Konditionsträning?

H

Hoppryttarinnan

Jag är taggad inför tävlingssäsongen nu, och jag tänkte träna upp min ponnys kondition och alla hennes muskler. Jag har redan skrivit upp intervallträning på schemat. Det är ju så fint väder nu, inte en snöflinga så långt ögat kan nå :)

Men kom med förslag på olika konditionsövningar!

Sv: Konditionsträning?

Jag brukar rida lite längre ridpass och försöker få hästen att ta i mer i steget. ex. i traven: förlänga sväv momentet. Bara av att rida hästen i hälsosam form, samla hästen och få hästen eftergiven, gör att hästen bygger muskler och får bättre kondition.

Du kan också tänkta på när du rider ut: att rida hästen "i form", .. bara för att man rider ut så betyder det inte semester! rid "ordentligt" fast du är ute i skogen :)

Har märkt att färd i backar (gärna i kuperad terräng) ger rätt fina muskler. När min förra unghäst var på inkörning tömkördes hon kors och tvärt i skogen, över stock och sten, upp och ned i branter där man knappt skulle orkat gå själv, och gudars var hon var vältränad.

Rid i kort trav upp för mega backar :D Du ska du se att rumpan snart blir smäck!

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 060
  • Artikel Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 538
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 198
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är en av de där som funnits med i kulisserna under några år, läst mycket men inte skrivit så mycket själv.. Nåväl, nu står jag...
Svar
10
· Visningar
1 123
Senast: solan64
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama