Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Svensk Galopp och STC har beslutat att amatörtränare slipper kompetensbevis eller transportörgodkännande. Trots att dessa hästar är i företag!
Tack för det, SG och STC
Jadu, jag gissar att de lär få klagomål & mkt samtal av de som är berörda.
Det är ju väldigt många som kommer få byta släp, & det lustiga är att även transporttillverkare nu anmäler sig till kurserna då de inte vet vilka mått & regler som gäller, de gör helt enkelt bara snygga hästtransporter:smirk:
Från Jordbruksverkets hemsida
Förtydligande kring EU:s transportregler
Jordbruksverket och hästnäringen har nått samsyn i transportfrågan och tagit fram förtydliganden om vem som omfattas av kraven i transportförordningen. Med ett antal exempel på verksamheter, som har arbetats fram av Jordbruksverket tillsammans med hästnäringen, är förhoppningen att det ska bli tydligare för den enskilde att avgöra om han/hon omfattas av kraven eller ej.
Följande verksamheter är exempel på vad som omfattas av transportförordningen EG 1/2005 vad gäller hästar:
Transporter
- av djur där transportören tar betalt för transporten
- inom professionell trav- och galoppverksamhet, A-tränare
- inom professionell tävlingsryttare-/tävlingskuskverksamhet
- av djur inom verksamheterna cirkusar och djurparker
- i samband med yrkesmässig avelsverksamhet
- som utförs av djurhandlare
Även om du omfattas av ovanstående behöver du inte transportörstillstånd om du transporterar djur enligt följande undantag:
Transporter
- till veterinär
- transporter i mindre omfattning som är kortare än 65 km
- av egna djur till bete (årstidsbundna)
Följande verksamheter är exempel på vad som inte omfattas av transportförordningen EG 1/2005 vad gäller hästar:
Transporter
- som utförs av/för hobbyryttare/kusk
- i samband med amatörtrav- och galoppverksamhet, B-tränare
- till/från fodervärd
- i samband med amatöruppvisning, ex riddarspel
- i samband med utbildningsverksamhet och ridskolor i normalfallet
- av ridskolehästar till/från tävling
Håller med.......
Högst intressant att en intresseorganisation (eller rättare sagt två) själv kan bestämma hur lagar skall tolkas.
Överför vi detta till t ex Hells angels, så blir det RIKTIGT intressant
Att som organisation gå ut med något liknande är faktiskt RIKTIGT KORKAT.
Om nu t ex en travtränare 'åker dit', kommer då STC att stå för följderna, vilket innebär böter, och i yttersta fall ett förbud att köra häst, och rentav ett hotande förbud mot djurhållning?
Jo, så är det faktiskt:
I det fall en person bryter mot djurskyddsföreskrifter, som detta handlar om, SKALL det per automatik prövas om persomen/företaget är fortsatt lämplig att hålla djur.
Fast man kan ju inte anklaga STC generellt för att komma med de smartaste förslagen/åtgärdena överlag
/Mike
Ja, nu var det ju inte så som du raljerar om. De (SG och STC) har kommit överens med jorbruksverket om hur reglerna faktiskt SKA tolkas.
Mycket bra och proffsigt jobbat av SG och STC tycker jag!
Jag känner till en transporttillverkare som går kursen, men det är för att de hyr ut transporter och även kör hästar en hel del, inte för att de ej kan mått och regler, så dra ej alla dessa över en kam.
*KL*
Jag kan inte förstå detta, varför i herrans namn letas det bara kryphål??
Precis som med hästpassen för några år sen.
Den här kursen är JÄTTEBRA, den lär en otroligt mycket och den bits inte så det är helt ofarligt att gå den.
Och den kunskap/kompetens man får den har man för hela livet.
Det är ju bara att gå kursen och sen är man klar för hela världen. That´s it!
Jag fick åka 40 mil enkel väg till kursen + vad kursen kostar + en övernattning (tur man har goda vänner) Men jag gjorde det för att det LAG på det och min skyldighet att följa lagen, sen kan man ju alltid lära sig mer!
En liten inflikning också, OM ni nu känner att just du måste ha kompetensbeviset så glöm inte att du då även måste besiktiga släpet och registrera dig som chaufför!