Konditionsträning

_Runaway_

Trådstartare
Hur ska man på bästa sätt träna upp kondisen hos pållen över sommaren? För i somamr ska vi bannemig träna. :devil: Varierad träning förstår jag ju, men mer ingående. Hur ofta ska man göra olika saker, och VAD ska man göra? Tacksam för alla tips!

Sv: Konditionsträning

Jag är en "au naturel" person, även om jag dessutom tävlar och tränar, men min grund inställning är att GRUND kondition och muskulatur byggs ute i skog och mark. Sen bygger man på parallellt med arbete i padock, beroende på vad man fokusrear på/vilken typ av ryttare/bransch man är i...
I skogen: Rid mycket kuperat på lång tygel. Långt och länge ger bättre resultat än kort och intensivare anser jag själv...Klättra nån gång i veckan. Om du ska rida i padock kan det vara bra med bomarbete ngn gång/vecka. Tömkörning är kanon för muskulatur och styrka som alternativ till mer traditionellt markarbete under ryttare, vilket också ska ske ett par gånger i veckan minst utifrån de aspirationer jag själv har med min häst iallafall.

I mångt och mycket tycker jag kondition går hand i hand med muskultatur, det att du inte kan kräva konditon om du inte har acceptabel muskulatur, om du förstår mitt resonemang....

rider mycket "intervall", dvs en dag hårare arbetet med tex intervall träning i skog och mark, dvs galopp distanser, längre trav pass varvat med nedvarvning, osv. Nästa dag kanske en lugnare "lull" runda, eller en power skritt runda.

osv.
Inte säker på hur exakt detaljerad info du letar efter, är ganska generell i mitt svar men tror jag illustrerar grund tanken...?

Senast ändrad:

Tack så mycket! Flera bra grunstips. Sen kan jag ju variera dessa moment i all oändlighet, men dina tips var en bra grund! :bow:

Galoppera i lång, hyfsat brant backe :) Jag looovar, både häst och ryttare älskar det :)
Man varierar mellan att rida nån gång snabbt och nån gång långsamt

Tiara skrev:
Galoppera i lång, hyfsat brant backe :) Jag looovar, både häst och ryttare älskar det :)
Man varierar mellan att rida nån gång snabbt och nån gång långsamt

Och fullständigt vansinnigt för en häst som inte har tränats för det! Lägg grund först och ta i sen efter rejäl uppvärmning. Skritt i skog och mark (kuperat "off trail") är oslagbart om man varierar med tempoväxlingar i trav. Sen lägger man in korta galoppsträckor som utökas efter hand och i intervaller. :cool:

Jaa, men nu frågade hon efter konditionsträning och detta är en form av denna träning.
Sen får man själv avgöra om hästen är lämpad för det eller inte.

Men, som du sa så ska man inte göra detta om man inte har en häst som klarar av det, såklart :)

Piraja skrev:
Och fullständigt vansinnigt för en häst som inte har tränats för det! Lägg grund först och ta i sen efter rejäl uppvärmning. Skritt i skog och mark (kuperat "off trail") är oslagbart om man varierar med tempoväxlingar i trav. Sen lägger man in korta galoppsträckor som utökas efter hand och i intervaller. :cool:

Skulle kunna svara dig med, att det är vansinnigt att ens andas ordet intervallträning om man inte tror att hästen redan är igång så pass mycket att det är dags för ren konditionsträning.

Skritt i skog och mark ökar inte på konditionen nämnvärt om det inte är frågan om en smällfet beteshäst, oriden unghäst eller konvalecent som ska igång.
Däremot är skritten mycket bra för att bättra på muskulaturen eller bibehålla erhållen konditionsnivå - skritt är en underskattad gångart. Hästen använder fler muskler när den skrittar energiskt än när den travar eller galopperar.

För att komma till själva frågan: konditionsträning.

Jag förutsätter att hästen är igång och har fullgod hållbarhetsträning i botten. Muskelbyggnad kan man träna utan att för den skull konditionsträna, så visserligen kan man slå några flugor i samma smäll, men det handlar ändå om två skilda träningsområden.

Jag tycker Tiaras förslag om att träna i backar är utmärkt!
För att träna kondition så måste man upp i sådant arbetstempo att hästen får syreskuld (anaerob träning=mjölksyra bildas, hästen förbränner glykogen som är lagrat i levern och finns i blodet som glykos) därefter varvar man med en stunds långsammare återhämtning i trav så att hästen slår om till aerob förbränning då hästen hinner få undan mjölksyran och åter använder syret som bränsle.

När man har en häst i full tävlingskondition och vet vad man sysslar med så kan man laborera med riktig intervallträning. Då ska du helst ha en pulsmätare för att veta när hästen kommit upp i tillräckligt hög puls, samtidigt som du kan kolla när hästen kommit ner lagom lågt i puls under nedvarvningsintervallerna. Man kan reglera träningseffekten genom antalet upprepningar av intervaller, och/eller längden på intervallerna.
Intervallträning är lätt att överdosera och däremot skada hästen, så det är inte det första du ska ge dig på.

Innan dess kan du ägna dig åt sk "fartlek". Varva vanlig frisk ridning i skog och mark med en och annan rusch, gärna uppför backar.
Backarna gör att hästen kommer upp rejält i puls utan att du behöver rida så fort. Fartlek kan du träna utan pulsklocka för då tar du bara kortare, icke tids/pulsbestämda ruscher och längre återhämtning däremellan.

Ju bättre hästens kondis blir desto snabbare måste den gå på plan mark för att komma upp i konditionsträningspuls. Har du en bra backe så kommer hästen upp i puls ändå även i lägre hastigheter (=minskar skaderisken).

Om du ska använda backarna för att muskelträna så ska du istället skritta raskt, eller galoppera långsamt uppför. Ju långsammare rörelser desto effektivare muskelträning.
Tempoväxlingar (även på plan mark) ger också bra muskelträning.

Tack så jättemycket! När jag tänker efter noga så finns det fyra backar att kunna använda. De är inte så långa men å andra sidan har vi även ett sandtag i närheten att nyttja. Ska bara jaga bort de söta crossåkarna. :devil: Men tack för tipsen!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 410
Senast: Sesca
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Josefineeee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Reklamera häst
  • Födda 2022