kompetensbevis

Sv: kompetensbevis

Ringde jordbruksverket idag och fick veta att inom Sverige behöver vi det inte. Utomlands behöver alla som hanterar hästarna under transport kompetensbevis, men inte den som beställer och betalar resan, utan bara den som planerar och ansvarar för den, i vårt fall chauffören. Att vi betalar spelar ingen roll och kräver inget kompetensbevis så länge chauffören är ansvarig för planering av resväg. Dock måste de av oss som vattnar, fodrar och rastar hästarna under resan ha det.
 
Sv: kompetensbevis

KL

Ytterligare en fråga till er som gått kursen. Jag läste på hemsidan vid anmälning till kursen att man skulle ta med grönt kort eller annat skriftligt bevis på att man har grundläggande hästkunskaper. Är detta ngt de kollar, eller? Eftersom jag inte tävlat på massor av år har jag inte heller ngt grönt kort. Vad är det annars jag ska ha med mig?
 
Sv: kompetensbevis

KL

Ytterligare en fråga till er som gått kursen. Jag läste på hemsidan vid anmälning till kursen att man skulle ta med grönt kort eller annat skriftligt bevis på att man har grundläggande hästkunskaper. Är detta ngt de kollar, eller? Eftersom jag inte tävlat på massor av år har jag inte heller ngt grönt kort. Vad är det annars jag ska ha med mig?

Vet inte var du läst det. På min kurs var det inte tal om att man behövde uppfylla några som helst krav. Som naturligtvis inte heller kontrollerades på något sått. Det enda kravet var att man skulle vara godkänd på det skriftliga provet i slutet.

Jag gick den som finns här www.kompetensbevis.nu och på den sidan hittar jag inget nu heller om att det skulle behövas.
 
Senast ändrad:
Sv: kompetensbevis

Det stod på deras sida förut iaf.

Men de kollade inte när jag gick heller.

horsemanship: enl den djurskyddsinspektör som var med och utbildade på kursen och som är en av de mer insatta i ämnet, så behöver den som beställer resan kompetensbevis (strikt ansvar för hästen, därav kompetensbeviset) men ÄVEN chauffören. Har chauffören kompetensbevis och tar hand om hästarna behöver inte medåkare ha kompetensbevis. Men om han INTE kan ta hand om hästarna (av div orsaker) så måste medföljare (iaf en) ha kompetensbevis.

Det är en djungel out there!
 
Sv: kompetensbevis

Vet inte var du läst det. På min kurs var det inte tal om att man behövde uppfylla några som helst krav. Som naturligtvis inte heller kontrollerades på något sått. Det enda kravet var att man skulle vara godkänd på det skriftliga provet i slutet.

Jag gick den som finns här www.kompetensbevis.nu och på den sidan hittar jag inget nu heller om att det skulle behövas.

På förstasidan på kompetensbevis.nu står det att:

KOMPETENSBEVIS FÖR HÄSTTRANSPORTÖRER
Från den 5 januari 2008 behöver många som skall transportera häst ett kompetensbevis. Det här kravet gäller inom hela EU och på många håll är utbildningskraven mer skärpta än i Sverige. Här hemma är utbildningen "bara" på en dag. Förutsättningen är då att kursdeltagarna har en dokumenterad hästkunskap i botten. Vi vill att du tar med dig tävlingslicens, Grönt kort från SVRF:s utbildning eller att du kan visa upp ett intyg om dina erfarenheter från hästbranschen utfärdat av t ex personal vid Ridsportförbundets distriktskontor.
 
Sv: kompetensbevis

Om man t ex är uppfödare utan grönt kort, hur ska man då kunna bevisa sin hästkunskap?

Jag har anmält mig till en kurs, jag ska kolla hur de gör där. Min kurs är dock ej förrän i maj, det kanske har kommit nya direktiv då?
 
Sv: kompetensbevis

På förstasidan på kompetensbevis.nu står det att:

KOMPETENSBEVIS FÖR HÄSTTRANSPORTÖRER
Från den 5 januari 2008 behöver många som skall transportera häst ett kompetensbevis. Det här kravet gäller inom hela EU och på många håll är utbildningskraven mer skärpta än i Sverige. Här hemma är utbildningen "bara" på en dag. Förutsättningen är då att kursdeltagarna har en dokumenterad hästkunskap i botten. Vi vill att du tar med dig tävlingslicens, Grönt kort från SVRF:s utbildning eller att du kan visa upp ett intyg om dina erfarenheter från hästbranschen utfärdat av t ex personal vid Ridsportförbundets distriktskontor.


Och redan där kan vi konstatera att det enbart är inriktat på ridfolk? Är inte det lite intressant? För travfolk har ju visserligen fått direktiv från STC att avvakta, men kompetensbevis.nu borde ju vara intresserad av att få så många som möjligt... Men jag tror ju inte att det är så många inom travsporten som kan visa upp ett Grönt kort eller be ridsportförbundets distriktskontor att skriva ett intyg... Det verkar vara väldigt dåligt underbyggt hela det här beslutet...
 
Sv: kompetensbevis

Och redan där kan vi konstatera att det enbart är inriktat på ridfolk? Är inte det lite intressant? För travfolk har ju visserligen fått direktiv från STC att avvakta, men kompetensbevis.nu borde ju vara intresserad av att få så många som möjligt... Men jag tror ju inte att det är så många inom travsporten som kan visa upp ett Grönt kort eller be ridsportförbundets distriktskontor att skriva ett intyg... Det verkar vara väldigt dåligt underbyggt hela det här beslutet...

och jag har ingen aning om hur ridsportförbundets distriktskontor ska veta att jag vet ngt om hästar. Nog att de kan se att jag driver inackorderingsverksamhet och föder upp hästar, men hur ska de veta vad jag kan om hästar?
 
Sv: kompetensbevis

Och redan där kan vi konstatera att det enbart är inriktat på ridfolk? Är inte det lite intressant? För travfolk har ju visserligen fått direktiv från STC att avvakta, men kompetensbevis.nu borde ju vara intresserad av att få så många som möjligt... Men jag tror ju inte att det är så många inom travsporten som kan visa upp ett Grönt kort eller be ridsportförbundets distriktskontor att skriva ett intyg... Det verkar vara väldigt dåligt underbyggt hela det här beslutet...

Väldigt många inom travet har redan gått. De gick redan innan nyår på utbildning som TYA höll i bland annat på Jägersro. Så den stora delen som inte hängt med är nog ridfolk.
 
Sv: kompetensbevis

Saxat från svensk galopps hemsida:
"Jordbruksverket har på sin hemsida information i frågan, men den är inte helt lätt att förstå och innehållet är inte överensstämmande med de samförståndslösningar som vi gemensamt arbetade fram med Djurskyddsmyndigheten. Andra kanaler har spridit information som på olika sätt förvirrat begreppen ytterligare. Ryktesspridning florerar och näst intill allmänt kaos har uppstått.

Svenska Travsportens Centralförbund (STC) och Svensk Galopp (SG) uppmanar därför alla att invänta ny information i frågan. Vi har begärt ytterligare samråd och samtal med myndigheten i frågan.

Endast de som mot ersättning transporterar andras hästar rekommenderas i nuvarande läge att gå de olika kurser som hålls på olika platser i landet."
 
Sv: kompetensbevis

Väldigt många inom travet har redan gått. De gick redan innan nyår på utbildning som TYA höll i bland annat på Jägersro. Så den stora delen som inte hängt med är nog ridfolk.

Nu har jag svårt att tro att så många har gått den eftersom STC har gått ut med att man ska vänta... Däremot kan jag tänka mig att de hästtransportörer som kör hästbuss har gått den eftersom de helt klart behöver göra det, och de är ju rätt många inom travet...
 
Sv: kompetensbevis

Nu har jag svårt att tro att så många har gått den eftersom STC har gått ut med att man ska vänta... Däremot kan jag tänka mig att de hästtransportörer som kör hästbuss har gått den eftersom de helt klart behöver göra det, och de är ju rätt många inom travet...

Utbildningen som TYA hade redan innan nyår var främst riktad till travet, stod till och med så i själva inbjudan. De var också förlagda till travbanor eller deras närhet. Dessutom var de fullbokade.
 
Sv: kompetensbevis

kl

Det är hårda krav i Danmark, citat från Hestenettet

"Men hvem er det nu som bliver berørt at EU's transportforordning og kravet om autorisation, som allerede trådte i kraft i starten af januar 2008:
Kravet om autorisation gælder som udgangspunkt professionelle og folk, der driver økonomisk virksomhed. Undtaget er derimod hobbybetonet transport, altså typisk privates transport af heste til dyrskue, kåring, udstilling, avlsarrangement, nationale ridestævner eller skovturs- og fritidsbrug. Men hobbybetonet transport er ikke altså dermed ikke undtaget fra de gældende regler om at kunne fremvise hestens id-papirer, ruteplan samt overholdelse af strøelseskravet i transporteren.
Som hovedregel gælder 65 km-reglen, dvs. transporterer man heste på en strækning på under 65 km, er man helt undtaget kravet om autorisation og kursus - uanset om man er professionel eller amatør. Man er dog stadig omfattet af transportforordningen og skal altså igen stadig have orden i hestenes papirer, ruteplan og strøelse mv. hvilket er kommet bag på mange af de folk der allerede er blevet stoppet af politiet og fået uddelt bøder."

De måste dessutom i nuläget gå en veckolång kurs för att få kompetensbeviset.
 
Sv: kompetensbevis

Ja och det finns just nu ingenting som säger att Sverige inte skärper till reglerna efter hand heller. Eftersom ingenting är bestämt eller provat i domstol.
 
Sv: kompetensbevis

KL
Igår fick jag min fakura. Jag som hade bokat in mig på Jönköping den 15e mars hade fått placering i Linköping den 1 mars. När jag var in på deras hemsida så upptäckte jag att de lagt en ny kurs i Stockholm så jag bad att få byta till den istället när jag ringde firman som håller i kursen. Bortsett från att fakura skjuts till nästa månads lön så är det billigare att åka till Bosön än ner till Linköping/Jönköping :banana: Tyvärr så går jag nog miste om min kompis sällskap då hon bor nere i Skövde.
 
Sv: kompetensbevis

horsemanship: enl den djurskyddsinspektör som var med och utbildade på kursen och som är en av de mer insatta i ämnet, så behöver den som beställer resan kompetensbevis (strikt ansvar för hästen, därav kompetensbeviset) men ÄVEN chauffören. Har chauffören kompetensbevis och tar hand om hästarna behöver inte medåkare ha kompetensbevis. Men om han INTE kan ta hand om hästarna (av div orsaker) så måste medföljare (iaf en) ha kompetensbevis.

Det är en djungel out there!

Ja, man blir ju mörkrädd över hur dålig informationen är. Om inte ens de som jobbar med att svara på frågor om eländet kan komma överrens om vad som gäller är det inte så konstigt att vi vanliga dödliga inte kan tolka reglerna. Den mannen jag pratade med på jordbruksverket var mycket tydlig och hävdade att det var helt felaktigt att den som beställer en transport måste ha kompetensbevis.

Det enda som verkar säkert i dagsläget är att de som tar betalt för att transportera hästar behöver kompetensbevis. I övrigt är det en riktig röra just nu. Jag kommer dock vänta. Inte tänker jag betala 2000 kr för att få vattna min häst när vi åker färja (vi åker alltid nattfärja över till Finland och då sover chauffören så vi ansvarar inofficiellt för hästarna under natten.
 
Sv: kompetensbevis

Delvis kl*
Det man ska vara medveten om är att det inte är Jordbruksverket som myndighet som kan eller får bestämma om hur lagen ska utformas. Detta sker i bl a lagrådet och ska sedan fastställas av regeringen.

Det Jordbruksverket kan göra är att när lagen är klar så ska de göra vissa underavdelningar som ska användas för att göra tolkningar av lagen. Dessa brukar vanligen bli kallade förordningar.

För att kunna tolka en lagtext rätt måste man har tillgång till förabetet till den. Detta är det som kallas för remissen av lagen. Man får där läsa i bilagorna om hur de oilka remissinstanstanserna har tolka lagtexten. Man kan säga att själva lagtexten är skriven på ett "juridiskt" språk, men bilagorna är skrivna på "vanlig" svenska och förklarar vad man menar i lagtexten.
Som jag har förstått det är inte själva den svenska lagtexten klar ännu. Där kommer den expert som nämns då och då in för han sitter i beredningen som ska plocka fram den. Av den anledningen finns ingen som kan svara på vad lagen innebär för den finns inte ännu. Jordbruksverket kan det inte efter som de inte har med den att göra innan de ska skriva förordningen.
Den största anledningen till att det blivit så i Sverige och att t ex Danmark redan är klara är att lagstiftning fungerar olika i olika länder. EU har bestämt att det ska finns ett direktiv som gäller för hela EU med minimigränser för vad som ska gälla. Sedan måste varje land omvandla detta direktiv till den nationella lagstiftningen. Beslut om att detta skulle införas togs redan 2005 så det är inget bara har dykt upp helt plötsligt. Men Sverige har inte hunnit med att få till den nationella lagstiftningen ännu. Så jag misstänker att risken är betydligt större att om den nu ska anpassas till övriga EU-länder att den blir betydligt strängare än vad som är fallet nu. I Englang som exempel är det mycket strikta krav på examinationen för att få intyget. Där är det absolut inte tal om någon enkel kurs på nätet. Där är det lika strikt som på ett högskoleprov och man utesluts så fort minsta misstanke om fusk finns. Kan räcka med att man tittar åt sidan.
 
Sv: kompetensbevis

Jag tror också att det kommer bli hårdare. Just eftersom det är meningen att vi ska vara bäst i världen på djurskydd. Och då MÅSTE vi ha hårdare lagar, krav och kontroller.
 
Sv: kompetensbevis

knapplån

vet någon när man kan ta det över internet eller så och när det kan bli billigare. jag ska börja tävla nästa år igen och funderar på om det kan hinna bli billigare till dess.

en sak till, min pappa är nästan alltid med mej på tävlingar och kör mej, behöver han kompetensbevis?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp