Komplement till saltsten?

T

Tooveee

Jo nu är det så att min sköthäst har slickat upp sin saltsten och ägaren ska väl förmodligen köpa en ny snart förmodar jag, men till dess; kan man ge henne nåt annat för tillfället t.ex vanligt salt ? :angel:
Tänkte bara så att hon får salt i sig innan ägaren hunnit köpa en ny! :)

Sv: Komplement till saltsten?

Den klarar sig nog några veckor utan saltsten, om den inte svettas jättemycket.

Man kan ge fodersalt i maten, tror det är finare salt än det vi använder.

Haha hon svettas inte mycket skulle jag tro då hon knappt anstränger sig nåt! xD joo förutom att äta då!
hon är skadad och används för tillfället inte till nånting :)
men hon slickar jämt där saltstenen brukar sitta så hon verkar ändå vilja ha salt!
men kan man ge vanligt hushållssalt måtro? :confused:

Ja, det är ju inte farligt att ge vanligt hushållssalt. Jag tror dock att vi har mer tillsatser i hushållssaltet (typ jod och selen). Men om hon inte arbetar nåt så klarar hon sig gott utan ett tag. Det kan ju vara så att hon bara slickar på den för att det e gott och hon har lite tråkigt.

Jag tycker att du kan ge hästen en tesked vanligt hushållssalt varje dag tills ny salsten satts upp. Det är viktigt för alla djur och människor att få i sig salt. En tesked är absolut ingen stor dos.
Bra att du tänker på hur din sköthäst har det! :)

Du kan ge lite havssalt i fodret innan hon fått en ny :) men ge inte salt som innehåller jod.

Okej det kan säkert stämma men jag vet att jag antingen läst på internet eller i en bok att det inte är bra för hästar. Sökte på google, hittade detta, det var nån som frågade om jod är farligt för hästar, svaret var såhär:
"Nej, det ska inte vara farligt i rimliga mängder. Även hästar sägs behöva jod, så ger man bara inte för mkt ska det vara ok. Jod i för stora mängder är giftigt. Ett för högt intag av jod kan påverka sköldkörtelns funktion och leda till hormonella störningar. Men som sagt, i små mängder ska det gå bra!"
så det var säkert det jag tänkte på, att man inte får ge i för stora mängder :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
762
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 171
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar