Konditions träning

L

Linny_

Hej! Jag har ett B-ponny sto på 14 år som jag tänker börja Konditionsträna. Men jag har hört att om man gör på fel sätt så kan hästen förstöras! Någon som vet hur jag på ett bra sätt ska kunna konditions träna henne?

Sv: Konditions träning

Du ska trappa upp successivt och tänka på att inte bara kondition behövs utan även styrka.

Allt muskelarbete kräver syre. Kondition är egentligen ett mått på hur bra kroppen kan tillgodogöra sig syret i inandningsluften.

T. ex: skritt kräver inte speciellt mycket kondition, eftersom musklerna jobbar i ett sådant tempo att de hinner syresättas. Cavalettiarbete i skritt kräver lite mer syre och är alltså konditionshöjande, även om det bara är lite mer än vanlig skritt. I och med att det även är styrkearbete behövs pauser för att transportera bort slaggprodukter, man går över cavaletti en stund och skrittar sedan på sidan om en stund och varierar så. Klättring kräver ytterligare mer syre till musklerna och förbättrar därför konditionen ännu mer.

Så är alltså tanken. Sedan måste man omsätta detta till vilken kondition hästen är i när man börjar. Man kanske behöver hitta brantare backar? Eller trava över cavalettin? Täta skrittpauser minskar risken för skador och ger också en lydigare häst, om man använder del av skritt-tiden till halter, framdelsvändningar och korta sidvärtesrörelser ;).

Regelrätt konditionsträning med intervaller eller speciellt "mil-i-benen-träning" typ långtrav kräver styrka hos hästen, annars ökar skaderisken väldigt. Likaså ska man sluta innan hästen blivit trött i kroppen, eftersom skaderisken ökar snabbt när hästen blir trött. Antar att det är det du blivit varnad för.

Lycka till, hoppas jag var till någon hjälp...

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
831
Senast: Anna-KarinO
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama