Venus_in_Furs
Trådstartare
Har ett nioårigt islandssto som vid sina tillfällen skulle kunna klassas som en typisk "surmärr", men som vid andra tillfällen är världens mest positiva. I helgen var vi på kurs och tränaren uppmanade mig att hela tiden överraska henne med nya saker, så att hon skulle fortsätta vara positiv och nyfiken, istället för att räkna ut vad som var på gång och sura över det. Jag märkte stora skillnader under kursen och är positiv till idén. Idag surade hon när jag skulle leda henne ur hagen (istadig, öronen bakåt och fryser när jag manar på henne) så jag tänkte att jag gör detsamma nu och ledde henne runt runt i hagen, tog sedan ut henne ett snabbt löslongeringspass på banan och in i boxen, där hon fick ta på täcket innan maten kom (brukar göra tvärtom). På väg ut i hagen puffade hon nonchalant på mig och då fick hon gå ett varv runt alla boxar istället för raka vägen ut. Nu känner jag mig tveksam till om jag ska variera vardagssysslandet så mycket, iom att hästar är vanedjur så kanske hon blir nervös och otrygg av att inte ha samma rutiner hon haft sedan flera år? Bör jag kanske avgränsa varierandet endast till ridningen? Hur hade ni resonerat och hur gör ni?
Tacksam för råd
Tacksam för råd