Konditionsträna passig häst

B

Boll_93

Hur konditionstränar man en vääldigt grisepassig häst på bästa sätt ?

För att grisepassa omkring blir ju inte så bra, Traven finns där men det är svårt att känna skillnaden trav-grisepass när jag rider :confused: Tömkör jag så ser jag ju, så är det ett alternativ ?

Eller är det långa skrittturer som gäller ? Han är väldigt pigg men konditionen är jättedålig :crazy:

tacksam för alla svar :bow:

Sv: Konditionsträna passig häst

Är hästen genomkollad så den inte har ont någonstans?

Känner igen mig lite fast min häst är inte helt fräsch än (tyvärr var både hon och jag för ambitiösa och hon har en rejäl vilja och framåtanda så det blev ett bakslag :cry: ). Ska fortsätta att skrittar mkt både uppför och nedför. Galopp där hon får sträcka ut och stretcha bla ryggen och träna bukmuskelaturen. Brukar ta korta galoppsträckor. Sedan kommer vi strunta i tölten (fast stoet har andra ideer om det när vi är på hemväg :d ) och vänta med traven en stund tills hon kopplat av (hon har en bra trav men måste vara mjuk och avslappnad)

Sedan mkt dressyr i skritt tills mjuk och smidig. Har jobbat mkt från marken så nu jobbar vi oftat öppnor, sidvärtes i bara grimma och grimskaft.

Har du någon tränare i närheten?

Testa att plumsa i snö med hästen om det finns snö i din trakter vill säga, annars är det bra att rida ut i naturen så hästen lär sig använda alla sina ben=)

varför plumsning kan vara bra är för att hästen inte orkar grisepassa lika mkt som den skulle orka trava där, det blir för jobbigt.
Man kan även arbeta med att rida över bommar, det är oxå en övning som kan tvinga fram traven på hästen.

Om du inte känns skillnad på hästens trav/grisepass så kanske den har grisepassat hela tiden, det brukar kännas stor skillnad & framförallt vaggar hästen inte fram i traven, du märker när det går att rida lätt på hästen med andra ord, när den börjar trava.

Kondition behöver man ju träna med galopp & travintervaller, det räcker inte med att träna en häst i skritt så tömkörningen gör inte så mkt nytta egentligen, varken om du går bakomhästen eller har den på volt då det är samma som att longera en häst & man ej bör göra det mer än 20-25 min då det är ansträngande för hästens leder att bara gå på volt.

Det första du hade behövt göra är att träna mer för att få bort hästens grisepass, det kan, som du skriver, anars vara svårt att träna riktiga konditionspass med den om den inte vill galoppera tex, många grisepassare har dålig galopp & vill bara bryta av från den så de kan fortsätta med sitt grisepassande.

Det jag skrivit föutsätter alltså att hästen är frist & att den inte är skadad, har ont.

Om du inte kan skilja på trav och grisepass :crazy: så gör du minst skada om du håller dig till skritt och galopp. Galoppera då gärna i uppförsbackar så är det lättare att få bra takt utan passväxlingar.
Träna smidighet genom klättring och ridning i ojämn terräng, tex över hyggen.

Vill du tölta så gör det på mjuka slingriga skogsstigar utan att dra i tyglarna det allra minsta, välj en terräng där hästen håller det långsamma tempot av sig själv och en så ojämn stig att ren grisepass är svår att få till.

Jo plumsa i snö tänker jag göra, finns mycket snö här nu men problemet är att det är kramsnö så dom får snöstyltor. Men kanske om det blir kallare. galoppen har han inga problem med, man skulle inte kunna träna galopp-skritt-galopp-skritt då ?? Skulle inte det bli bra konditionsträning eller är jag helt ute å cyklar ?!

tack alla andra som svarat, väldigt mycket bra tips ! :bow:

Om han inte har galopproblem, vilket många 5 gångare kan ha, så kan du ju göra som Silverkedjan skriver, alltså träna galopp & skritt.Det bästa för att få bort bukmage samt träna upp konditionen är just galoppintervaller, bara du inte tröttar ut hästen för mkt nu när den inte har kondis.
Om du ska träna trav så är det som sagt jättrebra att göra det över bommar då det blir svårare att grisepassa då, men ta hjälp av ngn som ser när hästen grisepassar & inte så denna kan hjälpa dig med skillnaden.
Snösulor är jättebra att ha på vinytern, de kra´mar ut snön ur hovarna så det inte bildas styltor.

Han har snösulor, men får ändå styltor av för mycket kramsnö. Hjälper ju till viss del men inte till 100% Eftersom det inte är min häst vågar man ju hellerinte riskera något ! :crazy:

Grundkondition kan man väl träna genom långa skritturer och promenader/tömkörning?
Galoppfattningar och andra övningar med något högre tempo är väl mer muskelbyggande?
Intervallträning är väl det bästa för att sedan bygga upp en stark kondition, alltså hjärta/lungor?
Så tänker jag, men jag är lika glad om någon lyckas få mig att tänka om - då lär man sig nytt...

Kondition enligt mej är "flåset", att hästen orkar med allt längre, inte bar i skritt & man kan ju inte få hästen att orka flera min galopper genom att bara ha skrittat den.
Alltså , skritt är en gångart där hästen aktiverar flest muskler, det är bra, men för att få kondition så krävs lite mer än så.
Galoppintervaller eller travintervaller(om hästen har riktigt usel kondis) kör nog de flesta med.Sedan kan man ju utöka motionen lite varje dag/vecka så att ett dressyrpass på 30 min sedan har blivit 60 min osv, hästen får ju bättre kondis bara man "vardagsmotionerar " den oxå, genom dressyrpass, gångartsträningar osv.
Mne jag skulle aldrig få upp en häst i bra kondis enbart genom skritt & proimenader där uthålligheten inte sätts på samma prov som i de andra gångarterna.

Jo, så tänker jag också.
Men den första tiden, med en häst som har dålig kondis, kanske det är bäst att bygga grunden. Sedan, då den finns, då kan man börja intervallträna; för att få ett flås som håller.
Så vi tänker nog rätt lika...

Nej man kan ju inte hårdträna den från början, har den inte ridits alls så kan man börja skritta en vecka, gå till trav nästa vecka & galopp veckan efter.Men denna häst är ju lite riden så jag tror inte det är farligt att börja med tex galoppintervaller, bara man gör det efter hästens kapacitet, börja galoppera 2min , skritt en min, galopp 1 min, sedan ökar man eftersom tills man gör 5 min intervaller tex.

Ja, jag har kutat bredvid i uppförsbackar, och gjort galoppfattningar. Roligt, och hästen har musklat sig bra. Det räcker ju med fattningarna för musklerna. Men för kondisen är det väl längre pass som behövs.

Du får gärna komma och springa med min häst :angel: . Hon skjuter iväg som en kanonkula vid galopp (har varken styrka eller flås än). Att jag inte visste det så hade du kunnat testa med mitt sto om du var på tävlingen för finns en perfekt backe bakom banan :D.

Ska testa i paddocken för är is/snövälling i skogen just.

Har du några fler tips på roliga saker att göra utan att sitta på hästen? Vi pysslar och gör allt möjligt och då vi båda blev överambitiösa så är det dags att lägga upp en planerad träningsplan för att hålla oss på mattan. Kom att tänka på att när hon blev frisk hade jag tänkt testa att träna lite barrelracing och borde vara en perfekt övning nu från marken att ställa upp 3 koner och vid varje så gör man en galoppfattning och tex 2 galoppsteg, nedtagning och efter nästa kon galoppfattning igen osv.

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle säga att du skulle jobba jätte mycket på volter ! I "tölt" för det är ju det du vill sträva efter! Jobba även skänkelvikningar i "tölt". Ta henne också till en kiropraktor! Hon kan ju ha ont någonstans, det kan mycket väl vara därför hon bara grisepassar! Jobba ingen trav alls innan du känner skillnaden mellan trav-tölt! Det kan bli så fel då om hon travar när du tror att hon grisepassar. Låt henne även inte springa iväg för dej i "tölten" , hon ska hålla DITT tempo! Om hon är femgångare, lägg ingen pass på henne tills hon har tölten stark och på grej, den kan förstöra så mycket!
Lycka till och hör av dej om du undrar något!:)

Hey! Vi marktränar minst en gång i veckan med lite olika saker, leka, longera, löshoppa är några alternativ. Min polle travar gärna utan ryttare vid longering eller löslongering, men inte gärna med ryttare. :confused:

De gånger jag angagerat mig i att trava från rygg har jag lagt ut bommar, det går inte att grisepassa över dem utan då kommer han i trav. Om du gör det så att du vet att han travar så lovar jag att du kommer börja känna skillnaden! :rofl:

Eller bjud in en kompis som berättar vad han gör när du rider: grisepass / trav. Efter att vi gjort så så lärde jag mig skillnaden!

En fördel med att markträna kontinuerligt är att man ser när hästen börjar röra sig annorlunda. Jag såg att han började ta kortare steg och då tog jag in en kiropraktor som arbetade med hans stela bäcken vilket var mycket bra!

Lycka till!

Tyvärr kunde vi inte åka upp på tävlingen i söndags - synd! Men det är ngt i maj också, såg jag. (Förresten kommer John Moore till Rättvik 13-14/5!)
Mitt sto var lite som ditt i början, då jag bad om galoppfattningen vid joggning så drog hon på. Men då gjorde jag så att vi tränade "smygning" ett tag, för att hon skulle vara uppmärksam på mig. Varierade tempot då jag ledde henne för att vara säker på att hon anpassade sig efter mitt tempo.
Sedan kunde vi träna fattningar i backen. Jag lovar; det gick skitbra!
Och jag börjar få lite kondis igen...

Tömkör du ngt? Det är ju bra att göra i den jobbiga snön, nu. Fast det är också svinjobbigt att själv pulsa fram.

Har också löslongerat en del, mest övat kommandon/ökningar/nedgångar i takt och tempo. Om jag märker att hon är laddad, så får hon kuta av sig i hela vår hag-bana, det gillar hon, hoppar och pruttar samtidigt - ser rätt kul ut...
Tänker att jag ska försöka löshoppa henne också, men det får vänta tills underlaget är bättre. Har inte lyckats få henne att förstå att jag vill att hon ska hoppa, hon saktar av och kliver över i stället.

Annars skrittar vi mest nu, för uppbyggnaden av hennes muskler, och för vår kommunikation. Försöker minimera hjälperna...

:bow: Tackar för tipset om John Moore. :bow:

Skulle dit förra året men blev sjuk. Har tittat på hans hemsida med jämna mellanrum men inte stått något. Vet du om det blir på ridklubben eller i körhallen? Synd att man inte har råd att åka dit med häst :cry:

Låter som vi jobbar ganska lika med hästarna. Gör mkt från backen och gillar att hitta på lite olika saker. Hon är mkt tömkörd men nu har jag inte orkat sticka ut i snösörjan. Ett tag efter hon skiljdes från fölet så gick det inte att tömköra ut för då drog hon hem med mig åkande på rumpan efter :rofl: . Tyvärr blev både hon och jag lite väl överambitiösa så det blev för mkt för henne så hon fick lite känningar i ryggen igen. Så nu tills hon varit till kiropraktorn igen så får hon springa av sig lite i paddocken och sedan markarbete mm eller promenerar ut.

Känns hemsk att säga men tycker lite synd om dom som "bara" rider för de har ingen aning om vad de går miste om.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 147
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 082
Senast: Nahar
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka