Kön på "maghästar"

drysno

Trådstartare
Sitter här och funderar på hästar med magproblem. Allt från hästar med lindriga symptom till hästar som dött av diverse mag/tarm-problem :cry:

Och kom fram till nånting ganska skrämmande: av de hästar jag känner till (alltså mer eller mindre hör/hört till bekantskapskretsen) är de här maghästarna nästan uteslutande ston:eek:
Kom snabbt räknat fram till 7 ston och en valack...

Undrar om det här är bara ett sammanträffande eller om det verkligen är så att ston är betydligt mer utsatta för diverse magkrämpor? Och då räknas givetvis inte sånt som direkt beror på dräktighet/fölning... Hur är det hos er andra?

Finns säkert nån undersökning gällande sånt här också, men jag har inte ännu försökt luska fram sånt, undrar främst över era personliga erfarenheter.

Sv: Kön på "maghästar"

Flest valacker här som jag varit med om som haft nåt skit med magen. I vårt stall är det två valacker som haft kolikkänning och ett sto som haft njur/mjältbandsupphängning av grovtarmen under de år jag stått här.
Övriga jag hört om har mest varit valacker.

Det är inte så att du mest är i kontakt med ston då?

De jag vet om är nog 50/50, men så vet jag inte om så många heller. Antalet går dock upp om man räknar på dåligt fodrade hästar, men jag vet inte om jag vill kalla dem "maghästar".

Tror faktiskt inte att det kan ha så mkt med kön att göra, utan det är nog mer en slump att det råkar vara just ston du känner till.

Tycker nog att det är ganska jämt fördelat mellan ston o valacker i bekantskapskretsen.

Hör gärna mer erfarenheter som kan styrka/kullkasta min egenhändigt ihopknåpade teori (som jag hoppas att inte stämmer ;))

Iofs kanske det är att ta i med maghästar på de fall jag nämnde då det varit enstaka tillfällen eller felfodring. Känner inte till en enda mag/krångelhäst om jag ska vara ärlig.

I våras hade fyra hästar i vårat stall bekymmer med kolik av dessa var tre valackar. Vi har även två pojkar med kroniskt dålig mage. Alltså är statistiken från det stallet jag står i 5 mot 1.

Jag vet mest valacker som har "magproblem" och lätt får kolik. Sen ett par hingstar med andra typer (mer allvarliga) mag-/tarmproblem, fast det har vart enstaka tillfällen bara, inga kroniska. Sen några få ston (också mer enstaka, lättare kolikanfall). Så min erfarenhet är att valacker är värst drabbade, men jag skulle tro att det mest är en tillfällighet.

I det stallet jag står i är det den enda valacken som är den som har problem med magen.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 413
Senast: cassiopeja
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 444
Senast: Madick
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 489
Senast: Och_Aye
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 344
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023