Komplikationer vid kastrering

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare ptak
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 3 975
P

ptak

Har en häst som jag nyligen kastrerat, hemma i stallet. Han är snart tre år.
Han mår bra ingen feber och jag rör på honom flera gånger per dag.
Men han är svullen i skapet som säkert är normalt efter ett så stort ingrepp.
Jag skulle vilja veta lite om hur länge de kan vara svullen? Det har gått 7 dagar nu. Hur länge skall man hålla såren öppna så det kan rinnna ut? Det rinner ej något nu, men han är svullen längst fram på skapet. Det går ner lite när han rört på sig,
Vill gärna veta lite om era erfarenheter. Har fått många olika råd.

Sv: Komplikationer vid kastrering

Hur länge dom är svullna varierar självklart från häst till häst, vi har två hästar i vårat stall som är 4 och 5 år och kastrerades för ca 2 månader sen. Den ena var bara lite svullen i ungefär en vecka medans den andra svullnade upp och blev så svullen att det såg ut som han hade en fotboll därunder, det rann även massa gegga ur såret.

Men veterinären sa att de kan bli så svullna och att det kommer att ta längre tid att sätta igång honom fullt. Rådet var att han skulle skrittas tills dess att svullnaden gått ner och han är tillbaka i sitt vanliga temperament. Han var mycket slö i början men skrittades flitigt varje dag, i dagsläget är han fortfarande lite svullen men mycket piggare och kan ridas och tävlas.

Jag antar att veterinären gjort en öppen kastration?
Isådanafall kommer såret att läka igen av sig självt när inget mer slagg finns att bli av med.

Jag kastrerade min ponny förra sommaren, när det gått två veckor var han fortfarande svullen och svullnaden var hård. Han hade dessutom svårt att gå, det syntes att han hade riktigt ont. Han hade då fått en infektion och fick antibiotika. En dyr historia.

I övrigt så vet jag att många där jag bor har haft komplikationer när dom kastrerat sina hästar. Tråkigt....

Mitt föl (7 månader) kastrerade vi liggande i hagen i måndags. Han svullnade upp som en fotboll på dag två runt skapet men det har nu gått ner till nästan normal storlek. Eftersom han blödde lite extra under själva kastrationen har vi givit honom antibiotika (Trimediazine)två ggr per dag samt smärtstillande och anti-inflamatorisk (Danilone (suxibuzone)) 2 ggr per dag. Han har varit ute 24 timmar per dygn med sin mamma eftersom det är viktigt för dem att röra på sig så att dräneringen av såren fungerar. Han har ätit sin medicin väldigt bra (han är väldigt matglad jämnt) och springer runt i hagen utan några märkbara bekymmer. Dom har en ligg hall att gå in i när dom vill.

Min häst gjorde en öppen kastation. Han fick pencillin i förebyggande syfte. Han är pigg och glad i övrigt.

Hur länge dom är svullna varierar självklart från häst till häst, vi har två hästar i vårat stall som är 4 och 5 år och kastrerades för ca 2 månader sen. Den ena var bara lite svullen i ungefär en vecka medans den andra svullnade upp och blev så svullen att det såg ut som han hade en fotboll därunder, det rann även massa gegga ur såret.

Men veterinären sa att de kan bli så svullna och att det kommer att ta längre tid att sätta igång honom fullt. Rådet var att han skulle skrittas tills dess att svullnaden gått ner och han är tillbaka i sitt vanliga temperament. Han var mycket slö i början men skrittades flitigt varje dag, i dagsläget är han fortfarande lite svullen men mycket piggare och kan ridas och tävlas.
Jag antar att veterinären gjort en öppen kastration?
Isådanafall kommer såret att läka igen av sig självt när inget mer slagg finns att bli av med.

Skojar du????:eek: En häst som är kastrerad för 2 månader sen och fortfarande svullen kan väl för guds skull inte anses vara i tävlingskondition? Så länge han är svullen så visar ju det att såret inte är helt läkt och han kan säkert ridas på ett lugnt sätt men därifrån till att säga att han kan tävlas gör mig mörkrädd.:crazy:

då är nog allt normalt, men man måste ju ändå hålla uppsikt över den.

nej, jag skojar inte. Han var iväg och tävlade första gången igår. Det är inte min häst, jag hade förmodligen väntat tills svullnaden varit helt borta, Men jag förutsätter att dom har rådfrågat en veterinär och att denne sagt att det är lugnt.

nej, jag skojar inte. Han var iväg och tävlade första gången igår. Det är inte min häst, jag hade förmodligen väntat tills svullnaden varit helt borta, Men jag förutsätter att dom har rådfrågat en veterinär och att denne sagt att det är lugnt.

När man anmäler till en tävling så skriver man även under på om att hästen varit fullt frisk de senaste 3 veckorna! Denna häst kan näppeligen anses vara/ha varit FULLT FRISK så att han har kunnat tränas för tävling.:mad:

Att det ska vara så himla svårt att låta en häst ta det lite lugnt efter ett såpass stort ingrepp som en kastration faktiskt är. Det är ju vinter nu för guds skull, varför inte låta tävlingarna vänta till våren?

jadu, det kan man ju undra, men jag antar att det har att göra med att det är ett försäljningsstall, dom vill väl hinna visa upp hästarna så mycket som möjligt så att dom kan säljas. Det är inte så att jag försvarar ägaren på något vis, jag skrev bara hur dom har gjort.

Att dom är svullna några dar och har lite högre temp är inget konstigt, när jag kastrerar hingstar så är jag noga med att dom inte bara står och hänger i hagen, hingstarna som är inridna rids som vanligt dagen efter. Inga komplikationer ännu *peppar peppar*
Hinstarna har varit mellan 3 och 9 år

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 841
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 727
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 206
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka