Koncentrationssvårigheter i skolan

jerseyko

Trådstartare
Min son går i åk3 och vi har sen förskolan kämpat med läsa, skriva och räkna. Han har gått på specialmatte under hösten och går på extra läxläsning. Han tycker om både specialmatten och läxläsningen.

Men det går inte vägen och hans lärare är orolig att han inte kommer kunna börja åk.4 efter sommarlovet.

Vissa dagar går jättebra, andra så är han bara i sin egen värld och får ingenting gjort och tex läsningen är jättesvår. För att sen komma hem och han läser för syskonen och kan hjälpa dem att skriva önskelista.

Hur går man vidare nu? Och framför allt. Hur får man honom att känna sig duktig så han inte blir ledsen för han inte hänger mer i skolan? Och värst av allt. Hur tusan hanterar man det om han måste ta om åk.3?

Min son gick om fjärde klass.
Han hängde hyfsat med fram till åk 3 men i 4an gick det inte.
(Kanske med en annan lärare, en med lärarlegitimation och pedagogisk utbildning, så hade det kunnat fungerat. Vem vet :cautious:) Men vi har aldrig ångrat att han gick om för han fick en HELT underbar lärare hela 4-6.
Att han dessutom är född sent på året (28/12) och egentligen skulle varit född året efter om han inte haft så bråttom gjorde faktiskt valet lite lättare. Som han själv sa "jag skulle ju egentligen vara ett år yngre"
Däremot tror jag inte det hade hjälpt gå om redan i trean, han var inte tillräckligt "efter" då.

I år fyller han 21, har egen lägenhet, heltidsjobb på kontor(trodde nog aldrig någon av hans lärare i högstadiet :rofl:) och är en väldigt populär och duktigt tränare i sin idrottsgren

Min son går i åk3 och vi har sen förskolan kämpat med läsa, skriva och räkna. Han har gått på specialmatte under hösten och går på extra läxläsning. Han tycker om både specialmatten och läxläsningen.

Men det går inte vägen och hans lärare är orolig att han inte kommer kunna börja åk.4 efter sommarlovet.

Vissa dagar går jättebra, andra så är han bara i sin egen värld och får ingenting gjort och tex läsningen är jättesvår. För att sen komma hem och han läser för syskonen och kan hjälpa dem att skriva önskelista.

Hur går man vidare nu? Och framför allt. Hur får man honom att känna sig duktig så han inte blir ledsen för han inte hänger mer i skolan? Och värst av allt. Hur tusan hanterar man det om han måste ta om åk.3?

Hur stöttar skolan utöver specialmatte och extra läxläsning?

Min äldsta son observerades av en specialpedagog som kom med massa förslag om vart han skulle sitta i klassrummet, med vilka kompisar och hur mycket läraren skulle gå förbi det bordet för att puffa igång sonen. Så har han haft det i flera år nu, och har fått med sig det även nu när han bytte skola i höstas nu när han började årskurs 6. Det hjälper honom när han fastnar, tröttnar eller bara glömmer av vad som förväntas av honom på lektionen.

Utöver det så har jag en tät kontakt med skolan om vad de förväntar sig av honom och som mig som förälder men även vilka insatser de önskar göra. I många fall diskuterar vi fram olika alternativ. Vi pratar mycket med sonen om att vissa barn behöver mer hjälp i skolan men att han inte är ensam om att vara tankspridd, okoncentrerad, rastlös, impulsiv och allt som uppstår på en skoldag.

Det är något jag kan rekommendera även om det är rejält tufft emellanåt men det ger resultat. Och numera tycker han att skolan är rolig eftersom alla hans insatser sker i smyg enligt hans önskemål :)

Hans lärare är riktigt bra. När han böt klass efter höstlovet i åk1 lärde han sig läsa på 2 veckor. Läste inte alls innan å visste inte hur bokstäverna låter.

De är specialpedagogen å läraren tillsammans som jobbar med honom å vad jag vet en pojke till.

Han är född i oktober. Så de är inte så sent. Men minns att jag fick plugga massa matte på sommarlovet i åk5 för att gå vidare till åk 6 och de var även 2 tjejer till i min klass, alla födda i december! Som typ blev hotade att börja om. I alla fall så vi kände det å vill ju inte att sonen ska känna så.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 699
Senast: Tassa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 087
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar