kompetensbevis

Sv: kompetensbevis

Tar du inte emot ston till hingstarna? Mot betalning då? Säljer du inte fölen avkommorna = avel?
Nu vet jag inte vad DJB är förkortning föl men jag är inte säker på att du fått rätt uppgifter.

Jag har en liten fråga ang. detta.

Har inget företag men åker regelbundet ca 30 mil enkelresa för att träna, behöver jag kompetensbevis ?

Om hästarna inte har med något företag att göra behöver du INTE ha det.

(Såvida du nu inte tänkt åka till europa för att betäcka.)

Det hade jag inte tänkt. Eftersom det är lite dåligt med hingstar i närheten så brukar jag få åka mellan 15-20 mil för att lämna och hämta tjejerna.

Pust, det känns skönt, då kan jag lägga det åt sidan ett tag med. :)

-kl-
Jag har klurat ut att jag inte behöver detta komp.bevis - ren hobbyryttare med barnens två ponnyer som åker till några tävlingar/termin i närområdet - men om jag hjälper till att köra ridskolans hästar till bete t ex? Att ridskolans personal behöver det, förmodar jag, men om jag som privatperson hjälper dem utan betalning? (Dottern jobbar där) Nån upplyst som vet?

Ja ursäkter finns det alltid.

Heltidsjobb, karriärer, hästar, hundar och andra djur hade ALLA som var på kursen med mig igår. Det var därför de var där. Det är ryttare på elitnivå, både i Sverige och Internationellt (och hos oss även kuskar med eget lantbruk osv).

Jag har ett heltidsjobb (plus), hästar som ska ha mat, katt som ska ses till osv osv.

Men så här års är det ju faktiskt ganska lugnt.

Säg att du av anledning hamnar i Danmark på dina två resor 2008.

Du har INTE kompetensbevis.

Du åker på böter på 2500 danska kronor (inte svenska). I Danmark har polisen rätt att stanna dig och kontrollera och de kontrollerar massor :)

Kursen hade varit billigare.

Eller än värre, säg att du planerar en tripp till Italien. Du har ingen ANING om vad Artikel 4 är, kan inte prestera en sådan för kontrollorganet där, då är det 6000 EURO i böter.

Osv.

:)

Jag har inte för någon avsikt att transportera min häst utanför Sverige. Jag har en hobbyhäst som jag inte ens har börjat tävla med ännu. Har inget bolag som häst är skriven i. Har ridavstånd till ridhus och de enda resorna jag gjort under 2007 var att åka en sväng till sharpman och prova ut sadel samt ett antal svängar till strömsholm pga skadad häst.

Varför i hela fridens namn ska jag då kursen? Argumentet att jag kanske råkar åka till Danmark håller knappast då jag inte har något ärende dit med min häst.

Än så länge är valet fritt, dvs om inte hela norden går på Danmarks linje, då behöver i princip alla kompetensbevis.

-kl-
Jag har klurat ut att jag inte behöver detta komp.bevis - ren hobbyryttare med barnens två ponnyer som åker till några tävlingar/termin i närområdet - men om jag hjälper till att köra ridskolans hästar till bete t ex? Att ridskolans personal behöver det, förmodar jag, men om jag som privatperson hjälper dem utan betalning? (Dottern jobbar där) Nån upplyst som vet?

Se inlägg nr 37
"Om man sedan behöver tillstånd som transportör avgörs av omfattningen av transporterna. Undantagna är transporter:
- till veterinär (brådskande)
- bete (årstidsbundna)
- enstaka som är kortare än 65 km"

KL

Har inte läst hela tråden så jag vet inte om någon redan skrivit detta.

Men jag mailade STC och frågade om jag som amatörtränare med enskilt företag skulle behöva kompetensbevis.

Fick svaret att de tolkat de som att om man har ett annat jobb som huvudsaklig försörjning så behöver man inte ha det. Inte heller proffstränare som anlitar annan transport.

Deras tolkning...!

Ridsporteliten, beridna högvakten och annat dylikt har varit på kurs, det är en hint.

Om du som företagare anlitar en annan företagare för att köra dina hästar är du fortfarande ansvarig för hästarna och kan åtalas om det händer något. Varianten "jag visste inte" fungerar inte.

Det är alltså en ganska stram skärpning av reglerna som har hostat fram kravet på kompetensbevis.

Många av frågorna som ställs här skulle Ni inte behöva ställa om Ni gått kursen ;)

Du har ju hästarna för förhoppningsvis ekonomisk vinning, eller hur? Alltså behöver du kompetensbevis.

Fick svaret att de tolkat de som att om man har ett annat jobb som huvudsaklig försörjning så behöver man inte ha det. Inte heller proffstränare som anlitar annan transport.
De som håller på att skriva den svenska lagen som ska tolka EU-direktivet. Har än så länge den åsikten att den som har någon form av ekonomiskvinning skall ha kompetensbevis även om de bara beställer transporten av en auktoriserad transportör. De säger att den som organiserar, ansvarar och/eller är chaufför skall ha kompetensbevis.

Det är väl inte riktigt klart hur det ska tolkas. Men om det är t ex en unghäst som du har och du tävlar den med sikte på att höja dess värde/ meritera för att kunna sälja den då har du även om det sker som hobby en ekonomisk vinnig av tävlingen.
Skulle även tro att om man är väldigt duktig och vinner pengar på sitt tävlande att räknas som ekonomisk vinnig. Då handlar det om att man vinner mer än att det kostar så att säga. Vilket väl inte så många hobbyryttare gör.

Hur blir det för oss? (oRKAr inte läsa hela tråden) Vi har en hästgård. Föder upp lite hästar. Behöver vi skaffa detta kompetensbeviset då?

Om man utgår från det som "gällde" när jag gick utbildningen den 4 januari så skulle svaret vara ja på den frågan. Men med viss reservation för att efter som den svenska nationella tolkningen av EU-direktivet inte är klar ännu och inte heller har testats i domstol, så kan man omöjligt säga var gränsen ska gå eller vad eventuellt straff kan bli.

Anledningarna till att det är så svårt att tolka det är dels att alla EU-länder har varit med om utformningen av direktivet. Så vissa saker som kanske redan finns hos oss har inte funnits hos andra länder som då vill ha in det i lagstiftningen. Det andra är att ett EU-direktiv inte direkt talar om för de olika EU-länderna hur de ska ha sin nationella lagstiftning utan sätter bara en miniminivå som inget land får gå under i sin egen lagstiftning. Men det är istället möjligt att ha hårdare nationella krav som t ex Danmark redan har satt.
Att det tar längre tid hos oss i Sverige mot vad det gjort i Danmark hänger ihop hur det fungerar med lagstiftning i olika länder. Vi har ju en speciell gång som en lag ska gå där den bl a ska ut på remiss innan det kan bli godkänd. Så vår lag är alltså inte klar därför blir väldigt många och olika svar på frågor som rör det här. Men i vissa andra länder är lagen klar och straffen satt m m. I Sverige är det aedan också så att en lag som straffvärde också ska provas i domstol för att man ska få fram praxis på var gränser ska gå för både själva brottet men också för straffen. Så innan lagen dels är klart och man hittat någon att ta till domstol så att man får dommar så länge kommer det också att finns oklara gränser för oss vanliga människor om ven ska eller inte ska ha.

En liten fråga, Jag har nu haft ute miljö-hälsa och bes släpet och fått det godkänt, väntar nu på utdrag ur polisens regiser. När jag sedan skickar in papprena till Jordbruksverket och förhoppningsvis får mitt transportör tillstånd behöver jag ändå gå kursen trots att jag då har tillstånd att köra hästa i min ek.verksamhet?

Ja för du saknar så att säga sista biten d v s kompetensbeviset. Så det som behövs för att vara godkänd som transportör är:
Godkänd transport.
Ej varit straffad för brott mot djurskyddslagen de senaste tre åren (intyget från polisen)
Registering hos Jordbruksverket
Kompetensbevis hos föraren av transporten och hos den som står som ansvarig bäde för själva transporten (ägaren av verksamheten) och för hästen under transporten (t ex om en tredje person följer med och sköter om hästen).

Tack så mycket, nu har många saker klarnat och "fallit" på plats. Ska alltså bara försöka hitta lämplig kursplats och datum för att gå¨den?

Tar du inte emot ston till hingstarna? Mot betalning då? Säljer du inte fölen avkommorna = avel?
Nu vet jag inte vad DJB är förkortning föl men jag är inte säker på att du fått rätt uppgifter.

Förkortningen skulle naturligtvis vara JBV. Jag har däremot idag varit duktig och anmält mig till kursen som går i Jönköping. Tycker att det är synd att de inte har fler kurser norröver och vid senare datum än den 15 mars. Ska alla som kör hästar i Sverige gå denna kurs så behövs fler datum och garanterat på fler platser.

Hur mkt kostade kursen och hur många timmar tog den? Började ni tidigt på morgonen så man måste boka hotell?

Om man utgår från det som "gällde" när jag gick utbildningen den 4 januari så skulle svaret vara ja på den frågan. Men med viss reservation för att efter som den svenska nationella tolkningen av EU-direktivet inte är klar ännu och inte heller har testats i domstol, så kan man omöjligt säga var gränsen ska gå eller vad eventuellt straff kan bli.

Anledningarna till att det är så svårt att tolka det är dels att alla EU-länder har varit med om utformningen av direktivet. Så vissa saker som kanske redan finns hos oss har inte funnits hos andra länder som då vill ha in det i lagstiftningen. Det andra är att ett EU-direktiv inte direkt talar om för de olika EU-länderna hur de ska ha sin nationella lagstiftning utan sätter bara en miniminivå som inget land får gå under i sin egen lagstiftning. Men det är istället möjligt att ha hårdare nationella krav som t ex Danmark redan har satt.
Att det tar längre tid hos oss i Sverige mot vad det gjort i Danmark hänger ihop hur det fungerar med lagstiftning i olika länder. Vi har ju en speciell gång som en lag ska gå där den bl a ska ut på remiss innan det kan bli godkänd. Så vår lag är alltså inte klar därför blir väldigt många och olika svar på frågor som rör det här. Men i vissa andra länder är lagen klar och straffen satt m m. I Sverige är det aedan också så att en lag som straffvärde också ska provas i domstol för att man ska få fram praxis på var gränser ska gå för både själva brottet men också för straffen. Så innan lagen dels är klart och man hittat någon att ta till domstol så att man får dommar så länge kommer det också att finns oklara gränser för oss vanliga människor om ven ska eller inte ska ha.

Då kommer nästa fråga då. Gäller det även dom som har E-kort och diverse förarbevis?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Evolve
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka