Kommunicera med hästen-hitta sig själv

M

melinda

Usch, hur gör man när man själv inte vet hur man ska vara, hur man är med hästar!? Vet att det låter jättekonstigt, men jag har verkligen noll självförtroende i stallet just nu, allt jag gör med hästen blir bara fel. Inte ens att hälsa på min häst klarar jag av bra, hon blir bara sur, ser ut som en sån där aggresiv ridskoleponny som inte mår bra :crazy:
Jag känner själv att vi inte har någon bra kommunikation, hon vill inte vara med mig. När vi är ute själva så vill hon hela tiden hem, om det kommer ngt läskigt så vill hon ha av mig och fly hem, till tryggheten. Hon känner sig absolut inte trygg med mig, och då inte heller jag med henne, jag kan ju inte lita på henne för 5 öre, det är därför hon vill ut i hagen hela tiden,inte stanna kvar i boxen och bli borstad eller liknande.
Jag förstår henne på sätt och vis, när jag köpte henne var både hon och jag säkrare, jag försökte inta ledarroll vilket gick sådär, men hon fann sig tillslut i att hon kunde vistas själv med mig, det var dock inte så bekvämt men med en annan häst med på ridturen så var allt super.
Nu går det dock utför, vet inte riktigt vad jag ska göra då det känns som att jag bara förstör henne mer och mer för varje dag vi träffas.
Jag vet ju att en ledare ska vara trygg och verkligen göra så att hästen känner sig trygg med den, men det är så svårt att vara trygg för henne, då hon redan avspeglat min osäkerhet, jag är väldigt osäker på hur jag ska göra och som sagt, har dåligt självförtroende och känner mig knäckt ganska ofta, ingenting fungerar liksom! Det är ju tydligt att hon hellre vill vara själv, klara sig själv än att vara med en så osäker människa. Hon är väldigt stissig, rädd för allt och går och taktar/spänner sig i princip jämt när vi är en bit från stallet själva, speciellt om jag rider då jag inte ens går före henne, utan hon blir "helt själv" (hon känner sig ju inte trygg med mig).
Jag vet ju vad felet är, det är min osäkerhet. Vi har absolut 0 kommunikation, och det gör det ju inte bättre för mig att allt jag försöker med min häst bara försämrar henne, hon var absolut inte så här förut, när jag köpte henne. Men då hade hon också haft en väldigt bra och säker ägare innan.
Så min uppgift är att bli säkrare, men då jag just nu står på noll och nästan känner att jag ger upp det här med hästar (kommer dock inte göra det, jag lever ju för hästar så det går inte, men det känns riktigt surt just nu) så vet jag inte alls hur jag ska beté mig i min hästs närvaro, jag vet inte hur jag ska agera i olika situationer osv.
Har funderat på om det är en NH-tränare som behövs, men kan han/hon då hjälpa mig med att hitta mig själv i hästens närvaro?
Hoppas att ni förstår hur jag menar, blir lätt lite "babbel" :smirk: :angel:

Sv: Kommunicera med hästen-hitta sig själv

Jag är inte världens bästa expert, men jag kanske kan ge dig lite läsvärda tips..
Du beskriver dig själv som ganska osäker.. - En ledare i en hästflock är aldrig osäker, och skulle aldrig heller visa det. Du måste visa att du inte är osäker, din häst känner av direkt när du tvivlar på något. Mitt bästa tips är att antingen köpa en bra bok om horsemanship eller/och skaffa en bra nh-tränare.
Visa din häst att den kan var avslappnad i ditt sällskap, ta ibland bara ut hästen och gör något roligt. Ta promenader, stanna och låt hästen beta. Träna ledövningar (när du stannar ska hästen stanna, när du backar ska hästen backa) Lär hästen att gå undan för tryck, och ge direkt eftergift när den flyttar sig. Gör saker som får hästen att lita på dig. Gå över presseningar, gå förbi läskiga traktorer och andra saker hästen är skygg för. Visa aldrig din rädsla, då kan hästen inte lita på att du är en trygg ledare eftersom du själv är rädd.
Det står en massa mer övningar i olika böcker.
Lycka till!

När jag läser ditt inlägg slås jag av hur många ggr du skriver att du är osäker o att du har dåligt självförtroende...det kan vara sant i sig, men du måste sluta intala dig det! Sluta tryck ner dig själv under fotknölarna! Ta en paus! Det behöver alla ngn gång..har själv varit där....Fundera..Vad funkar vad funkar inte...Gör inte sånt som känns jobbigt dvs. sånt som får dig att känna dig dålig/osäker osv.
Hitta ngt som faktiskt går bra...(Om det till och med innebär att du bara sitter i hagen och tittar på din häst). Det handlar om att hitta glädjen igen!:bow: Alla misslyckas vi ibland..men blir det för mycket av den varan är det lätt att vi stannar kvar i den tron att vi inget kan. Det är de små detaljerna som är så viktiga! Om man går in i stallet med den inställningen att allt är bara skit och jag kan inget...så...ja...då går det inte så bra heller...

Priset du får betala om du fortsätter nu när allt känns piss,
blir mycket högre än om du ger dig själv chansen att ladda nya batterier...:bow:

Tack för jättebra tips, är verkligen ngt att fundera över..:bow:
Fler tips/tankar mottages mer än gärna! :bow:

Hade precis samma problem med min häst!!! Hade längtat efter egen häst så länge...Började rida när jag var 7 år, uppehåll kanske 10 år (ca 14-24) red andras hästar från o till efter det. Och sedan äntligen egen häst vid 35 års ålder. Men det är inte alltid så rosenskimrande att ha egen häst. Själv vill man att hästen ska tycka att det är kul att träffas o att ridas, men när den inte visar att den tycker det så blir man tveksam...gör jag rätt...om jag gör så...hur tycker den då...jag fick dåligt självförtroende och tänkte för mycket!! :confused: :confused: Fick hjälp av en NH-människa med att läsa hästen o sturska till mig!!! Tyvärr faller jag tillbaka till messtadiet men då har jag fortfarande "min tränare" som plockar upp mig, o säger till mig på skarpen!!! :bow: :bow:
Man behöver ofta någon som ser hästen o ägaren utifrån.
Mitt självförtroende blev mycket bättre, o det är väl värt mödan o pengarna!!!
Lycka till!!!

Hur går det för dig? Har saker och ting börjat lägga sig?
Har du börjat rida för NH-instruktör? Eller vad gör du?
Har ngt blivit bättre eller är allt som det var innan?
Skriv och berätta!

Flera frågor på en gång!
Men...tyckte verkligen synd om dig!:(

Jag håller med Belliz. Att du måste hitta tillbaka till glädjen!
Vad gjorde du med hästar innan du köpte denna hästen? Fanns det ngt du var riktigt säker på? och kände att du verkligen kunde? kanske kan du låna en kompis häst för att få lite kött på benen med.
Rida ut för att det är skoj och inte ha några krav.

Du skriver att du inte ens kan hälsa på hästen. Kanske ska du bara gå in i hagen och sitta där en stund och tänka på hur mkt du tycker om din pålle. Förmodligen kommer inte din häst komma springandes, gnäggandes fram till dig. men den kommer att känna av att du finns där och att du är positiv. Och har du tur kanske den blir nyfiken och kommer fram.

Jag tycker absolut att du ska ta hjälp av ngn tränare somkan hjälpa dig och din häst att hitta tillbaka tillvarandra. Göra lätta övningar där ni tränar på att kommunicera och att känna tillit till varandra.Du har ju kommit långt eftersom du redan nu vet vad som är fel! Så ha inte så höga krav utan gör sånt du mår bra av och anlita ngn kunnig hästmänniska!

Skriv gärna och berätta hur det går.

tuffer skrev:
Kanske ska du bara gå in i hagen och sitta där en stund och tänka på hur mkt du tycker om din pålle. Förmodligen kommer inte din häst komma springandes, gnäggandes fram till dig. men den kommer att känna av att du finns där och att du är positiv. Och har du tur kanske den blir nyfiken och kommer fram.

Det där var ett JÄTTEBRA förslag!

Jag förstår precis hur du känner dig har varit där också många gånger!!! Men en dag kom jag på att jag var så orolig över att han inte skulle vilja va med mig, över om han tyckte om mig om han mådde bra....osv att jag hade fullständigt glömt bort att visa hur mycket JAG ville vara med HONOM. SÅ jag började fokusera på hur mycket jag ÄLSKAR att vara och pyssla med honom. Det är ju bland det bästa jag vet och faktum är att det blev en slags vändpunkt för oss. Jag säger inte att allt blir en dans på rosor på en gång men fantastiskt mycket roligare!!!!

Lycka till! Det kommer att gå bra!

Ja,detta med att bara sitta i hagen med hästen är verkligen bra! Hästen jag rider är inte så öppen och social, men när jag sätter mig i hagen kommer han och står nära och betar:)

Till Melinda: Jag tror att det är viktig att du för ett tag inte fokuserar på vad som har varit utan vad du vill ska ske nu. Stirra dig inte blind på att det har gått dåligt mellan er.
För hästen är varje dag en ny dag och även om hästar har gott minne så ändrar de sig om du ändrar dig.
Bara du lär dig att vara tydlig mot hästen så att den förstår vad du menar. Och också vara konsekvent.
Men det är aldrig fel att lära sig av ngn som verkligen kan NH.:)
Hoppas att du blev lite klokare.....

Sedan tror jag inte man ska lägga så mkt vikt vid vad ens djur tycker om en. Jag tror att de gillar en om man behandlar dem med respekt och kärlek. Jag hade en medryttare som alltid berättade om att min häst stod och väntade vid grinden när hon kom. och att han alltid kom när hon ropade. Vad roligt tänkte jag, samtidigt lite bitter då han aldrig gör så mot mig. Sedan fick jag reda på att hon alltid hade morot med sig då hon hämtade honom:d :smirk:
Jag tycker att det är så mkt mer värt de dagar han kommer till mig, för jag vet att han gör det för att han vill till mig:)

tuffer skrev:
Till Melinda: Jag tror att det är viktig att du för ett tag inte fokuserar på vad som har varit utan vad du vill ska ske nu. Stirra dig inte blind på att det har gått dåligt mellan er.
För hästen är varje dag en ny dag och även om hästar har gott minne så ändrar de sig om du ändrar dig.
Bara du lär dig att vara tydlig mot hästen så att den förstår vad du menar. Och också vara konsekvent.
Men det är aldrig fel att lära sig av ngn som verkligen kan NH.:)
Hoppas att du blev lite klokare.....

Sedan tror jag inte man ska lägga så mkt vikt vid vad ens djur tycker om en. Jag tror att de gillar en om man behandlar dem med respekt och kärlek. Jag hade en medryttare som alltid berättade om att min häst stod och väntade vid grinden när hon kom. och att han alltid kom när hon ropade. Vad roligt tänkte jag, samtidigt lite bitter då han aldrig gör så mot mig. Sedan fick jag reda på att hon alltid hade morot med sig då hon hämtade honom:d :smirk:
Jag tycker att det är så mkt mer värt de dagar han kommer till mig, för jag vet att han gör det för att han vill till mig:)

Åh så rätt du har i det du skriver :)

Låter trist, hoppas att det funkar bättre nu!
Jag tror att du tänker och analyserar för mycket, bara "var" istället tillsammans med henne.
Alt. ta hjälp av en duktig tränare som kan ge dig stöd på vägen.
Och om du ska fokusera så rikta fokus på allt som är positivt med dig, och vad du gör för att din häst ska må bra.

Till alla:
Tack för alla tips! :bow:
Jo då, ibland känns det som att det går mycket bättre, som t.ex. idag, då kunde jag ha borstat och myst med henne hur länge som helst, det var underbart! :love:
Men vissa dagar är det inte alltid så bra, t.ex. igår, då skulle jag rida ut själv med henne..
Det jobbiga som oftast gör att hon litar mindre på mig, blir "rädd/stressad" är nog det att jag reagerar så lätt.. Jag skrittade bara en bit ut, men direkt när vi kommer ut på stallplanen och hon fattar att vi ska ut själva så får hon lite "panik", blir lite borta liksom.. det är så hon går ute, lite "inne i sig själv".. Att försöka "slå" fram henne hjälper inte, hon får bara ännu mindre förtroende för mig.. Det är bl.a. så jag upplever att hon inte riktigt "vill" vara med min, hon är verkligen borta/paralyserad och bara vill hem, betér sig verkligen inte som vanligt..
Detsamma gällde när vi red i ridhuset för ca 1 vecka sedan..
Jag tar det bara lugnt med henne nu, försöker träna på att vara lugn och inte stressa henne liksom.. Jag stressar ofta när jag är osäker på om hon kommer att gå bra, lyssna på mig osv..
Eftersom jag lätt får lite ångest innan vi ska träna, så kommer den mer och mer ju svårare det blir med henne.. Nu kände jag så innan jag satt upp, försökte dock ta kontroll över mig själv men det slutar bara med att hästen springer runt helt stissig och vill ha "order" som hon förstår, och jag vet inte vad jag ska göra..
Är inte så på min kompis häst, som jag ridit nu några gånger. Hon går jättebra, är stadig och lite äldre, henne känner jag mig jättesäker på och vill verkligen göra nya saker, tänker inte lika mycket på henne hur det kommer gå osv..
Men jag funderar på att låta min tränare (dressyr) rida min häst några gånger nu, så att iaf in häst får lite "vägvisning" då även hon är helt borta..
Det är just dessa pass, som slutar med att vi båda är helt borta, jag förstår inte vad jag ska göra längre, som jag upplever gör att hon har mindre tillit till mig, hon kan ju inte lita på mig då jag blir "borta" och liksom lämnar henne..

Det är ju ofta så, om hon visar lite osäkerhet i t.ex. rida på volten, då tänker jag mycket på det, och nästa gång vi ska rida där så liksom väntar jag lite på alla problem som kommer komma..:crazy:

Jo, men när jag är lugn och har "kontroll över mig själv", inte bara bryter ihop så går det ju iaf att hälsa på henne ;) :bow:

Blev lite långt kanske..:o

Heulwen skrev:
Låter trist, hoppas att det funkar bättre nu!
Jag tror att du tänker och analyserar för mycket, bara "var" istället tillsammans med henne.
Alt. ta hjälp av en duktig tränare som kan ge dig stöd på vägen.
Och om du ska fokusera så rikta fokus på allt som är positivt med dig, och vad du gör för att din häst ska må bra.

Verkligen tänkvärt ;) :bow:
Jag visste det lite innan, och tror också att det inte alltid är så possitivt, att tänka för mycket.. Om jag t.ex. rider ut med en kompis och min häst är hyfsat lugn för att kompishästen är med, då kan jag "bara vara" och göra ngt annat istället för att tänka på hur hästen är, vad jag gör osv.. Då om jag pratar med henne eller liknande så kan jag "slappna av" och liksom "glömma" hästen för en stund, vilket vi båda upplever är väldigt skönt..
Men det är svårt när det gäller ridhuset och framförallt rida ut själv, då hon ofta misstänker lite, vet att jag kommer att spänna mig eller bli lite borta el. liknande, då vet jag inte riktigt hur jag ska göra, det är ju sååå svårt, det går liksom inte att säga till kroppen och hjärnan att "bara vara"..:smirk:

Ska se om jag kan få lite hjälp av min dressyrtränare med det här, känns dock inte så jättepossitivt att prata om sånna här "mentala" saker med henne :o ;) Men vi får se, kan ju iaf be henne rida ngn gång :p

Försök tänka efter vad det är du egentligen säger till hästen, speciellt när du reagerar på det hon gör. Att du reagerar på det hon gör betyder något för henne, hon har fått dig att reagera och kanske ändra på det du gör. T.ex. du ber henne gå framåt, hon tar ett steg åt sidan, du försöker korrigera det, alltså har du ändrat på det du säger till hästen! Försök fokusera på det du verkligen ber hästen om och ändra inte på det då hon gör något. Ber du hästen gå framåt, fortsätt med det även när hon reagerar på något. Om du fokuserar på det du vill att hon ska göra och inte ändrar dig när hon gör nåt annat så kanske hon börjar förstå vad det är du vill. Hon blir antagligen förvirrad när du ändrar dig efter vad hon gör...

Jag tror att om du börjar fokusera på vad du och hästen ska göra istället för på er relation så kanske det kan bli bättre?

Hej...
Jag känner igen mig så oerhört mycket i det du berättar...
mitt gotlandsruss var en dröm när jag köpte honom men efter två veckor så började han att testa mig..... och till slut blev allting fel.... jag kunde knappt leda honom.... och om han blev rädd hoppade han praktiskt taget över mig!!... tappade honom flera gånger på det sättet... och eftersom jag kör ponnytrav och har hästen nere på banan så tyckte juh alla at jag bara skulle dänga honom typ... tills han gav sig och lärde sig lite hyfs..... och den som inte vet bättre... den provar juh...... men det enda som hände var att han blev rädd för mig..... iofs så funkade det juh till en viss del.... han vågade juh inte gå på mig för då slog jag juh honom..... Men vad tänkte jag!!!!:confused: Jag kunde inte köra honom för han var rädd för mig när jag satt bakom...jag kudne inte hämta honom i hagen... varför skulle han komma till mej?.. jag slog honom juh bara.... Men sen kom vändningen..... en parreli NH kurs ett par mil från örnsköldsvik..... och jag tänkte att jag har ju inget att förlora... så jag for...... och vilket helt nytt sätt för mig att hantera hästar..... det var som att jag blev pånyttfödd..... det jag reagerade mest på i den kursen var det gamla sättet att aldrig låta hästen vinna..... GLÖMM DET!!!!!! jobba hästen så mycket du kan..... går det jättedåligt.. så ställ inte den igen... om de tblir en styrkekamp ställ in den.. prova nästa dag... om du fortsätter kommar det nog inte att funka för hästen blir bara less och sur... men iaf.. du... adda min msn eller skicka mejl till mej så kan du få mer tips och trixs...... och jag vet själv att det inte är så lätt att bara tuffa till sig när man är med en häst som man inte har koll på.... det går faktiskt typ inte..... och även om man tycker att man inte visar det utåt så ser hästen rakt igenom dig.... men adda min msn eller mejla mig på..... banni_90@hotmail.com

Hoppas det går bra // anna

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 625
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 658
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 374
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar