Kompleteringsfoder!!!

Ellanamde

Trådstartare
Vad för kompletteringsfoder kan man ge till ett fullblod (10 år) som är aningens underviktigt och ej igång? Jag vill helst undvika att ge något foder som gör att hon övergår till raketmotor ;)
Jag funderade lite på GROOV 125 eller GROOV sensitive.
Vad tror ni? ;D

Sv: Kompleteringsfoder!!!

Är det för att hålla hullet? Hur mycket grovfoder äter hästen och finns det analys på det?

krossad havre (bra för hästar som blir het på hel havre)
krossad korn
vetekli
vitaminer och mineraler (finns färdig blandade som KRAFFTS miner blå om man inte vill ge "sort för sort")
extra b-vit nu under pälsfällning - det brukar göra så hästar magrar ut lite för det tar ju på deras energi

Blanda lusern, krossad korn o olja.
Hur mycket av varje beror på ditt grovfoder och hur mycket du behöver lägga på.
// Linda

Ja, hon skulle behöva att få upp hullet. Som det är nu så får hon lusern, betfor, vitaminer, olja och hö + ensilage. Ca 14 kg ensilage/dag ;)

Hur ser hästens hela foderstat ut? (Mängder och näringsinnehåll) Utan den oínformationen är det svårt att ge bra förslag.

KL

Skaffa ett hö/hösilage med HÖGA värden. Fri tillgång och komplettera med kraftfoder, mineraler mm som du redan gör.

Med höga värden förslagsvis 90 SMBP och runt 11 MJ, i TS.

Vi har sedan 10 år tillbaka bara fullblod. Uppfödning och träning. Aldrig haft en häst som blivit tunn hos oss. Gissar på att ca 50 stycken passerat oss.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 021
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 326
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 950
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
644
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama