Kompensatoriska överben på unghäst

Abova

Trådstartare
Det verkar som att fler och fler får problem med detta.
Vad är era erfarenheter om detta, visa gärna bilder ni som har!

Sv: Kompensatoriska överben på unghäst

Min häst som är något parallellförskjuten fick överben på insidan precis under framknäna när han var 3-4 år. Efter några år (kommer inte riktigt ihåg mer exakt) försvann dom och idag syns inte ett spår. Han är 9 år nu. Tyvärr har jag inga bilder att visa dig.

Halvblodsåring - höll inte ens för lättare ridning och avlivades p g a kroniska, periodiskt återkommande ledinflammationer i båda frambenen, blev 7 år gammal.

God stam med tyska och svenska linjer, god exteriör, 1,64 cm i mkh som vuxen. Parallellförskjuten + kompensatoriska överben insida carpus redan som åring.

Är inte det ovanligt att de får det när de är så gamla om det beror på exteriören. Kom dessa i samband med inridning/överansträngning?

Försvann de helt sedan?, det har jag aldrig tidigare hört!

För hård träning men vissa har det innan man börjar träna dem. Obalans i mineraltillförseln.

Var ledinflammationerna liksom överbenen orsakade av den felaktiga benställningen, eller tror du att överbenen i sig spelade en roll för ledinflammationerna?

Har du bilder på hur överbenen såg ut?

Har någon erarenhet av att en unghäst även med korrekt benställning dvs som inte är paralellförskjuten får denna typ av överben?

Jag tycker att jag ser fler och fler hästar som får denna typ av överben och funderar lite över orsaken.
Min ena åring ligger lite i farozonen då han är väldigt stor med långa kraftiga ben, men han är ju dock korrekt inskenad.

Jsg såg dock härmomdagen en annan unge med stora överben som jag inte heller trott skulle få dessa så tankarna finns ju där.

Är även nyfiken på hur olika personer bedömmer detta och om hållbarheten för dessa hästar.

Enligt min gamle hovis så var det parallellförskjutningen som gav sämre hållbarhet men om detta är korrekt eller ej det vågar jag inte svara på. Det jag vet är att han har lång erfarenhet av halvblodsavel och unghästar.

Tror inte jag har några bilder där man kan se tillräckligt bra, möjligen har jag bilder på gammalt hederligt fotopapper men det hjälper ju inte här:crazy:

PM:a gärna om du har ngn mailadress jag kan skicka bilderna till, vill ej lägga ut här, om jag nu hittar några bilder d v s.

Min häst fick ett kompensatoriskt för att hon är något parallellförskjuten på ena framknäet. Det uppstod när hon var riden ett tag men efter en lång vila så det var lite mystiskt. Inte överansträngd och har bra foderstat och allt.

Sedan sparkade hon på sig för ett tag sedan på andra frambenet mer mitt på skenan, och det växte till ett överben fast hon gick på helvila utan att ridas.

Så ibland blir de bara, hur noga man än är.

Jag är så gammal så mitt minne är inte helt klart;). Kommer inte riktigt ihåg hur gammal han var när han fick dom, antagligen närmare 3 än 4 år. Hård träning var definitivt inte orsaken men kanske Djurjouren har rätt med att det kan bero på obalans i mineraler. Han hade en dålig uppväxt och den har orsakat en del andra problem. Överbenen var tydliga och han hade dom några år men nu har han inte tillstymmelse till överben där (han har andra som finns kvar men dom kommer från yttre trauma). Det är synd jag inte har bilder men jag tänkte inte på det då.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
893
Senast: skogaliten
·
Övr. Katt Vilken typ av klösmöbler gillar era katter bäst? Enkel pelare att klösa på? Klösbräda? Tunna (med eller utan möjlighet att gå mellan...
Svar
15
· Visningar
687
Senast: Liten
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka