Könsmogen

M

millansnillan

Är det inte lite väl tidigt för min valp att bli det? En 6 månaders gammal cockerspanielvalp.

Han har försökt att jucka på mig (Första gången fattade jag inte vad han höll på med, andra gången morrade jag "Nej" och buttade ner han på golvet. Han har inte försökt sedan dess och det är en vecka sen nu).

Också märkt att han kan bli döv ibland. Ute i skogen lyssnar han lika bra (om inte bättre) som förrut. Han är för feg för att våga springa iväg (kan det vara för att jag mest tränat inkallning i skogen?).
När han är i trädgården så kan han springa över till grannarna (pratat med dom, de säger att de förstår och att det är okej.).
Oftast lyssnar han och kommer. Ibland kan han springa halva vägen och sen se något intressant som han måste titta på. Ibland kan jag ropa på honom och det tar minst två minuter innan han kommer.
Jag ger mig inte utan kallar på honom tills han kommer, då får han beröm och en bit av sitt favoritgodis. Ska jag göra på något annat sätt?

Något att tänka på?

Sv: Könsmogen

Inkallningskommandot ska du bara ropa en gång. Annars blir det lätt att hunden ignorerar dit kommando och tänker "äh, hon ropar snart igen". Se till så att du har kontakt med hunden innan du ropar hit. Ropa namnet, hoppa och stimma och var helt enkelt rolig. Vet du med dig att han inte kommer så hämta hellre honom än att ropa flera ggr. Självklart massa beröm om han kommer på en gång, godis är bra men varva med lek och bus.

Ska tänka på det.

Har försökt med att kasta bollar m.m. men han verkar vara snabbare om han vet att det är godis.

juckandet är inte att han är könsmogen det är att han dominerar dig.
Du gjorde helt rätt andra gången.

Om du någon gång sett valpar leka så är det ofta den en som är högre i rang rider på en ranglåg. Ibland försöker den rida på någon som inte anser sig vara lägre i rang och då börjar dom bråka (bara bus för små valpar)

Tror inte att han dominerar dig, utan han kanske börjar bli köns mogen så smått... och då provar dom gärna att jucka på alltmöjligt, min var heelt besatt i sin korg! den var "sönder juckad" när den perioden var över. Men jag lät honom hållas så länga han inte juckade på någon människa, det får dom inte göra. Om han juckar på någon annan hund (typ ett ben eller nåt) så kommer förmodligen den andra hunden säga i från.

Alltså det är normalt hunden går in i sin första könperiod vid sex månaders ålder ja. Att han juckar tyder på att han vill fösöka dominera och klättra i rangstegen även om han kanske inte riktigt förstår det själv. Du har gjort rätt i att tala om att du bestämmer och inte tolerar sånt beteende.

När hundar kommer in i en könsmognadsperiod så blir dom ofta lite bäng. Dom kan se spöken som inte finns, en soptunna du gått förbi tusen gånger förut är plötsligt jätteläskig osv. Allt detta är normalt och det är din uppgift att tala om för hunden att soptunnan är en mycket trevlig soptunna som faktiskt inte äter små hundar med hormoner som sprutar ur öronen t.ex genom att gå fram till Hr Soptunna och hälsa på den (ja man ser ut och beter sig som en idiot men det funkar).

Hur som helst. Din hund kan komma att bete sig konstig när den hamnar i sina könsmognader och det är helt normalt. Det var det jag försökte säga :)

//T.

TACK att du skrev det där! Jag glömde totalt (korkad antagligen) anledningen till att dom försöker klättra i rang :angel:
Jag vet faktiskt inte hur jag tänkte nu! (Men jag står fast vid att han försökte dominera dig, jag glömde bara bort att dom gör det p.g. av könsmognad)

Tack för ett informationsgivande svar :)
Han har börjat skälla och vara rädd för saker han inte varit rädd för innan. Mest när det är mörkt ute, det är svårt att hälsa på mörkret :p

Mount Never rest: Först antog jag att det var för att han försökte bli ledare, sen började jag fundera på om han var översexuell :p Iallafall har han inte försökt något mer :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
778
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 816
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 940
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 346
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama