Konditionsträning

V

Vikki

Någon som har något bra tips på hur man får upp konditionen på sin häst? Min häst börjar svettas efter en galopp..

Sv: Konditionsträning

blir hästen rent trött efter en galopp eller bara svettig?
för en häst som jag red förut började svettas efter att bara ha travat en stund men hon var inte trött för det utan hade bra kondition ändå.

Vikki skrev:
Någon som har något bra tips på hur man får upp konditionen på sin häst? Min häst börjar svettas efter en galopp..

Det är väl bra att den svettas, då fungerar ju avkylningssystemet. Att vara svettig och att vara trött är inte samma sak. En häst i god kondition kan gå och gå och gå i timmar efter att den börjat svettas.

Om hästen däremot andas häftigt så att flankerna hävs, efter att den saktat av från galoppen, då är den en annan sak. Då kan man tala om dålig kondis.

Hälsning Maja

Svettas mest, om det var en lite längre galopp flåsar hon lite, men det går över på nån minut i skritt...

du måste bygga upp konditionen långsamt, börja med att skritta ca 30 min varje dag i en vecka sen kan du börja med korta travpass och varva med skritten, efter ca 2-3 veckor kan du börja galoppera lite och sen fortsätter du så-

lycka till :d

Det finns många bra trådar om det på distansforumet. Gå in där och sök.

Intervallträning: trava/galoppera en stund, sakta av till skritt och skritta en stund, trava/galoppera igen. Hur långa intervallerna är beror helt på i vilken kondition hästen är i.

Varva kanske också med längre trav- eller galoppass så hästen verkligen får anstränga sig, variera också gärna tempo i trav och galopp så hästen får ta i lite. Skritta alltid av ordentligt efter konditionspasset och känn hela tiden efter hur hästen mår. Använd ett stetoskop eller en pulsklocka för att se hur snabbt pulsen går ner efter ett hårt pass. Distanshästar ska ha fått en puls under 60 efter 10 minuters vila för att bli godkända, så det kanske kan vara en bra markör på om konditionen förbättras och att du inte kör i för hårt tempo.

Och som någon tidigare skrev, svettig häst behöver inte betyda häst i dålig kondition eller att man ridit för hårt. Det är väldigt individuellt hur mycket en häst svettas, precis som hos människor, och när hästen jobbar med musklerna så svettas den oavsett konditionen.

Lycka till!

På min häst tränade jag upp kondisen genom intervallträning och att travar så långsamt att hon nästan skrittar

Jag e ny här o fattar inte ens hur man skapar en egen/ny tråd, så jag provar här. Har nämligen ett liknande problem, var så att jag ramla av o bröt foten ,har gått gipsad i 6 veckor med följden att min häst fick "semester". Nu har det gått några dagar sen jag börja kunna gå utan kryckor, har longerat henne två gånger den härveckan bara för att se hur hon betedde sig alltså bara skritt nästan, löst inspänd kanske 10-15min. Men så idag hoppa jag upp i alla fall o skritta henne en stund, men det kändes i foten rejält så det kommer nog inte bli mycket ridning. Frågan är hur pass stor skada gör jag när jag låter min häst stå o förfalla!! Hon har alltså stått i 8 v.Har konstant dåligt samvete...Hon är ett halvblodssto 8år, utbl. LB o hoppad 90cm, tränad regelbundet innan...

AnnaPaanna skrev:
Jag e ny här o fattar inte ens hur man skapar en egen/ny tråd, så jag provar här. Har nämligen ett liknande problem, var så att jag ramla av o bröt foten ,har gått gipsad i 6 veckor med följden att min häst fick "semester". Nu har det gått några dagar sen jag börja kunna gå utan kryckor, har longerat henne två gånger den härveckan bara för att se hur hon betedde sig alltså bara skritt nästan, löst inspänd kanske 10-15min. Men så idag hoppa jag upp i alla fall o skritta henne en stund, men det kändes i foten rejält så det kommer nog inte bli mycket ridning. Frågan är hur pass stor skada gör jag när jag låter min häst stå o förfalla!! Hon har alltså stått i 8 v.Har konstant dåligt samvete...Hon är ett halvblodssto 8år, utbl. LB o hoppad 90cm, tränad regelbundet innan...
E ju inte bra om hästen bara står. Du kanske kan köra eller hitta medryttare?

tömkör! tycker då jag är mkt bättre och roligare än att longera för då kan du jobba med öppnor, slutor mm
inte bara runt runt...
sen kanske nån kan hjälpa dig att rida nån/några gånger i veckan

fast du kanske inte kan gå så mkt på foten :crazy:

jag kan nog tömköra henne, men har bara gjort det ett fåtal gånger innan, vet inte hur bra det går, men jag ska nog prova iaf...:)

Att konditonsträna en häst får man göra med att stegvis öka tempot, börja med att skritta en 30 min sedan efter ett tag kan man börja med att trava lite, köra skritt och trav övergångar, man kommer att märka efter ett tag att hon blir piggare och piggare, efter en månad ca så kan man börja och plocka in lite galopp.
Det där med att din häst svettas har inget med konditionen att göra, vissa hästar som har väldigt god kondiotion kan börja svettas efter lilla minsta arbete, det är deras avkylningssystem kan man säga som sätter in för att de inte ska bli för varma...
Lycka till :bump:
//Rebecca

min foderhäst är en häst som svettas mycket även ifall han är i bra konition (dock ej nu) som ägaren sa i början när jag fick han så börjar han nästan svettas bara han ser tränset =)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
Träning Hur tränar man upp en tjock ponny med halvdålig kondition på ett bra och sunt sätt? Ponnyn har mest stått i en hage å ätit för mycket...
Svar
6
· Visningar
995
Senast: Freazer
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
787
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama