kompetensbevis

Sv: kompetensbevis

Då kommer nästa fråga då. Gäller det även dom som har E-kort och diverse förarbevis?
Det gäller alla även de som inte ens har körkort om de t ex är hästsötare.

För den som har körkort och andra förarbevis så se det som ett ADR-intyg för häst i stället för farligt gods. D v s något som tillkommer för att få köra vissa saker. I det här fallet hästar.

Min började klockan 10 och var klar ca 18,30.
Där vi gick kostade det 2200 + moms för den först anmälda med 10% rabatt för resten.
Då ingick lunch och fika samt examination. Den andre aktören hade blvit dyrare för oss och de har samma tider vet jag inte.

Synd att du inte såg tidigare, Bosön är ju så mycket närmare... ;)

Var där 9:45 till ca 16:45. Med alla rätt :p

Ett tillägg, om chauffören kan hantera hästarna så behöver inte resten av bilen/lastbilen ha kompetensbevis.

Synd att du inte såg tidigare, Bosön är ju så mycket närmare... ;)

Var där 9:45 till ca 16:45. Med alla rätt :p

Ett tillägg, om chauffören kan hantera hästarna så behöver inte resten av bilen/lastbilen ha kompetensbevis.

Har anmält mig tillsammans med en kompis som bor nere i Skövde, vi hoppas på att få komma med på samma kurs så vi kan umgås lite :D dig ser jag ju lite överallt:p

Nu blev jag NÄSTAN lite förolämpad ;)

(De följande åren lär det fortsätta för nu har jag ju något att ställa ut som FÅR vara med hela vägen ;) )

Nu blev jag NÄSTAN lite förolämpad ;)

(De följande åren lär det fortsätta för nu har jag ju något att ställa ut som FÅR vara med hela vägen ;) )

Äsch då, jag springer ju tom på dig på ponnyhoppning trots att varken du el jag hade egen häst med :rofl: Fast det var bra att ha dig med där, med tanke på den virriga tanten i sekreteriatet. Såg du att de kom 7a resp 2a där:banana:

KL

Ni som kan reglerna;
funderar på att åka till Danmark med min ena häst - har ingen firma - för betäckning, behöver jag kompetensbeviset i Danmark då?

Men hur vet polisen hur många gånger jag transporterar min häst? Hur vet dom hur långt jag har kört? Hur vet dom att jag har företag?

I danmark är de hårdare och är du där som "utlänning" är det läge att misstänka att någon form av ekonomisk verksamhet är inblandad (tävling för att höja värdet på hästen, betäckning, inköp/försäljning av häst etc). Där behöver du inte vara registrerad firma utan de har dragit gränsen vid ekonomisk verksamhet mycket snävare (avel, tävling osv).

Men det gäller inte bara kompetensbeviset.
Du måste ha en artikel 4 ifylld.
Du måste veta vilka övriga papper du ska ha med dig, om du omfattas av undantaget för hälsointyg av officiell veterinär osv osv.

I Sverige kan inte polisen kontrollera dig, det är djurskyddsinspektörens jobb. Och denne kan bara göra det i samband med polis om man är ute på vägarna (får inte stoppa ekipage i rörelse) eller på t ex tävling (där ekipagen står still, de hade ju ett tag rätt mkt kontroller i Botkyrka). Det är upp till dig att bevisa att du INTE har kört mer än 65km (det är tur och retur, inte bara ena hållet) osv osv.

Men idag, i Sverige, är det inget problem.

Senast ändrad:

kl

Vi ligger inte sist i Europa i alla fall, konstigt att det ska bli sådan panik när myndigheterna i Europa sedan länge vetat vad som kommer att gälla och när det träder i kraft. B la i Belgien så är man sena, och där har man gått ut med detta till övriga länder för att man ska slippa bli bötfälld där, det kanske vore något för Sverige att ta efter då alla ej har hunnit gå kursen ännu?
"The first training courses in Belgium for transporters of animals will only start in May 2008. As a consequence no certificate of competence can be delivered before that date.
Transporters of animals over long distance have been urged to register as soon as possible for the training course and examination.This inscription can be done via the website of our Department. A personalized document is delivered as proof of inscription.
I would be very pleased if you could inform the Authority in charge of inspection in your country of this delay in the procedures in Belgium."

Finns inte resurser i Sverige för att göra kontroller som märks. Men eftersom vi vill var bäst på djurskydd så har jag svårt att tro att det skulle officiellt på det viset gå ut och säga att vi i Sverige inte kontrollerar i dagsläget (mer än "sporadiskt").

Men djurskyddet jobbar för att få till kontroller så att vi ska bli "bäst i klassen" som MG uttryckte det.

Nej, men brevet är ställt till alla länder som kontrollerar, dvs de ber t ex Danmark som redan i dag har ett fungerande kontrollsystem att inte bötesbelägga belgarna förrän tidigast efter maj 2008 då de ej har någon chans att få ett kompetensbevis innan dess. Ett liknande brev har kommit till de europeiska myndiheterna från Storbritannien.

Både STC och SG har gått ut med rekommendationen att alla som inte transporterar andras hästar mot betalning väntar med kursen. Detta pga de luddiga formuleringar och oklarheter som jordbruksverket har i sin information. Det är också oklart om vad som gäller i de olika eu-länderna. Så vänta och se, naturligtvis kan man gå kursen om man vill......

Senast ändrad:

Men låt bli att åka till Danmark och Italien då.

Om inte STC/SG betalar böter åt folk förstås.

Rekommendationen gäller naturligtvis bara inom Sverige. Åker man utomlands är det väl upp till var och en att kolla upp vad som gäller!

Aha vi började prata lite om det här hemma igår efter att karln hade läst min ridsport, kompisen är proffs inom travet, min karl följer ibland med och kör bil och transport eller som sällskap eftersom det blir sena kvällar, så han funderade på om han skulle bli tvungen att gå en kurs för att han ev någon gång ibland hjälper en kompis som är trött och inte vill somna vid ratten men inte har möjlighet att sova kvar för att han har hästar hemma som måste tas hand om morgonen därpå....

Ska man följa reglerna som de ser ut just nu så ska han ha kompetensbevis om han kör transporten åt kompisen.

kl

Ni som gått kursen börjar säkert bli irriterade på alla frågor, men jag har en fundering.

Jag rider tornerspel i en förening och föreningen får betalt för showerna, men jag får personligen aldrig betalt mer än reseersättning och jag har ingen verksamhet som min häst ingår i. Jag åker utomlands några gånger per år, men kör då aldrig själv, utan hästen transporteras av en registrerad transportör med kompetensbevis.

Behöver jag kompetensbeviset? Enligt Stallmagasinet behöver riddare som rider shower det, men jag kan inte hitta motsvarande regel när jag läser på jordbruksverkets sida. Där står det ju att reglerna enbart gäller dem som har hästarna i en verksamhet och det har ju inte jag.

Ska ringa ansvarig och kolla i veckan, men tänkte höra om någon har en idé.

Det låter som om du är ett gränsfall lite och om du inte hade åkt utomlands hade du kanske kunnat klara dig utan. Men regeln om kompetensbevis gäller för den som ansvarar och som organiserar (beställer, betalar för transporten) Vilket hästägaren anses göra när skickar med lastbil. Så risken finns att det kommer att krävas när hästen lämnar landet med transport.
Men som skrivet innan i tråden så är den svenska tolkningen inte klar ännu och om hästen åker till Danmark eller genom Danmark så lär den danska lagstiftningen kräva att du har det. Där sätter man gränsen snävare så det räcker ju med att hästen ska starta i en tävling för att du ska ha kravet. En betald föreställning lär ju alla gånger räknas som ekonomiskverksamhet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka