Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om hästarna inte har med något företag att göra behöver du INTE ha det.
(Såvida du nu inte tänkt åka till europa för att betäcka.)
Ja ursäkter finns det alltid.
Heltidsjobb, karriärer, hästar, hundar och andra djur hade ALLA som var på kursen med mig igår. Det var därför de var där. Det är ryttare på elitnivå, både i Sverige och Internationellt (och hos oss även kuskar med eget lantbruk osv).
Jag har ett heltidsjobb (plus), hästar som ska ha mat, katt som ska ses till osv osv.
Men så här års är det ju faktiskt ganska lugnt.
Säg att du av anledning hamnar i Danmark på dina två resor 2008.
Du har INTE kompetensbevis.
Du åker på böter på 2500 danska kronor (inte svenska). I Danmark har polisen rätt att stanna dig och kontrollera och de kontrollerar massor
Kursen hade varit billigare.
Eller än värre, säg att du planerar en tripp till Italien. Du har ingen ANING om vad Artikel 4 är, kan inte prestera en sådan för kontrollorganet där, då är det 6000 EURO i böter.
Osv.
Har du ekonomisk vinning av det? Eller kostar det bara?
-kl-
Jag har klurat ut att jag inte behöver detta komp.bevis - ren hobbyryttare med barnens två ponnyer som åker till några tävlingar/termin i närområdet - men om jag hjälper till att köra ridskolans hästar till bete t ex? Att ridskolans personal behöver det, förmodar jag, men om jag som privatperson hjälper dem utan betalning? (Dottern jobbar där) Nån upplyst som vet?
De som håller på att skriva den svenska lagen som ska tolka EU-direktivet. Har än så länge den åsikten att den som har någon form av ekonomiskvinning skall ha kompetensbevis även om de bara beställer transporten av en auktoriserad transportör. De säger att den som organiserar, ansvarar och/eller är chaufför skall ha kompetensbevis.Fick svaret att de tolkat de som att om man har ett annat jobb som huvudsaklig försörjning så behöver man inte ha det. Inte heller proffstränare som anlitar annan transport.
Det är väl inte riktigt klart hur det ska tolkas. Men om det är t ex en unghäst som du har och du tävlar den med sikte på att höja dess värde/ meritera för att kunna sälja den då har du även om det sker som hobby en ekonomisk vinnig av tävlingen.
Skulle även tro att om man är väldigt duktig och vinner pengar på sitt tävlande att räknas som ekonomisk vinnig. Då handlar det om att man vinner mer än att det kostar så att säga. Vilket väl inte så många hobbyryttare gör.
Tar du inte emot ston till hingstarna? Mot betalning då? Säljer du inte fölen avkommorna = avel?
Nu vet jag inte vad DJB är förkortning föl men jag är inte säker på att du fått rätt uppgifter.
Om man utgår från det som "gällde" när jag gick utbildningen den 4 januari så skulle svaret vara ja på den frågan. Men med viss reservation för att efter som den svenska nationella tolkningen av EU-direktivet inte är klar ännu och inte heller har testats i domstol, så kan man omöjligt säga var gränsen ska gå eller vad eventuellt straff kan bli.
Anledningarna till att det är så svårt att tolka det är dels att alla EU-länder har varit med om utformningen av direktivet. Så vissa saker som kanske redan finns hos oss har inte funnits hos andra länder som då vill ha in det i lagstiftningen. Det andra är att ett EU-direktiv inte direkt talar om för de olika EU-länderna hur de ska ha sin nationella lagstiftning utan sätter bara en miniminivå som inget land får gå under i sin egen lagstiftning. Men det är istället möjligt att ha hårdare nationella krav som t ex Danmark redan har satt.
Att det tar längre tid hos oss i Sverige mot vad det gjort i Danmark hänger ihop hur det fungerar med lagstiftning i olika länder. Vi har ju en speciell gång som en lag ska gå där den bl a ska ut på remiss innan det kan bli godkänd. Så vår lag är alltså inte klar därför blir väldigt många och olika svar på frågor som rör det här. Men i vissa andra länder är lagen klar och straffen satt m m. I Sverige är det aedan också så att en lag som straffvärde också ska provas i domstol för att man ska få fram praxis på var gränser ska gå för både själva brottet men också för straffen. Så innan lagen dels är klart och man hittat någon att ta till domstol så att man får dommar så länge kommer det också att finns oklara gränser för oss vanliga människor om ven ska eller inte ska ha.