Komplikationer efter kastrering- gäller försäkring?

aemaria

Trådstartare
Min lillkille råkade ut för en ordentlig infektion efter sin krypt.kastrering trots antibiotika redan från början. Fick åka in till djursjukhus igår så de fick skära upp, tömma ut var och sätta drän. Kalaset slutade på 2300:- :crazy: Men det är ju inte så att man tvekar att betala. Dock trodde jag att detta skulle gå på försäkringen, men icke sa nicke! Jag har Folksam och de täcker inte kastreringar varför de inte heller täcker kastreringskomplikationer. Nu är jag ju glad att notan hamnade på 2000:- och inte ännu mer!

Nu undrar jag om det är såhär för alla försäkringsbolag? Det känns ju lite tråkigt att betala en rätt dyr premie och sedan inte kunna utnyttja det. Jag köpte mina katter (som dessutom är en hona och en hane som är syskon) med villkoret från uppfödaren att de skulle kastreras. Hon lovade att ersätta mellanskillnaden eftersom han vid vet.besiktning visade sig vara monokrypt. Nu blev det ju lite värre än så dock... Men är detta något som kan gå på hennes dolda fel-försäkring. Jag antar att svaret är nej men vill ändå utröna möjligheten

//aemaria (som är glad att hon inte längre är fattig student...)

Sv: Komplikationer efter kastrering- gäller försäkring?

Om din veterinär kan styrka att katten kastrerades av hälsoskäl (pga. att han är krypt och att testiklar kvar i ljumsken/ingualkanalen kan bilda cancerogen vävnad) bör hela kalaset gå att få på försäkringen.

Om försäkringsbolaget dock inte anser att kryptorchism är tillräckligt för att kastrera pga. hälsoskäl står du tyvärr helt utan hjälp.

Det går knappast på uppfödarens dolda fel-försäkringen eftersom kryptorchism inte är ett vidare dolt fel. Hanar som inte har sina kulor nere vid 12 veckors ålder brukar inte få ner dem senare heller.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har ju haft många turer med min stackars hankatt. Har skrivit här om det tidigare. Han var krypt och kastrerades i somras...
Svar
3
· Visningar
3 212
J
Hästmänniskan I dag hade jag bestämt mig för att gå igenom alla mina djurförsäkringar noga eftersom bolagen ändrar villkor och premier hit och dit så...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 999
Senast: Sockertoppen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar