Konsekvens vs. omväxling

Venus_in_Furs

Trådstartare
Har ett nioårigt islandssto som vid sina tillfällen skulle kunna klassas som en typisk "surmärr", men som vid andra tillfällen är världens mest positiva. I helgen var vi på kurs och tränaren uppmanade mig att hela tiden överraska henne med nya saker, så att hon skulle fortsätta vara positiv och nyfiken, istället för att räkna ut vad som var på gång och sura över det. Jag märkte stora skillnader under kursen och är positiv till idén. Idag surade hon när jag skulle leda henne ur hagen (istadig, öronen bakåt och fryser när jag manar på henne) så jag tänkte att jag gör detsamma nu och ledde henne runt runt i hagen, tog sedan ut henne ett snabbt löslongeringspass på banan och in i boxen, där hon fick ta på täcket innan maten kom (brukar göra tvärtom). På väg ut i hagen puffade hon nonchalant på mig och då fick hon gå ett varv runt alla boxar istället för raka vägen ut. Nu känner jag mig tveksam till om jag ska variera vardagssysslandet så mycket, iom att hästar är vanedjur så kanske hon blir nervös och otrygg av att inte ha samma rutiner hon haft sedan flera år? Bör jag kanske avgränsa varierandet endast till ridningen? Hur hade ni resonerat och hur gör ni?

Tacksam för råd:bow:
 
Sv: Konsekvens vs. omväxling

Har inget konkret tips då jag för det mesta haft livsbejakande valacker. ;) Men frågan som dyker upp i mitt huvud är väl om du vill motivera henne till arbetsvilja eller motivera henne till att "alltid" vara glad, dvs i det närmaste förändra hennes personlighet. Det senare låter som ett heltidsjobb. :angel:
 
Sv: Konsekvens vs. omväxling

Om en häst tjafsar när man ska leda ut den till hagen ska det nog lösas genom att hästen helt enkelt 'grunduppfostras'. Kalla det horsemanship eller vad som helst men en vuxen häst ska inte ifrågasätta den typen av hantering. Ta hjälp om du har problem, det finns massor med duktiga instruktörer!

Att motivera hästen till att arbeta i markarbete eller under ryttare tycker jag är lite annorlunda. Då är det för vissa hästar viktigt med variation. Samtidigt tror jag att hästen kommer att bli mer motiverad till arbete om du får till ett gott vardagssamarbete med den, för kommunikationen är ju delvis den samma vad man än gör.
 
Sv: Konsekvens vs. omväxling

Varför ändra på någonting som fungerar? Hästen berättar bäst själv vad just den individen trivs med så lyssna på det.

Annars skulle inte jag tillåta den istadigheten hos hästen, det tyder samtidigt på att hästen inte är helt trygg med dej. Så den biten är nog en bra ide att jobba på. Var konsekvent med vad det är du gör och vill, sen i vilken ordning allt sker i, det tror jag hästen bryr sig mindre om.
 
Sv: Konsekvens vs. omväxling

Duplo- antagligen rätt!

+ akleja

Angående "uppfostringsbiten" är det en annan historia. Jag har tränat henne massor från marken och hon är extremt lydig och känslig då, men så kommer det spontant vid tillfällen som idag i hagen då hon testar ändå. Hur skulle man kunna träna bort ett sådant beteende?

I det läget där hon fryser i hagen, brukar hon få en klapp på rumpan och då går hon igen, men med vresiga grimaser (hon gör dock aldrig något, ser bara sur ut), så jag ville se om jag kan ändra hennes inställning även där.

Tack för era svar!
 
Sv: Konsekvens vs. omväxling

Om man har för mycket omväxling blir ju kanske DET rutin, och kanske kan det ge otrygghet hos vissa hästar. Mitt tips skulle vara att kör din rutin normalt sett, och släng in lite variation då och då, för att väcka upp henne och göra henne nyfiken.
 
Sv: Konsekvens vs. omväxling

Hästar är olika. Jag hade en islänning ett tag som blev toknervös om jag spände sadelgjorden på annorlunda vis mot vad jag brukar. Mitt russ älskar när vi saker som vi inte brukar eller när jag ändrar om i rutinerna. Prova vad som funkar, du märker ju om hon börjar bli osäker.
 
Sv: Konsekvens vs. omväxling

Jag har nog bara rutiner för utfodring, i övrigt gör vi sällan samma saker, eller gör saker olika. Jag se det som miljöträning, följsamhetsträning att hästen snällt följer med även om vi går en annan väg till hagen. Tycker det är viktigt inte för att hästen ska få omväxling utan för att det på ett enkelt sätt lägger in att jag är ledaren och jag tar initiativen utan att man behöver stå och peka med hela handen och domdera.
 
Sv: Konsekvens vs. omväxling

Mitt gamla halvblod blev stort nervos och osaker om man brot en rutin. Vilken rutin som helst. Skaffade man en rutin var det bast att se till att alltid halla den.:crazy: Om man daremot skotte saker olika varje gang madde han mycket battre och blev inte alls lika stressad.
Jag fick honom nar han var 16 ar och ganska "set in his ways". Han litade inte riktigt pa nagon manniska pa marken, daremot slappnade han av sa fort andan kom i sadeln. (Pa en tavling var han sa stirrig att tre personer behovdes for att jag skulle kunna klatra upp i sadeln, sa fort jag satte ner rumpan slappnade han av och var okay. Lite 'giraffig' innan vi han borja varma upp, men slutade omedelbart skrika efter andra hastar och hoppa kraka for att komma ivag.:grin:

Min andra hast litar till 100 % pa mig. Sa lange han kan se mig nar vi aker nagon stans ar han fine ... om jag forsvinner utom synhall ropar han efter mig aven om han har en hastkompis med sig.

Nu haller jag pa att lara mig om mitt nya fullblod. Han ar valdigt 'opinionated' nar jag rider :angel: sa jag maste lara mig hur jag lattast far honom att acceptera att vi gjor saker pa mitt satt nar jag sitter pa ryggen ...

De ar alla olika ... det galler att hitta ratt "knappar".
 
Sv: Konsekvens vs. omväxling

Att du är tveksam då är inte så bra. Ser det mer som en lek. Och du måste inte ändra rutiner och så bara få in lite olika moment när hon inte redan vet att nu ska vi göra denhär. Skulle hon titta åt nått håll, ta någon form av initiativ. Haka på! Oj nu hamnade vi visst här. Varierat men ändå konsekvent ( du ändrar ju inte på dig själv med signaler osv).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp