komplikationer av mugg

Elisha

Trådstartare
Min häst har mugg sen ca 3 veckor tillbacka, sen ca 1 ½ vecka tillbaka behandlad med örondroppar utskrivet av distrikts veterinär, som va ute o kollade.
Det börjar dock bli bättre, men hon är lite tjock i benet fortfarande, men de blir bättre. Hon har end. mugg i ena vita bakbenet.
Nu för 2 dagar sen upptäckte jag att de andra bakbenet va tjockt, inte jättetjockt men helt klart tjockare än normalt. Hon brukar vara lite gallig men detta är mer. Longerade igår och hon är inte halt utan rör sig som vanligt.
Hon har även liite värme på detta ben (+ även mugg-benet men de hade hon tidigare också) och är såklart jätteorolig. Har haft nattlindor på henne i natt o svullnaden bättre men fortfarande tjockare.
Funderar alltså om detta beror på att när jag har ridit (rider som vanligt, rekomendation av vet.) så har hon överbelastat de "frisk" bakbenet eftersom hon kanske har varit öm i mugg-benet och därför blivit tjock pga överbelastningen?
Några tankar? Tänkte skritta några dagar nu o se om de ger med sig och annar kontakta vet.
Vill gärna höra lite tankar. :bow:
:confused:

Sv: komplikationer av mugg

Ring vet och fråga?
Jag är supernojjig men i och med värmen hade jag varit lite orolig och ringt för att rådfråga.
Hade det varit någon mugg på det benet nu eller tidigare hade jag tänkt lymfangit, men nu var det väl andra benet?

Värme kan ju innebära inflammation eller något men det beror ju på hur mycket värme det är. Kan även vara tillfälliga variationer.

Jag är också supernojlig. Alltså värme är fel ord, pyttlitet ökad värme men alltså marginellt. Distrikts vet. har bara telefontid mellan 8-9 så jag tror jag väntar att ringa tills imorgon i alla fall.
Rådfråga osv.
Tror du att det kan ha o göra med att hon har belastat detta ben mer än mugg-benet? Det är en väldigt känslig häst också.

Ja, hon kan ha belastat det mer och därför svullnat i det. Men det kan såklart ha en mängd andra orsaker. om hon belastat mer tycker jag svullnaden i det benet borde gå ned när hon står still.

Joo kanske de..
Men idag verkade det bättre. Hon har stått med lindor i natt och nu vid lunch skrittade jag henne 30 min med BoT lindor. Hon var inte varm alls idag utan bara svullen, men de va bättre efter jag ridit.
Ska ialf bara skritta några dagar nu o avvakta så får vi se ..

kan helt klart vara en överbelastning, bra att du lindar båda. en annan vanliga komplikation av mugg är att muggsåren blir ingångshål för bakterier=lymfangit.

Jo, lymfangit har jag också tänkt på. Men hon har inte mugg eller något småsår som kan ha orsakat lymfangit i de benet hon nu är svullen på. Hon är ju iofs svullen på båda bak men de ena är ju svullet pga muggen.. Klurigt

Hej!

Min häst har fått en inflammation i de djupa blodkärlen som komplikation till mugg. Mindre skoj och behandlas med högdos cortison (med åtföljande fångrisk). Om vi inte behandlar bort inflammationen kommer muggen aldrig gå att få bort och innan vi kunde började behandla inflammationen var vi tvungna att döda varenda liten elak "bacill" som fanns i muggen, så fick hon en 3veckors högdos hippotrim..

Hennes symtom var/är svullnad runt kotan och upp över halva "skenbenet". Svampig känsla i svullnaden, värme i området. Varierande grad av smärta, allt från ingenting alls till kan knappt stå på benen för svullnaden gjorde så ont. Ja och så såren som vägrar läka förstås..

Vi vet fortfarande inte om hon kommer bli frisk..

/ Lavinia, som lärt sej vara supernojig med mugg och ALLTID begära bekterieodling innan "smörjor" på recept skrivs ut.

Hej!

Min häst har fått en inflammation i de djupa blodkärlen som komplikation till mugg. Mindre skoj och behandlas med högdos cortison (med åtföljande fångrisk). Om vi inte behandlar bort inflammationen kommer muggen aldrig gå att få bort och innan vi kunde började behandla inflammationen var vi tvungna att döda varenda liten elak "bacill" som fanns i muggen, så fick hon en 3veckors högdos hippotrim..

Hennes symtom var/är svullnad runt kotan och upp över halva "skenbenet". Svampig känsla i svullnaden, värme i området. Varierande grad av smärta, allt från ingenting alls till kan knappt stå på benen för svullnaden gjorde så ont. Ja och så såren som vägrar läka förstås..

Vi vet fortfarande inte om hon kommer bli frisk..

/ Lavinia, som lärt sej vara supernojig med mugg och ALLTID begära bekterieodling innan "smörjor" på recept skrivs ut.

Hejsan!
Detta lät ju inte positivt direkt :cool:. Hur länge hade din häst haft mugg tills ni upptäckte detta? Åkte ni in på klinik och utredde? Blev hästen halt? Denna svullnad är också någon svampliknande känsla..
Men grejen är ju den att detta inte sitter på muggbenet utan de andra bakbenet som inte alls drabbats av mugg..:cool:
Tack för svar ialf!:)

Hej!

Vi behandlade hemma några månader och åkte sen in.

Sitter svullnaden i motsatt ben är det nog en överbelastning, linda båda och blir det inte bättre skulle jag ta ut vet.

Lycka till!

/ Lavinia

jo, jag tänkte också på överbelastning eftersom hon säkert avlastat muggbenet om hon varit öm när jag har ridit även fast jag inte märkt något. Har henne lindad med BoT under natten just nu.
Tycker du jag ska låta henne vila helt, promenader eller skritta uppsuttet? :confused:
Idag skrittade jag uppsuttet i ridhuset ialf. Hon går i liten sjukfålla också.

Liknande trådar

Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
2 068
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 293
Kropp & Själ Jag snubblade häromdagen, foten vred sig först åt vänster o sen åt höger, med ett rätt högt knäckande ljud. Gjorde svinont o jag blev...
Svar
19
· Visningar
1 182
Senast: sassiball
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat