Komponera en kür snyggt, vilket program?

W

Whiskey

Ska tävla en kür och vill ha egen musik till. Har laddat ner CD-musiken till datorn, så långt allt väl. Men HUR gör jag för att 1) bara spara de sekunderna jag vill ha av ett visst stycke o 2) lägga ihop alla valda musikdelar till ett enda stycke som jag sen kan bränna? Jag vill helst kunna tona ner o så, så att det blir snygga övergångar mellan olika musikdelar.

Jag har sparat musiken i windows mediaplayer windows xp (har även real player på datorn). Men om jag fattat det hela rätt så kan jag inte spara valda delar av musiken i WMP så som jag vill.

Finns det något bra program att ladda ner så att man lätt o smidigt kan få en fin kür? :crazy: :confused:
 
Sv: Komponera en kür snyggt, vilket program?

Rippar du med eac istället så kan du redigera låtarna enkelt i nero wavetrax och sen bränna ut dem med nero.
 
Sv: Komponera en kür snyggt, vilket program?

Que? :confused: :crazy: :confused:

Nero känner jag igen, det är det jag bränner med. Men övrigt?

*totalt förvirrad*
 
Sv: Komponera en kür snyggt, vilket program?

Du behöver ett ljudediteringsprogram, det finns massor att välja på men här är ett som är gratis. http://audacity.sourceforge.net/about/

Wavelab och Sound Forge är andra bra programvaror för det du vill göra men dom kostar tyvärr pengar.

WMP (och alla andra mediaplayers) är precis som din vanliga cd-spelare, kan bara spela upp saker inget annat.

eac är ett program som läser in musik på hårdisken (detta kalllas att rippa) och tydligen kan man sedan med en programvara som heter Wavetrax editera dessa spår. Jag tror iofs det är Soundtrax som avses och det är ju lite smart för då kan du göra allt i ett program dvs om du har Nero 6.
 
Sv: Komponera en kür snyggt, vilket program?

Okej...
Nu har jag laddat ner Audacity... Men jag lyckas inte få upp någon musik, datorn vill inte acceptera filformaten, har försökt o spara i olika men det vill sig inte o nu slänger jag snart ut burken o inser att jag aldrig kommer att lyckas. Finns det inget superenkelt, gratis program som även den mest otekniska person klarar av? Varför kan jag inte hämta in musik från wmp, realplayer, itunes, cd till Audacity? :confused:
Jag VILL så gärna klara av det, men tävlingen är i helgen o jag har inte lyckats få ordning på musiken än, det ser ut att bli en icke musiksynkad kür. :cry:

*helt borta i datamusikvärlden*
 
Sv: Komponera en kür snyggt, vilket program?

Hmmm bort bort bort
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Komponera en kür snyggt, vilket program?

Berätta hur du gör så ska vi se om vi kan guida dig! Du importerar ljudfiler genom att trycka ctrl+I sen väljer du den/de fil du vill ha. Vad är det för format du försöker importera?
 
Sv: Komponera en kür snyggt, vilket program?

Jag har provat både att få upp det från CDskivan o att spara från CDn i olika format i WMP o RP. Inget fungerar. Det är Sagan om ringen-skivor o jag får inte upp låtarna när jag öppnar importera från Audacity utan bara de extra filerna som finns med länkar och lite web-material. Det var därför jag provade att spara det i dator på olika sätt. Men jag antingen inte hittar mina filer i WMP/RP eller så känner Audacity inte igen formatet de är sparade i. Såg i Audacity att det fanns ett .mp3 format. Samma hittade jag i nån av WMP/RP (sitter på jobb nu o kommer inte i håg vilket av dem det var) och sparade låtarna som .mp3, men hjälpte det? Näe.
Och får jag upp något i Audacity, så låter det i alla fall inte som det ska utan bara som ett hysteriskt brus på 1 sekund. :cry:
Provade oxå att bränna några låtar till en annan skiva för att ev kringgå, men det funkade inte heller. :mad:

Vad gör jag för fel? :confused:
 
Sv: Komponera en kür snyggt, vilket program?

Nu har jag dålig koll på hur det går till att rippa med WMP/RP. Ladda ner Itunes från http://www.apple.com/se/itunes/download/ . Sen brukar det lösa sig av sig självt när man stoppar i skivan, den frågar om man vill importera.

När jag tänker efter, det är inte så att det finns ett kopieringskydd på dina skivor?
 
Sv: Komponera en kür snyggt, vilket program?

Tack! Ska prova när jag kommer hem! :idea:
Men om där är kopieringsskydd borde jag väl inte kunna spara dem i datorn eller bränna? :confused:
 
Sv: Komponera en kür snyggt, vilket program?

Nja, inget vidare... Fick inte till det utan grejar lite i nero o får det hyfsat men övergångarna är ju kass då jag inte kan fixa till dem där... :crazy: Men då jag hittade en funktion som spelar upp de brända låtaran utan paus mellan funkar det ju hyfsat men inte direkt snyggt...
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag kan börja med att erkänna att jag är datanovis. Fullständigt. Men nu är det så att min dator har havererat till sisådär 90%...
Svar
6
· Visningar
1 292
Senast: Cinora
·
K
IT & mobiler Har just köpt en mp3-spelare, EuroLine med 128 Mb. Jag försöker ladda ner några låtar på den men det funkar inte :crazy: ... Det...
Svar
9
· Visningar
1 170
Senast: Dasjenka
·
A
IT & mobiler Får du virus på din dator, prova dessa saker i denna ordning: 1. Prova först att göra en systemåterställning. 2. Avaktivera ditt...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 682
IT & mobiler Har en ny dator med windows xp och därmed även en brännare. Datorn levererades med Sonic som bränn-program men nu vill jag ladda in...
Svar
3
· Visningar
822
Senast: voltis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp