Kompromissa på stallplats?

PopcornPlayer

Trådstartare
Jag börjar bli lite smått trött på det eviga letandet.
Står idag i ett stall som lever upp till många av mina krav, men inte alla.
Har kikat runt länge efter alternativ, och hittat flera som uppfyller några av mina krav, men inte tillräckligt många för att det ska vara värt att flytta.
Nackdelen där jag står idag är att jag inte kan nyttja sjukhagen, det är lite väl många pass (1-2 om dagen), det finns inget ridsällskap och ridvägarna är rätt få o dåliga. Dessutom har jag tredje hästen på ett annat stall, för det inte finns plats för henne där.
De alternativ jag hittar har antingen ruskigt dåliga hagar, extremt höga hyror (15000-20000.-/mån har jag inte råd att lägga på enbart stallhyra) eller så har de ägare/arrendatorer med minst sagt tvivelaktigt rykte. Eller så erbjuder de ingen service gällande täckesbyten, lindor o skydd.

Jag har det väl rätt bra där jag står, men jag saknar ridsällskap ngt öerhört.
Hur har ni det? Har ni drömstallplatsen eller har ni kompromissat bort ngt?
 
Sv: Kompromissa på stallplats?

15-20000(tusen?) i månaden? Jisses, vart betalar man sådana hyror?:O Inte ens en full service hyra hos en känd tränare som rider hästen åt mig skulle jag betala så mycket för.

Varför kan du inte nyttja sjukhagen? Hur många boxar, hästar och ägare är det? 1-2 pass om dagen alla dagar i veckan låter mycket, hur många pass om dagen har stallet?
Du har ingen möjlighet att hitta ett mindre eget stall att hyra? Alt hitta ett stall som har 3 boxar lediga, men då får du nog vara beredd att kompromissa på vissa saker.
Du får kanske titta på din lista vad du har krav, vad kan jag klara mig utan? vad måste jag ha osv.

Det är svårt att hitta en plats som man trivs med, där jag red sist trivdes jag sådär. Lite för lite folk/hästar, halvtaskig egen paddock men nära till ridhus. Men också dåliga ridvägar, nära till kollektivtrafiken. Så jag fick sortera bort ridvägarna för att överhuvudtaget hitta något att rida på. (Var medryttare).

vad har arrendatorn haft för krav som känts fel? Något du kan tänka över om du får bilda en egen uppfattning?
Hoppas att de löser sig för dig!
 
Sv: Kompromissa på stallplats?

Den perfekta stallplatsen finns nog inte.
Jag trodde ett tag att jag hade hittat den, men icke.
Nu när jag letar ny stallplats så inser jag att det perfekta stallet inte finns.
Så jag har skrivit mig en lista, vad vill jag ha? vad kan jag vara utan? vad behöver min häst och vad klarar den sig utan?

Listan har nu resulterat i att vi står i kö på två stall. Jag får kompromissa en på visa saker, men i gengäld så får jag en hel del andra på köpet.

/B
 
Sv: Kompromissa på stallplats?

Hej!

Jag tror inte drömplatsen finns för mig, mest för att jag är perfektionist och vet precis vad jag vill ha, men aldrig lär hitta en plats som passar in på alla kriterier, eftersom jag inte vill ha en massa pass.

Just nu står jag i ett underbart stall, men ridbanan är inte optimal (den är skitdålig på ren svenska) och hagarna är väldigt leriga, så min står i sjukhage. Dessutom är det blandad flock, vilket jag inte heller gillar. På plussidan finns underbar stor utebox, fri mängd hö/halm(att äta), bra med strö och extremt vettiga och trevliga stallägare som alltid ställer upp vid behov! Ridvägarna är underbara och man har ett stort utrymme för sina saker (enskilt med lås på!).

Jag har flyttat runt till flera stall som låtit jättebra på pappret, men alltid är det nåt och nu har jag flyttat tillbaka till ett stall jag stått i tidigare.

/Lavinia önskar att drömstallet fanns på 5 mins avstånd hemifrån och erbjöd allt jag vill ha, men så är det tyvärr inte.
 
Sv: Kompromissa på stallplats?

Jag har kompromissat bort milsvida ridvägar och ridhus där jag har hästen nu. Men det lider knappast hästen av som får gå ute mycket med hästkompisar, jag har transport så jag kör enkelt till nya ridvägar. I förra stallet hade jag mycket service och väldigt bra ridvägar, men hästomtanken var inte bra så jag bytte. Hästens välmående före min bekvämlighet för mig, om jag måste välja.
 
Sv: Kompromissa på stallplats?

Jag vågar nog påstå att stallet jag står i är näst intill perfekt.
Det enda minuset är att det är en liten bit till både ridbanan och ridhuset, men för att göra något positivt av det så kan man värna upp hästen på vägen dit (ridväg bredvid gångväg).
Annars är jag otroligt nöjd och det är utan tvekan det bästa stall jag stått i.
Jag har ungefär 2 pass i veckan och det bor 6 hästar i stallet.

Nu har jag bara stått där sen i somras men hittills trivs både jag och hästen kanonbra!!! :laugh:
 
Sv: Kompromissa på stallplats?

De alternativ jag hittar har antingen ruskigt dåliga hagar, extremt höga hyror (15000-20000.-/mån har jag inte råd att lägga på enbart stallhyra) eller så har de ägare/arrendatorer med minst sagt tvivelaktigt rykte. Eller så erbjuder de ingen service gällande täckesbyten, lindor o skydd.

Jag har det väl rätt bra där jag står, men jag saknar ridsällskap ngt öerhört.
Hur har ni det? Har ni drömstallplatsen eller har ni kompromissat bort ngt?
Du vill alltså ha det perfekta stallet med få pass, god service bra rykte, bra hagar och bra ridvägar men är inte beredd att betala ens så det går ihop för ägaren 1500-2000 är inte ens dyrt i sammanhanget och du menar att det är extremt höga stallhyror.

Till frågan, nästan alla som hyr in sig måste kompromissa i synnerhet om man inte är beredd att betala för sig.
 
Sv: Kompromissa på stallplats?

TS skriver 15000 - 20 000 i stallhyra, inte 1500-2000... Så jag antar att TS är villig att betala för service, bara inte 5-6000 kr/häst och månad.
 
Sv: Kompromissa på stallplats?

TS skriver 15000 - 20 000 i stallhyra, inte 1500-2000... Så jag antar att TS är villig att betala för service, bara inte 5-6000 kr/häst och månad.

Fel av mig, så höga hyror har jag inte sett ens i centrala Stockholm så det var väl därför min hjärna skalade bort en nolla. Man får nog leta länge efter den klassen. Fullservice inklusive det mesta ligger väl på en 6-8.000 som högst i stockholmsregionen.

Var får du just siffrorna 5-6.000 ifrån? ska man ha bra läge och bra service i Stockholm så börjar hyrorna klart närma sig den summan även om det går att få betydligt billigare men då blir det ofta fler kompromisser.
 
Sv: Kompromissa på stallplats?

Det verkar som om TS har tre hästar, då antar jag att det är där någonstans smärtgränsen går vad gäller stallhyran, dvs 5 000-6 000 kr/häst, eftersom TS nämner att hon inte är intresserad av att betala 15 000 kr/mån (och därefter dela med 3 hästar = 5 000 kr /häst och månad.
 
Sv: Kompromissa på stallplats?

15-20000(tusen?) i månaden? Jisses, vart betalar man sådana hyror?:O Inte ens en full service hyra hos en känd tränare som rider hästen åt mig skulle jag betala så mycket för.

Varför kan du inte nyttja sjukhagen? Hur många boxar, hästar och ägare är det? 1-2 pass om dagen alla dagar i veckan låter mycket, hur många pass om dagen har stallet?
Du har ingen möjlighet att hitta ett mindre eget stall att hyra? Alt hitta ett stall som har 3 boxar lediga, men då får du nog vara beredd att kompromissa på vissa saker.
Du får kanske titta på din lista vad du har krav, vad kan jag klara mig utan? vad måste jag ha osv.

Det är svårt att hitta en plats som man trivs med, där jag red sist trivdes jag sådär. Lite för lite folk/hästar, halvtaskig egen paddock men nära till ridhus. Men också dåliga ridvägar, nära till kollektivtrafiken. Så jag fick sortera bort ridvägarna för att överhuvudtaget hitta något att rida på. (Var medryttare).

vad har arrendatorn haft för krav som känts fel? Något du kan tänka över om du får bilda en egen uppfattning?
Hoppas att de löser sig för dig!

Jag har fler än en häst.
Sjukhagen kan jag inte nyttja, för att hagen bredvid den just nu inhyser en hingst, som av olika anledningar, måste gå där. Jag har bara ston.
8 boxar, 4 pass om dagen.
Jo, har kollat på det alternativet. Stall 1 var allt bra, förutom hagarna. Och de kompromissar jag inte på. Stall 2 var alldeles för litet, då skulle jag få plats med mina egna och en till. Stall tre var bra, med undantaget av ägaren, som gör att inte en enda käft kommer vilja flytta dit. Stall 4 var super, men gubben är allergisk mot hästfolk, och ännu har jag inte lyckats övertyga honom att hyra ut.

Min prio ett är hagarna. Den kompromissar jag inte med. Visst, alla hagar är leriga såhär års, men hagar som bara är lera, sten och rötter går fetbort. Då har jag hästar med brutna med om en vecka.
Ridvolt måste finnas. Taskigt underlag kan vara ok om jag får göra ngt åt det. Ridhus kan jag prioritera bort. Ridsällskap prioriterar jag inte bort, då kan jag lika gärna stå kvar där jag står.

Yttik-> Nä, men helinackorderingsstall som ligger på 5000-6000.-/mån per box.



Det kryllar av stora anläggningar häromkring, men hyror på allt mellan 4500-9000.-/mån. Mindre stall finns det en del av, men de flesta har inriktat sig på fullservice ändå, för 3500-4500.-/mån.
Kollektivstallen ligger på andra sidan stan.

Jag vet att alt är att helinackordera, bygga eget eller flytta, och ngt av det lär det bli såsmåningom. Under tiden filosoferar jag över vad för preliminära alternativ jag har, och vad jag kan kompromissa med.
 
Sv: Kompromissa på stallplats?

jag har hög prioritet vad gäller ridvägar och hagar , fick ta bort kraven på hagar i mitt nya stall , men hade sån tur att jag fick låna mark till hagar presis bredvid stallet , min häst går ensam nu , ser dom andra hästarna men har å adra sidan gräs att tugga på . jag har inga pass , fungerar inte eftersom jag jobbar skift ,men å vad jag trivs :banana:
 
Sv: Kompromissa på stallplats?

Jag har flyttat runt en hel del under året nu pga tjafs och bråk, sjuka stallägare, stallansvarig skulle ta in träningshästar och behövde min box till det, oordning och noll organisation eller upprätthållande av regler från stallägare.

Flyttade nu hästen till ett stall jag stått i förut med min förra häst. Nackdelen är att jag har 8 mils resa t o r till stallet. Men har valt att ha mockning 2 dagar i veckan och hästen har då sina vilodagar.
Och jag kan inte vara mer nöjd än om jag skulle ha hästen hemma. Jag och stallägaren har väldigt mycket samma syn på hästar och hästhållning och kommer väldigt bra överens.
Det är lite oordning på saker men det är ingenting som påverkar mig personligen. Jag har mitt skåp i sadelkammaren där jag får vara pedantisk, egen täckeshängare, fin hage där de grusat upp lite i grindhålet, spolspilta, ridhus och massor av fina ridvägar. Det enda jag kan sakna är ett torkrum för blöta täcken. Men annars är jag supernöjd.

Så jag kompromissar på min egen restid och att inte kunna gosa med hästen på hennes vilodagar men kan inte vara mer nöjd.
 
Sv: Kompromissa på stallplats?

Jag har mina i ett jättebra stall.
Jag har inte kompromissat bort nånting.
Jag trivs så extremt bra och hästarna mår bättre än någonsin
 
Sv: Kompromissa på stallplats?

Jag hjälper till i drömstallet. Inga pass alls, ägaren med anställda står för alla fodringar, ut/insläpp och att lägga på/ta av täcke. Dock ej täckesbyte. Benskydd hjälps till med, men jag tror inte hon skulle ställa sig och linda hästben. Ridbana och ridhus, bra ridvägar och stora hagar. Sjukhagar i 2-3 storlekar finns. Men det kostar då nästan 4000 i kallhyra för allt detta.
 
Sv: Kompromissa på stallplats?

Jag har det så perfekt det kan bli, helt fullkomligt tror jag är svårt om man inte är ekonomiskt oberoende och kan bygga eget som man vill ha det och dessutom har råd med personal som gör stalljobb och fodringar :o

Som jag har nu har jag ridhus och två banor, hinderpark, relativt bra ridvägar, helt okej hagar, möjlighet till fullservice vardagar om jag betalar extra. Av detta nyttjar jag utsläpp med täckespåklädning, 4 fodringar per dag, fri mängd grovfoder, havre och strö.
Det finns ridsällskap oftast och är mkt trevligt folk i stallet. Inga intriger (tro det eller ej men det är sant ;)) och en väldigt bra och engagerad stallägare. Klart saker hade kunnat vara bättre, tex roligare hagar utan lera och milsvida ridvägar på varierande underlag året runt - men man kan inte få allt. Jag är mer än nöjd och i närheten finns inget med lika bra rykte trots att det är hästtätt.
 
Sv: Kompromissa på stallplats?

Jag tycker att jag har drömstallet! Relativt nybyggt kollektivstall med trevligt folk och bra stämning, mycket hjälpsam stallägare med stor traktor, låg hyra, gott om plats för täcken och sadlar, toalett inomhus, bete på nära håll och okej hagar. Dessutom på promenadavstånd hemifrån mig. Vi har en ridbana med belysning och vill man vara i ridhus är det på skrittavstånd. Och bäst av allt, våran gödselramp som är plan och bred! Inget vinglande med fulla kärror uppför nån hal planka i en container:)

Hade inte det stallet funnits hade jag fått kompromissa, antingen stå i foderhästens hemmastall ensam och sköta allt själv, billigare stallhyra och ingen att komma överens med men längre bort och mer tungjobbat, eller på ridklubben där hagarna är tråkiga och hyran högre, men på promenadavstånd.

Har stått på ett annat kollektivstall som var mindre, också med bra folk men då blev det ju fler pass. I nuvarande är det ett utsläpp+kväll var tionde dag samt en lunch och en middag i veckan. Där saknades ridbana men fanns en på ridavstånd så det gjorde inte så mycket. Där var det istället lite krångel med hö eftersom vi hade dåligt med plats för rundbalar och bara kunde ta hem lite åt gången.
 
Senast ändrad:
Sv: Kompromissa på stallplats?

Nu kompromissar jag med en del men är påväg att flytta till det som förhoppningsvis är drömstallet, enda nackdelen är att det i mina ögon är långt dit, 1.5mil.
Annars har det allt jag söker, liten pedantskött anläggning med tio boxar, fullservice, dvs inga pass, ingen mockning, man hjälper till om man kan när ägarna är på tävling, stor box, bra foder med hög kvalité, strö, stora kuperade gräshagar, tillgång till sommarbete, stor upplyst ridbana med bra underlag, nybyggt ljust ridhus med bra underlag, fantastiska ridvägar, uppvärmd sadelkammare, gott om utrymme, täckesbyte om man önskar, dock är det kallstall så jag ser ingen anledning att utnyttja den. Stallet drivs av min dressyrtänare så jag slipper åka iväg för att träna dressyr, kommer även en hopptränare som jag tränat för tidigare.
3000:- per månad kostar det.
 
Sv: Kompromissa på stallplats?

Bor du norr eller söder om? Tänker att kring Märsta verkar det finnas en hel del stall som verkar bra till vettiga priser. I Vallentuna också, men då måste man nästan ha bil, om man inte kan tänka sig att åka med Roslagsbanan.

Vi har hästarna i Brottby, stort ställe = mycket ridsällskap, men grupperat i mindre "grupper"(stallhästar, lösdrift stora, lösdrift islandshästar) så det är inte så mycket jobb när man har pass. Typ ett pass per vecka och häst.
Lagom stora gäng i hagarna, massor med sjukhagar osv om det behövs speciallösningar.
Fräscht och rymligt med skåp för utrustning och utrymme för grejer.
Underbara ridvägar, ridbana och nytt ridhus.
Taskigt med kommunala transportmedel, ok för mig som har bil, men det är rackarns svårt att hitta medryttare med bil. Knappt 4 mil från centrala stockholm.
Den bästa stallägaren i hela världen, ordning och reda, otroligt noga med säkerheten både för folk och fä, staketen är perfekta, bra el osv.
Dessutom jäkla bra pris, strax under 2000 kr för islänningen inkl foder och det blir väl strax över 2000 kr för den stora inkl foder.

Det enda jag kompromissat med är att jag egentligen inte gillar utfodringsrutinen i storhästhagen, men det löser jag genom att ta in och låta storhästen äta medan jag rider islänningen.

Och visst, jag skulle helst helt slippa pass, men stallägaren har verkligen gjort allt för att det ska bli så smidigt som möjligt. Så det är faktiskt ingen större uppoffring, bara jag slipper ta stora hästar in och ut ur stallet :p tycker inte de verkar tama nog för min smak.. :angel:
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 069
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Jag sitter i en obekväm sits och jag behöver bara få ventilera mig lite men framförallt fråga, hur hade ni gjort? Det är så att jag har...
Svar
9
· Visningar
2 306
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Jag behöver ha akut hjälp med att välja en stallplats till mina hästar. Det är akut eftesom vinter strax är här vilket gör det svårt att...
Svar
12
· Visningar
1 700
Senast: linetta
·
Hästmänniskan Ja, nu antar jag att det är min tur att göra en "stallbytar"- tråd Jag, en kompis samt en kompis till henne var och tittade på ett...
2
Svar
25
· Visningar
2 627
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp