Kompletterings reg av fullblod

lis

Trådstartare
Min vännina har ett fbl sto. Har betäckt med godkänd hingst i asvh. När jag frågade om stoet var kompletterings reg i asvh så svarade hon nej. Då vill jag påstå att fölet ej får gröna papper. Och det håller hon med om men säger att hon ska fixa reg i asvh snart:eek: och då får ju ungen gröna papper. Jag vill påstå att stoet MÅSTE vara reg i asvh innan betäckning för att ungen ska få gröna papper. Vem har rätt? Om jag nu har rätt, kan hon på något vis få gröna papper på ungen eller är det helt kört? Jag hoppas verkligen jag har fel.

Sv: Kompletterings reg av fullblod

Jag tror att du har fel.

Är inte helt uppdaterad men tidigare (för nga år sedan) behövde inte fullblodsstoet vara reggat i ASVH för att fölet ska få "gröna" papper.

Ska stoet stamboksföras krävs dock en tilläggsregistrering.

Du har fel, för gröna papper på fölet krävs bara gk härstamning på fullblodet. Däremot, som Cat_and_rat skriver, så krävs tilläggsregistrering för att få stambokföra stoet.

Samma om man har ett utländskt sto. Man behöver bara skicka med kopia på papprena för att få gröna papper med stam. Tilläggs registrering krävs bara för stamboksföring som tidigare skrivet. :)

Min vännina har ett fbl sto. Har betäckt med godkänd hingst i asvh. När jag frågade om stoet var kompletterings reg i asvh så svarade hon nej. Då vill jag påstå att fölet ej får gröna papper. Och det håller hon med om men säger att hon ska fixa reg i asvh snart:eek: och då får ju ungen gröna papper. Jag vill påstå att stoet MÅSTE vara reg i asvh innan betäckning för att ungen ska få gröna papper. Vem har rätt? Om jag nu har rätt, kan hon på något vis få gröna papper på ungen eller är det helt kört? Jag hoppas verkligen jag har fel.

Är hästen av en erkänd ras (vilket fullblod är) så behöver man inte regga stoet i asvh för att få gröna papper på fölen

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 626
Senast: Freazer
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 023
Senast: Karro-Lina
·
Avel Har en bekant som väntar föl efter en tysk hingst som endast är visad på premiering (Hannover) och därefter varit skadad och kommer...
Svar
3
· Visningar
865
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka