kompetensbevis

Sv: kompetensbevis

*kl*

I söndags blev jag kompetent :)

Jag har både häst och transporten i företaget, och ägnar mig understundom åt att köra andras hästar mot betalning, så i mitt fall var det solklart att jag (och frugan) behövde det.

Hänger man bara med på kursen, och tänker efter lite innan man skall besvara frågorna, så är provet inte så farligt. Det är ett prov med kryssfrågor.

Dom sa att rent statistiskt, så var det 3-4 st som skrev full pott (24p), och 3-4 som inte klarade provet (under 18p) vid varje kurs.
Vi var ca 70 pers på kursen.

/Mike :devil:

Grattis!
Vad blev slutsumman, inkl polisutdrag och kontroll av släpet?

Vad gör då den som inte äger eget släp utan hyr? Går ju ej att besiktiga alla släp som man lånar/hyr?

Du kan inte hyra om inte släpet är godkänt.

Men som egen företagare har man ju ofta ett eget släp...

(Jag hade alla rätt jag, på provet ;) )

Hej, Tack!

Jag har bara tagit kompetensbeviset ännu, och det kostade 2750, inkl. moms. Sedan kostar ju transportörstillståndet 800:-.
Vad vår kommun tar för att besiktiga släpet vet jag inte.

Jag tror inte att man betalar något för utdraget ur belastningsregistret.

/Mike - bara 22 av 24p...... *mutter*

Jo det kostar ju porto, för belastningsregistret. Och så får man nog räkna med runt en tusenlapp för besiktningen av släpet.

Jag får betala för 2h berättade "min" inspektör när hon var ute förra veckan. Jag såg till att hon kollade stallets samtliga transporter på en gång. Nu får jag köra dem alla trots att jag inte äger dem:banana: (såvida ägaren vill låna ut dem vill säja;) ) Räkningen har dock inte kommit ännu. Att det blev 2h beror på att det tar så pass lång tid att åka ut hit med färjan och så. Iof så var hon ute i flera timmar medan vi strosade runt i hagarna och tittade på alla djuren, framför allt nya hingsten som hon var nyfiken på. En trevlig inspektör som jag gärna umgås lite med när hon ändå är ute, så länge hon inte skriver upp all tid vill säja:crazy:

Vår inspektör är stationerad i kommunhuset, och jag tänkte faktiskt erbjuda mig att köra ner dit med släpet.......
Fast å andra sidan, han har ju aldrig tittat på mitt nya, fina stall :)

Så jag kan ju 'göra 2 flugor på smällen' :)

/Mike

Jag tänkte också erbjuda mig att köra upp släpet, verkar så mkt lättare.

Om det nu inte blir så att bilprovningen får göra det från halvårsskiftet, då väntar jag nog tills dess.

Jag har redan gjort en deal med "min" inspektör och ska köra dit. I min kommun tar de 700/tim och om jag kommer dit så blir omkring en timme som det tar med inspektion och utskrift av protokoll.

Min tid är också värd en del, samt att jag fick 3 släp besiktade under dessa 2 timmar. För mig hade kostat mer att åka ner med alla släpen än vad det kommer att kosta att hon varit här ute :)

Men vad kollar kontrollanten på? Vilka krav ställs? :confused:
Jag har ett 15 år gammalt släp. Slitet men ok med bilprovningen.
Bommarna sneda, mellanväggen lite trasig...

Ja, det samt besiktningsintyg, ansökan om att få transportera levande djur samt belastningsutdrag från polisen ska den som vill bli registrerad som transportör skicka in till SJV.

Men vart i helsike kommer belastningsregistret in i bilden? Jag menar. Min sambo som är yrkes chaufför behöver ju inte ens det.

Senast ändrad:

För att få transportera djur får du inte vara dömd för brott mot djurskyddet de senaste tre åren. Där kommer belastningsregistret in.
Så om din sambo ska köra med djur behöver han det + om det inte är bara hästar även längre utbildning i två delar. Lite som om han skulle köra med farligt gods. Då behöver han ju ha ADR-intyg.

Det är ju det som är det komiska. Han får köra farligt gods men inte djur...

Vet inte riktigt vad det är som är komiskt med det. Jag har bägge delar och det är ju väldigt olika regelverk och stora skillnader för det här. För djur finns ju t ex inga transportkort som kan underlätta för räddningstjänsten vid olycka och helt andra krav på utrustning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka