Komplett travutrustning

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare maja.maja
  • Startdatum Startdatum
M

maja.maja

Jag har är en tjej som nyss funnit kärleken till travet, eller det var faktiskt två år sedan. Men nu har jag fått min b-licens och har fått hem några(köpt) hästar som jag ska träna för travet.

Men jag har ett problem, när jag var ned till travbutiken för att köpa utrustningen till hästarna så kändes det som jag höll på att bli lite lurad. Så jag lämnade butiken ganska snabbt.

Allt mitt material där info om travhästensutrustning finns en bit bort och jag får inte hem de förrän om en vecka. Därför försöker jag är.

Vad är det igentligen jag ska ha om jag ska ha en komplett travutrustning, med huvudlag, tömmar, sele mm. Vill veta vad en komplett utrustning innehåller.

Frågan kanske är dum när man just har tagit licens, men jag vill veta säkert vad mina hästar ska ha för utrustning.:crazy:

Tacksam för alla svar!:D

Sv: Komplett travutrustning

Fast det beror ju helt på vad hästarna behöver ha för att springa? En del klarar sig med en vanlig sele, ett vanligt huvulag och en vagn, meddans andra behöver ha helt andra saker... En grundutrustning... tja, här kommer mina förslag

TRÄNING:
Sele
Huvudlag
Vagn

TÄVLING / SNABBJOBB:
Öppet
Helstängt
Ev. Norskt
Sele
Sulky
Rycktussar
Ryckhuva
En uppsättning boots kan vara bra att ha
Knäkappor
Gamascher

Men som sagt, alla hästar är olika, det är få hästar som springer alla sina lopp på öppet huvudlag och sele enbart... Finns ju himla mycket att sätta på dem i olika situationer... En del springer utan skydd, en del har hundra olika skydd... Så olika så det är svårt att ge ett direkt svar på din fråga...

Har du fått ut licens utan att visa att du kan sela ut och köra häst?:eek:

jari skrev:

Jag ställde mig själv samma fråga när jag läste det ovanstående..

jari skrev:
När jag tor licensen behövde jag bara göra ett skriftligt prov.. Tyckte att det var lite konstigt men det verkar som att banorna själva berstämmer om det ska vara någon praktisk del också..

Det är det som är "skrämmande" om det fortfarande är så!!

hur i hela???? kan man börja med att köpa pållar(flera stycken?) utan att ha koll på vad som behövs?:confused: M

bazz skrev:
hur i hela???? kan man börja med att köpa pållar(flera stycken?) utan att ha koll på vad som behövs?:confused: M
Men hon har väl förmodligen hållit på med ridhästar innan så hon kan nog ta hand om dom :) och det är ju iallafall det viktigaste.

Men jag tycker också det känns lite märkligt att få licens utan att veta vad man har för utrustning..

Vet inte om jag förstår ditt inlägg riktigt.., men gör ett försök att svara! En komplett utrustning är nog inget man går till shoppen och köper på sig på en gång är min första kommentar. Fråga 1: Är hästarna igång och ska starta inom 3-4 månader, eller är det sk långtidsprojekt? Hur kör du? Är det mest skogsträning än så länge eller snabbjobb också? Jag förutsätter nästan att det inte är starthästar du har för då borde du veta lite mer om utrustningen.

För att komma igån och köra hemma måste du först ha en vanlig långsamvagn. Avgör själv om du vill ha snabbselning eller den gamla modellen med remmar och köp sele efter det valet. Väljer du snabbselning så är det lite dyrare men när du ska tävla sen så har de flesta det på sulkyn och du kan klara dej med en sele. Tänk på att selar har olika form över ryggen( Precis som sadlar). Du måste ha ett underlägg till selen (föreslår de långa) och en brösta också (i dse flesta fall följer det med förbygel och tömmar när du köper sele), men jag tycker att förbygel bara lämpar sig för tävling och en vanlig kortbrösta är ett "måste". Se till att du får en längd på tömmarna som gör att du kan köra både speedcart och sulk med dem. Du behöver ett huvudlag så klart ( följer med selen ibland). Du ska också välja om du ska ha en sele till automatcheck eller en med "vanlig krok". Föreslår det sistmämnda. Ska du köra lite fortare så behöver du ha nåt på benen. Börja med underlägg och lindor (bak asså). Efetrsom du verkar såpass osäker (inget negativt menat) så tycker jag att du ska be någon proffstränare köra hästen första gången det blir jobb på banan. de kan det här med utrustning och skoning och kan tala om för dej vad du behöver. Det som det kan röra sig om ( vid fortkörning) är framförallt mer benskydd som gamasher (finns en mängd olika beroende på hur de slår sig och knäkappor som många behöver. Boots kan även behövas. Kusken hjälper dej att se vad du behöver för längd på checken ( använder man inte när man träningskör ehmma). han kan även tycka att du kan behöva helstängt halvstängt eller nåt annat. När det börjar närma sig start kan han även tycka att du ska skaffa rycktussar, huva, springrem, martingal eller nåt annat. Det här blir ett rörigt inlägg men fråga gärna igen!!!

När du har kommit lite längre i ditt utrustningsköpande skulle jag även rekommendera att skaffa en tryckvagn (mycket bra) eller en rockard för lite tyngre träning

Hmm... STC skulle verkligen behöva titta över kraven för att få licens.. Skrämmande !! Jag tycker det ska vara praktiska prov på selning och användade av skydd etc.. Ja, hela handhavandet av häst. Hela paketet !!
När jag gick B-tränarkursen så var det en person som aldrig suttit bakom en travhäst.. Jahapp !
Visst, ska man ta licens för att få stå för en häst så, visst..men ska man träna den och sköta om den så hamnar saker och ting i annan dager.
Om man är intresserad av trav och vill börja (som nybörjare), varför då inte ta kontakt med någon tränare eller någon amatör. Fråga om man får vara med och lära sig från början..det är ju inte bara 2 saker att hålla reda på när det gäller detta. Räcker 2 miljoner..??!!
Jag är som en dammsugare när det gäller att ta åt sig info och fakta.. Och man kommer väldigt långt med vanligt sunt "bonnförnuft"..:D

Liknande trådar

Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 751
Senast: MayGrace
·
Skola & Jobb Jobbar sen ett år tillbaka i en butik (ja alltså har jobbat i butik i över sex år, men inte i denna butik, haha). Det rör sig om en...
Svar
6
· Visningar
2 036
Senast: lil-sis
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 374
Senast: trassel
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 305
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka