Könsbestämma föl genom pendling

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Bodil Åslund
  • Startdatum Startdatum
B

Bodil Åslund

Har ni gjort det? Och i så fall, stämde pendlingen med vad det slutligen blev?

Jag pendlade mitt sto häromdagen. Hon är dräktig ca 100 dygn nu. Pendlingen visade att det ska bli ett hingstföl. Ska bli spännande att se om det stämmer.

Pendling= ta tagel från hästen och trä genom en (vigsel/ förlovnings)ring. Håll taglet stilla med ringen dinglande ovanför hästens kors. Om ringen pendlar fram och tillbaka så blir det hingst. Om ringen däremot rör sig i cirkel så blir det stoföl. Pendlar det ingenting alls så finns inget föl.

Sv: Könsbestämma föl genom pendling

Pendlade vårt sto två ggr med olika ringar vid olika tillfällen. Visade sto båda gångerna. Det blev ett stoföl!

Jag pendlade 6 ston förra året;

Sto 1; visade hingst alla ggr utom sista gången ca 3v innan fölning då visade det sto = sto blev det.

Sto 2; visade sto hela tiden = blev sto

Sto 3; Visade sto hela tiden = blev sto

Sto 4; Visade hingst hela tiden = blev hingst.

De sista två stona visade på sto på båda vid de två första tillfällena, därefter visade pendlen ingenting, dena ena konst. tom på 90dygn och den andra fölade inte i år så hon resorberade antaligen också mellan 20-50 dygn någonting.

Så det verkar stämma ganska bra.
I år har båda mina pendlat på hingst, bara pendlade runt 30 dygn.

Jag har pendlat mitt dräktiga sto flera gånger. Både jag, min man och min dotter har fått samma resultat. Pendeln cirklar, dvs tyder på stoföl. Min man och min dotter visste vid pendlingstillfället inte vad de olika utfallen betydde så risken att de påverkat pendeln med viljan finns inte.
Stoet är idag på dygn 148, och är pendlad flera gånger fr dag 100 och framåt.

Jag har även hört att pendelrörelserna "bara" betyder att stoet är "ifölat" och inte säger något om könet. Medan en stilla pendel betyder att stoet är tomt..

Spännande att se om det stämmer..

Irja

Detta är jättespännande tycker jag.:D
Kul om flera skriver in vad pendlingen visade så kan vi se till våren när de fölat om det stämmer.

Jag har pendlat vårat sto vi hade båda hennes dräktigheter.

1 dräktigheten
testade jag 3 ggr. på
dygn 20 var det hingst
Dygn 100 var det sto
Dygn 250 var det sto

den 3 maj 2005 föddes ett sto föl =)

2 dräktigheten

Dygn 100 var det hingst
Dygn 200 var det hingst
Dygn 300 var det hingst

Den 2 maj 2008 föddes ett hingst föl =)

så båda mina gånger har det stämt

Jag har pendlat både mig sjäv (gravid i 6:e mån) och mitt sto (dräktig på 55 dygn) och det visar dotter och stoföl :D
Hoppas det stämmer.
Har två barn sen födda -04 och -05, pendlade mig själv då oxå och det stämde, pojke och flicka blev det. Så jag tror hårt på detta.

Jag pendlade båda mina ston förra året och det visade ett sto föl och ett hingst föl, men vi fick två små hingstar ;)

Efter att ha läst så många där det visade rätt blir man lite besviken när man får höra att det visat fel :P Men det är väl värt att testa iaf :) Jag ska kolla min imorgon :) Tänk om den inte rör sig alls :O

Jajemen, där dök glädjedödaren upp ;) Jag tycker att det är lite spännande med sånt här, och jag var verkligen berg säker på att det skulle vara en av varje, det kändes precis så. Blev lite snopen när mitt planerade stoföl var en hingst sedan. Men såklart gjorde det ingenting, en mer underbar liten pojke får man leta efter :D:love:

Du ska nog se att den rör sig! :banana:

Jag har pendlat mitt sto och det ska bli en hingst. Återstår att se alltså.

Jag pendlade mig själv också när jag väntade mina barn. Fast jag visste utan pendel att det skulle bli killar och jag pendlade killar och killar blev det.

Har till och emd vid något tillfälle försökt med tankens makt att få till det svar jag vill utan att lyckas.

Japp vår pendling stämde.
Det blev ett sto :D

De sista två stona visade på sto på båda vid de två första tillfällena, därefter visade pendlen ingenting, dena ena konst. tom på 90dygn och den andra fölade inte i år så hon resorberade antaligen också mellan 20-50 dygn någonting.

.

Vi får hoppas att du har rätt, har inte kollat mina ston (alltså dr.status) på ganska länge och är lite orolig då vi haft sjukdom i stallet.
Men enligt pendeln så är de dräktiga i alla fall.

Trodde faktiskt själv på två hingstar om jag utgår från deras "sätt" dock säger pendeln att jag får problem nästa år för ett av varje visar det tyvärr.

Hingst (precis som jag tror snacka om knäppmärr, går numera ensam i hagen efter att muckat gräl med alla, helt tvärtemot hur hon var förra dräktigheten när hon fick sto) på stoet som är dräktig med vår egen hingst.

Sto (tyvärr på den har jag en spekulant som är väldigt intresserad av ett hingstföl) på 4 åringen som är dräktig med Niveau.

Förra dräktigheten pendlade jag mina också.

Sto 1 pendlades till sto och fick stoföl.

Sto 2 var hel skarry att pendla visade gång på gång först en tydlig cirkel för att sedan stanna stå still och gick sedan igång och visade en tydlig hingst. Med tanke på att stoet är mkt svår att se fosterna på på ul pga djup livmoder och endast kollad med ul 16 + 30 därefter med blodprov på 125 och svaret kom definitivt dräktig med höga värden.
Att sedan stoet var stor som en val gjorde ju att det blev en mkt nervös väntan på om hon väntade tvillingar. När sedan fölningen inte kom igång som den skulle (fick kraftiga värkar utan att vattnet gått) så blev jag riktigt nervös och det kändes väldigt skönt att ringa ut veterinären som var med under hela fölningen. Det blev "bara" ett sto, som dock till sättet är en riktig hingstunge (inte konstigt om hon lurade pendeln :angel:)

Pendlade båda mina förra året och det blev precis tvärtom mot vad det visade :p

Jag tar det inte så seriöst med könet, däremot tycker jag det är ett utmärkt sätt att kolla dräktigheten utan att behöva ta ut vetten eller åka nånstans, dessutom är det ju rätt billigt :angel:

Skulle pendlen inte röra sig på nåt av mina dräktiga ston så skulle jag nog ta ut vetten ganska omgående eftersom det verkar stämma till 100% på om det är nån där inne eller inte åtminstone :-)

Jag tar det inte så seriöst med könet, däremot tycker jag det är ett utmärkt sätt att kolla dräktigheten utan att behöva ta ut vetten eller åka nånstans, dessutom är det ju rätt billigt :angel:

Skulle pendlen inte röra sig på nåt av mina dräktiga ston så skulle jag nog ta ut vetten ganska omgående eftersom det verkar stämma till 100% på om det är nån där inne eller inte åtminstone :-)

Jag var ju bara tvungen att gå in och testa på valacken och även om han ser högdräktig ut så här efter sommargräset så var där faktiskt inget föl :angel: utan den hängde helt stilla ;)

Hade ju varit väldigt skönt om man vågat lita på det hundra procentigt, vi hade en liten uppvisning i kärringfasoner här i förra veckan, den mkt bestämda damen som normalt inte är en dans på roser att lasta skulle vara borta på seminstationen för en koll, javist eller hur det trodde vi själv på. Alltså ni kan dra något gammalt över er sa hon jag skall ingenstans började lasta i god tid en timme innan vi skulle vara där (10 min körväg) blev till att ringa återbud då inte var hon inne innan det klockslaget, sen blev det viljornas kämp icka att jag tänkte ge mig, 4 timmar tog det sedan var hon inne :devil:, denna åsnan vann till slut:cool:. Var precis likadant sist vid den sena kontrollen att hon icke skulle med så det är nog bara att inse att den damen är inte lätt att få med sig i dräktigt tillstånd (vi kan ju i alla fall hoppas att det beror på det alltså att hon fortfarande är dräktig).

Jag tar det inte så seriöst med könet, däremot tycker jag det är ett utmärkt sätt att kolla dräktigheten utan att behöva ta ut vetten eller åka nånstans, dessutom är det ju rätt billigt

Jag håller onekligen med om att det är ett billigt sätt.:rofl:

Kul att så många delar med sig av sin erfarenheter.

Jag pendlade på mitt sto med, gjorde det vid flera tillfällen med.

Första gången jag gjorde visa det hingst men sedan resterande ggr visade det sto och ut kom ett vackert stoföl :D

Testa pendlingen även på stoet då vetja:idea:

Liknande trådar

Avel Igår hade jag min årliga test av de dräktiga stona. Enligt min förlovningsring så ska Jarrah och Pärla få hingstföl, medan Zoya får ett...
2
Svar
25
· Visningar
3 977
Senast: Dalatjej
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka