könskaraktär

M

Majjijann

hur ser en 3årig shettishingst med bra könskaraktär ut?

vad är viktigt?
nacke/rygg/ögon/ben/...??

di lärde tvistar... en domare tyckte lillhingsten hade svag könskaraktär och ingen förstod!? han är maffig och hingstig i kroppen... vad är det de vill ha :confused:

Sv: könskaraktär

En hingst med könskaraktär kan du se på 200 meters håll att det ÄR en hingst och inget annat.
Det handlar alltså inte om nån särskild kroppsdel, utan att de helt enkelt ser ut som hingstar. Svårt att förklara. Och sådant kan även variera från dag till dag, beroende på dagsformen. Min förra hingst (shetland) fick nästan alltid kritiken "maskulin", förutom den gången jag visade honom dagen efter han tävlat (ponnytrav), då han mest bara var "matt" och inte alls såg ut som nån hingst.

det är lite så jag tänker också.

men även att de ska vara lite grövre i kroppen än ett sto, gärna lite nacke.

jaja. domare är väl ett kapitel för sig, det går väl inte att hitta två som säger samma sak... :p

Majjijann skrev:
jaja. domare är väl ett kapitel för sig, det går väl inte att hitta två som säger samma sak... :p
Tja, jag kan ju ta min förra avelshingst som exempel igen..
Han har fått mellan 7-9 på typ, 7-9 på huvud, hals o bål, 7-8 på benen, 7-9 på skritt och 8-10 på trav... Fast endast en gång under 40 p och då med domare från skottland (som ju inte alls har vana vid vårt bedömningssystem), annars bara 40-41 p.

ja! där ser man.

säg att en domare ger 77778=36 det är inte så lysande...
och sen kommer en annan domare och ger 88899=42 (wow, vilken häst!!) det skiljer ju en hel del. och ändå är det vara ett poäng på vardera typ, huvud, hals, bål och ben. gångarterna varierar beroende på om man har en dålig dag eller inte.

egentligen vet jag itne vart jag vill komma, men det är lite lustigt att en domare kan betyda så mycket.

Dagsform, hur hästen tränats/visas osv kan ha stor betydelse men jag håller med om att det är konstigt att samma häst kan få så olika poäng. Förra året visade jag ett av mina ston två gånger, första gången fick hon 39 poäng och sju dagar senare fick hon 43 - från silver till ett ganska högt guld på en vecka...

precis vad jahg menar. gångarterna är inte så konstigt om det varierar, hästen kanske är spänd osv. Men de tre första grupperna tycker man inte borde variera så mycket på så kort tid. knepigt

det är väl kanske som på hundutställningarna...beror helt o hållet på vem som håller i snöret och vad det är för domare och vad den har för "åsikter"

ja. domarens egna "åsikter" kan avgöra en hel del. klart att alla får ha åsikter, men det är ganska utslagsgivande.

jag tycker inte man skall ha åsikter, om det finns en rasstandard...skall dom ha grova ben så ska dom ha det, och inte dissas för att en domare råkar tycka att smalare ben är finare.

det är ju det jag menar, även om jag uttrycker mig lite klumpigt kanske.

en domare får mycket väl ha sina åsikter för min del, men det ska inte lysa igenom på poängen, den är det rasstandarden som ska avgöra.

Min grannes shettis visades som treåring och fick just omdömet dålig hingstkaraktär...så han kastrerades och efter det har han både maffat på sig och "hingstat" till sig, så han behövde förmodligen något år till på sig för att nå sin potential. Idag är det ingen som tvekar vad det är för kön på honom och då är han ändå valack nu...

yes .. håller helt o hållet med dej!
det är rätt intressant när man lyckas lista ut bara för att man vet vem som är domare vilken häst som kommer att gå etta i ringen ...

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 306
Senast: Roheryn
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
978
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 826
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 846
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Svamp?
  • Uppdateringstråd 31