Konditionstränings Tips

Camomill_

Trådstartare
Jag har satt som mål att under våren/sommaren förbättra min ponnys kondis. Men jag vill ha era tips :d

Hur tränar/rider du för att förbättra och stärka din hästs kondition?
Vilket underlag är bäst? etc.

Jag har ca. 50 min skritt och trav väg till en så kallad "banvall" det var en tågräls där innan men nu är det en mjuk galopp väg, ca. 2 km lång. Jag har ridit där ngn gång då och då men nu har jag beslutat att göra det oftare, men jag undrar: sliter det allt för mkt? man har ju hört att galopp på plan mark sliter mer än vad den gör nytta

Sv: Konditionstränings Tips

Det bästa sättet att träna kondition är att rida upp och ner i backar, om man har några där man bor.
Att galoppera rakt fram tränar ju oxå upp flåset, men sliter mer för man behöver rida en längre sträcka.
Att träna intervallet är ett bra sätt att träna konditionen på. ex: galopera ett par hundra meter i bra galopp, skritta ca det dubbla du galopperade och ta en ny runda galopp.
Hoppas ponnyn får bättre kondis nu :D

Tillräckligt fast underlag som ger bra grep och sviktar. Inte löst eller djupt! Men det absolut viktigaste är att anpassa tempot o längden efter underlaget, precis som om du själv skulle ut o löptränar på asfalt/stranden. Och rida alltid din häst i balans o med bärighet så den inte "går på knäna" eller blir så trött så den inte orkar bära sig bra.

Att göra det enkelt för sig är rätt lätt. Leta upp lämplig backe o rid i den. Det sliter mycket mindre och formen är inte lika viktigs på samma sätt. Engagemang bak o inte låta hästen bli för lång räcker gott. Skritt trav galopp beroende på vad du vill ha ut. Skritt bygger muskler o galopp flås och man behöver inte rida alls lika långa stäckor som på plan mark (tar man inte ned längden till 1/3 ungefär? Beroende på lutning osv dock). Min unghäst orkar dock inte galoppera (konditionstränar honom som handhäst, han är bara 3) så han får trava men det gör nytta det oxå.

Hade jag vart du hade jag använt banvallen till att träna på att rida i rätt tempo (om du ska tävla flt?) och skog med backar till att träna konditionen. Travar gör jag dock gärna långt på plan mark, som ngn sorts distansträning. Lungt tempo med bra engagemang o god form.

Intervallträning är toppen! Galoppera en viss tid, skritta samma tid. Kolla av din hästs kondition! :idea:

hur kollar man av konditionen? tar tid?

och ser om den orkar det eller?

Visst kan man ha en visst sträcka o ta tid på o kolla puls om man rider på samma tid varje gång. Men du känner ju din häst, du känner när den börjar få mjölksyra o inte orkar alt är mer flåsig än vanligt. Man tänker ju alltid hela tiden på hur hästen känns när man rider, då lär man sig kvickt hur hästen brukar kännas i den och den backen med det eller det tempot.

Man ska INTE tvigna vidare hästen när den börjar kännas tung i benen (blir lång o seg i sprången o börjar ligga lite bettet eftersom den inte länger orkar bära sig själv). Även om man har bestämt en distans som man kanske ridit tusen gånger innan o hästen inte känns bra så ska man avbryta, man får aldrig vara låst vid tid/sträcka utan känna efter hur hästen känns. Och "vanlig" ridning med lite tnake bakom räcker långt när det gäller att konditionsträna. Jag planerar inga rena galoppjobb med min unghäst förrän kanske året då han fyller fem, och han hade bra kondis redan till treårs iår.

Visst kan man ha en visst sträcka o ta tid på o kolla puls om man rider på samma tid varje gång. Men du känner ju din häst, du känner när den börjar få mjölksyra o inte orkar alt är mer flåsig än vanligt. Man tänker ju alltid hela tiden på hur hästen känns när man rider, då lär man sig kvickt hur hästen brukar kännas i den och den backen med det eller det tempot.

Man ska INTE tvigna vidare hästen när den börjar kännas tung i benen (blir lång o seg i sprången o börjar ligga lite bettet eftersom den inte länger orkar bära sig själv). Även om man har bestämt en distans som man kanske ridit tusen gånger innan o hästen inte känns bra så ska man avbryta, man får aldrig vara låst vid tid/sträcka utan känna efter hur hästen känns. Och "vanlig" ridning med lite tnake bakom räcker långt när det gäller att konditionsträna. Jag planerar inga rena galoppjobb med min unghäst förrän kanske året då han fyller fem, och han hade bra kondis redan till treårs iår.

Oki doki! :bow: ;)

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 635
Senast: Skjøldur
·
Hästvård Jag vill bolla lite med er som har eller har haft en häst med problem med luftvägarna. Eller bara på något sätt har erfarenhet eller...
Svar
6
· Visningar
1 265
Senast: Miikan89
·
Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 451
Senast: Emanon
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka