner så roande..

Min fråga är om det är någon som vet när dom börjar bli könsmogna och även om våran kisse kan bli med bebisar även om hon inte löpt första gången ännu? (om hon är på gränsen alltså)

Mvh

Sv: Könsmogen?

toketossan skrev:
Någon som vet ungefär när katt honor - respektive hanarna blir könsmogna?
Grannen har nämligen en hankatt som alltid kommer hit och leker med våran lilla kattflicka (hon är 6 månader).. hankatten är några månader äldre än våran och dom har varit kompisar så länge vi haft henne.
Riktigt gulligt faktiskt.. så fort han är ute kommer han och sätter sig på våran balkong för att vänta tills hon kommer ut sen springer dom runt och busar innan han alltid följer henne hem och väntar här tills vi släpper in henne.. då går han hem :love:

Iaf.. nu är det så att han har börjat försöka para sig med henne, vilket hon fortfarande inte finner så roande..

Min fråga är om det är någon som vet när dom börjar bli könsmogna och även om våran kisse kan bli med bebisar även om hon inte löpt första gången ännu? (om hon är på gränsen alltså)

Mvh

Jo, en kissar blir könsmogna tidigt och sex månader är ingen omöjlighet, speciellt om hon har en ihärdig friare ;) Roligt att de verkar trivas så bra ihop och nog kommer det förr eller senare att bli ungar;)

En del kattvänner rekommenderar tidig kastrering för att inte minsta risk ska finnas att honan blir med ungar, men själv skulle jag inte göra så.

Könskörtlarna har inte bara med fortplantningen att göra, utan påverkar hela kroppen inklusive hjärna och skelett. Tycker därför det är bättre att vänta tills kissen är utväxt.

Om du håller noga koll på kissen märker du nog när hon börjar löpa. Hon jamar och trampar ifall man kliar vid svansroten. Man kan då börja med p-piller i stället, tills att hon är gammal nog att få ungar om man vill ha det eller kastreras.

Endel blir könsmogna vid 4-5 mån. Och jag skulle nog hålla isär dom 2 eller se till att nån av dom blev kastrerade innan hon komme rpå glädjen. Tvärtemot vad Sotis skriver så är det inte alls säkert att du märker att hon löper. Hon har en hane att tillgå och behöver inte göra sig till för någon vilket kan medföra att dom synliga grejerna vid löpet inte finns.
Det händer också att honor "löper tyst", dvs man märker inget på dom förrän det är för sent.

Jag har faktiskt funderat på den där frågan jag med. Har fått mina första 2 kissar, två systrar, och är därmed inte jättehaj på alla sådana där beteende.

Mina kissar har börjat höja rumpan om man kliar dem vid svansroten och det är något de mer än gärna gör. Dessutom "pratar" de mycket, vilket iof är något de har gjort sedan första dagen. Men är detta då något slags tecken på att de börjar bli könsmogna?
De är innekatter så jag har velat kastrera dem för att de inte ska bli så skrikiga och så, men om det nu bara är på det här viset så kan de glatt få höja på rumpan då och då :smirk:

Att dom höjer rumpan har inte med det att göra. En löpande katt sätter förvisso upp rumpan i vädret, men dom lägger också svansen åt sidan, hukar fram och trampar med bakbenen.
Löpande katter brukar (inte alltid) ropa mer än prata. Dom brukar också rulla runt, gosa och sätta rumpan mot allt som rör sig. Ofta kan man märka att dom springe rpå toa oftare men bara småkissar. Endel kissra utanför lådan med.

Men som sagt, det finns katter som man inte märker löpen på knappt, som bara blir lite extra gosiga. Min huskatt var en sån.

Att inte kastrera är inte en vidare bra idé. Det sliter på katten att löpa, och löp på löp utan parning ökar risken för livmoderinflammation. Så katten mår bäst av att bli kastrat.

Om du inte tänkt para dem, tycker även jag absolut att du ska kastrera även om de är innekatt.

Svansrotstestet för löp brukar funka om man har vana vid katter och koll på kroppsspråket, det blir en annan reaktion, liksom inbjudande ;) :o

Vissa katter tycker om att man kliar där i alla fall, men om de löper brukar de vika svansen åt sidan, ligga med ändan i vädret, bli helt "till sig i trasorna" och tydligt visa de blir upphetsade :o Visst är det skillnad mellan olika katter och stadium av löpet hur starkt de reagerar. Kanske en ung hona som inte vet vad det är frågan om kan visa svagare reaktion, men nog brukar det märkas. Om inte annat på lukten...

Ja då kanske de inte löper än då, men tanken slog mig í alla fall, och det gör den fortfarande.

Varför sliter det på katten om den löper, det är ju ändå ett naturligt beteende. Jag har lite svårt att tänka mig att det är så med vilda katter också....:confused:

Men om det nu är så, så tänker jag ju absolut inte utsätta mina ögonstenar för det inte, då blir de kastrerade på momangen.

Även fast jag inte är helt okunnig måste jag nog klassa mig som jag en hönsmamma just nu känner jag :angel:

niba skrev:
Varför sliter det på katten om den löper, det är ju ändå ett naturligt beteende. Jag har lite svårt att tänka mig att det är så med vilda katter också....:confused:
Vilda katter parar sig och blir dräktiga flera gånger om året och sätter en massa hemlösa ungar till världen, så de går inte och löper om och om igen. Dessutom är dödsrisken så stor för vilda katter att de förmodligen hinner dö av annan anledning eller av livmoderinflammationen de också. :(

toketossan: Prata med grannen så hon kastrerar sin hane så han inte parar sig med andra honor, och kastrera din honkatt också. Hon behöver inte löpa först! Lycka till!

/Erica

Har ju nu sådan tur så att de enbart är innekatter, fegisar som inte ens går ut på balkongen, :smirk: och så har jag inte sett en enda katt i det område jag bor, även om de "vandrar".
Sen är det ju inga problem då mina kissar som sagt inte går ut alls.

Jo, men ändå. Jag förstår inte den funktionen så det är helt klart en fråga vid nästa veterinär besök.

När kastrerade ni era kissar då?

Jag vill absolut inte göra det innan de är färdigväxta.

Varför vänta? Ska du ställa ut? Är det noga med att den ser ut på ett speciellt sätt? Om inte, varför vänta?

För att jag har fått lära mig att de mår bäst av det, utseendet är absolut inte viktigt så länge de mår bra.
Men när jag pratade med veterinären så tyckte han också att jag skulle vänta.
Är det inte så, att de mår bäst av det?

Jag har inte hört att det skulle göra nån skillnad hälsomässigt. Visst kan man vänta, men bara om man har en innekatt som inte kommer i kontakt med någon fertil av det motsatta könet. På hanar som börjat markera så är det ju svårare att bli av med beteendet om det satt sig för djupt.

niba skrev:
Jo, men ändå. Jag förstår inte den funktionen så det är helt klart en fråga vid nästa veterinär besök.

När kastrerade ni era kissar då?

Jag vill absolut inte göra det innan de är färdigväxta.
Mina katter är inte kastrerade då honan ska gå i avel (hon är fodervärdskatt) och jag vill ge hanen lite tid att växa upp för att se om han blir fin nog att ta någon kull på, förutsatt att han håller sig frisk. Ingen av hans kullsyskon kommer gå i avel och det är alltid bättre att flera olika katter i en ras får en kull än att en katt får många.

Hade jag däremot haft en katt som definitivt inte skulle gå i avel (t.ex. en defekt raskatt eller en huskatt) så skulle jag kastrerat så tidigt som möjligt (typ 6 mån för hankatt och kanske lite mer för honkatt ifall jag var säker på att hon inte skulle bli dräktig). Jag har ångest varje dag för att mina ska lida av att inte vara kastrerade. :crazy: Mina katter är innekatter och honan går på p-piller. Skulle hanen börja markera så kommer jag kastrera honom direkt.

/Erica

Jo mina tjejer är snart 7 månader.

Jag vill ju verkligen ge dem en så bra chans som möjligt men det kanske är bäst om de nu inte väntar så mkt till. De kommer inte i kontakt med några andra katter överhuvud taget men om de nu kan få en livmodersinflammation så vill jag ju inte riskera det för något i världen.

Du kan gott vänta till året innan det riskeras några sånna problem. Det är mer dom som i flera år löper och löper utan att bli parade.

Det var ju faktiskt tanken från första början! Men vi får se hur kissarna mår.

Sålänge dom inte kommer i kontakt med nån fertil hane så är det ju inga problem. En gång ute i det fria kan göra att dom blir dräktiga. Men är dom inne och utan rymningsmöjligheter, så kan du vänta. Men har dom jobbiga löp så vänta inte för länge. Min första avelshona löpte 12 dgr i rad och tappade 1,5 kg. Hon kunde börja löpa om efter 1 v så hon såg förjäklig ut. Så henne satte jag på piller, hon skulle ju gå i avel. Efter 2 år hade jag en katt som fått så grava humörsproblem av p-pillrena att hon inte går att ställa ut, det är ett helt företag att ta henne till veterinären och att ta in en ny katt hit är troligen omöjligt. Hon bor nu ihop med sin dotter som ju är född här och stannade, det går jättebra.

Det är ju så att vi funderar på att låta dom två få en kull ihop men jag tycker ännu hon är för ung för att bli mamma..
Hur ska jag göra då?
Jag vill ju inte tvinga henne att sitta inne hela tiden heller...

Hur gamla borde dom minst vara vid första kullen?
Hon är blandras mellan bondkatt och Norsk skogskatt om det gör någon skillnad :)

Sen har jag även hört att en katt inte ska kastreras eller kastreras förrens dom är minst ett år.. men det kanske inte stämmer?

Mvh

Ta ingen kull. Det finns över 100.000 hemlösa huskatter i Sverige redan, det är bättre att försöka hitta hem till dom än att sätta fler till världen.
Att man ska vänta till över året är en myt, men visst kan man göra det om man vill. Men som sagt, snälla, ta ingen kull. Det behövs inga fler huskatter nu.

toketossan skrev:
Det är ju så att vi funderar på att låta dom två få en kull ihop men jag tycker ännu hon är för ung för att bli mamma..
Hur ska jag göra då?
Jag vill ju inte tvinga henne att sitta inne hela tiden heller...

Hur gamla borde dom minst vara vid första kullen?
Hon är blandras mellan bondkatt och Norsk skogskatt om det gör någon skillnad :)

Sen har jag även hört att en katt inte ska kastreras eller kastreras förrens dom är minst ett år.. men det kanske inte stämmer?

Mvh

Komplicerade frågor detta med om och när man ska kastrera, inte ens expertisen är enig. :confused: Men operationen är ett ingrepp som påverkar hela kroppens hormonbalans och utveckling, inte enbart könsdrift och fortplantningsförmåga utan muskulatur, skelett, hjärnan och mentala utvecklingen, osv. Har inte bedrivits så mycket forskning på just katter, utan det mesta jag läst gäller människa och det är inte lätt att veta vad man kan överföra på katt.

Men problemen med de många hemlösa katterna har gjort att många förespråkar tidig kastrering, redan vid 3 månaders ålder, och hävdar att inga negativa effekter finns.

Eftersom operationen är oåterkallelig, tycker jag det är bättre att vara på säkra sidan och vänta tills katten är utväxt om man har möjlighet, och ge p-piller fram tills dess. Tycker att man bör ta första kullen vid cirka 1 års ålder, inte före och inte senare än 3 år.

Min erfarenhet är att långhåriga kattungar är populära och lätt att finna goda hem :) Men om din kisse är blandras kanske inte ungarna ens blir långhåriga, så tänk dig för om du kan finna hem även åt korthår innan du tar en kull, funderar jag... :)

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
617
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
868
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
789
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V