kommmer inte i hagen...

F

flikkan

jag har ett STORT problem min häst kommer inte till mig i hagen... jag har gjort som alla sa att gå efter och smacka varje gång han springer iu väg och pratat med honom hela tiden.... det hjälper inte höll nämligen på aslänge.... jag har tagit ut hans sällskapsponny men han bryr sig inte... han e jätte snäll när jag väl får tag på honom....

tack på förhand...

Sv: kommmer inte i hagen...

Troligen tycker din häst att hagen är intressantare än du. Innan det har ändrat sig så kommer han inte att vilja komma till dig. Se till att han verkligen har kul när du tar in honom från hagen. Min häst var likadan ibörjan när jag hade henne men det har gett sig nu och hon kommer frivilligt med in från betet när man ska hämta henne så det går att komma tillrätta med de här problemen.

Hej!
Gör något som han inte förväntar sig.. Gå tex in i hagen utan att bry dig om honom, sätt dig ner någonstans o plocka lite med gräset.

Nu kommer hästen undra vad sjutton du håller på med, bli nyfiken o komma... Det kan ta en stund i början men ha tålamod, det funkar. Kom bara ihåg att ignorera hästen tills den kommer fram till dig o tar kontakt.
Ha med dig en morot el något. När han kommer kan du bjuda på en liten bit, gör så här och ha med "godis" varje gång så lär sig hästen det väldigt fort... ;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle hämta min kompis häst i hagen en dag å fick inte tag i den. Då sade hon till mig att se till att springa framför hästen å vifta m grimskaftet så att den vänder. Jag gjorde som hon sa; vände hästen ett antal ggr å tillslut vände han bara upp till mig och kom fram till min axel. Jag antar att det hade ngt att göra med att han förstod att jag bestämde (eftersom han vände vid mitt viftande) och att han nog undrade vad i hela sjutton jag höll på med.
Mysko... Men om hästen stressar upp sig så är det nog ingen idé att vifta m grimskaft å dyl.
Jag tycker att det är en underlig metod å lite jobbig eftersom man måste se till att hinna framför hästen när den vänder åt andra hållet, men det funkade på den pållen å inte tog det så lång tid heller.

Mina egna hästar kommer fram när man befäst sitt ledarskap, de vill gärna vara en till lags å uppskattar att man kommer in till dem och kelar lite eller hämtar dem. Så jag tror att ditt problem löser sig helt naturligt om ett litet tag - han testar dig kanske?

tack så jätte mycket för alla svar... puss till er.... ska prova de imon.... men han ha blivit lite bättre...

Jag kan berätta hur jag gjorde när jag hjälpte en kompis med hennes häst. Den hästen gick bara iväg när man gick emot honom. Gå inte rakt emot din häst, eftersom den kan uppfatta dig som en rovdjur då.

Jag gick i låånga bågar mot hästen, så fort hästen var på väg därifrån stannade jag och vände sidan till. När hästen stod still fortsatte jag att gå bågarna. Han var på väg bort flera gånger men det är bara att stanna och vända sidan till, inte titta honom i ögonen. Titta ner eller bort.

Detta kan ta sin tid, men när du kommit så långt att du bara är någon meter från hästen, så räcker det. Gå bara därifrån.

Kör igång nästa dag, långa bågar. Slingra dig mot hästen. Stanna och vänd sidan till om han är på väg bort. För mig gick det klart bättre andra gången, hästen var klart nyfiken och var påväg att följa efter mig när jag gick.

Tredje dagen följde han efter mig halva vägen och fjärde dagen mötte han mig i hagen.

Lycka till! :)

Jag körde samma metod som Harlekin gjorde. Hästen jaa greja med var helt klart för nyfiken för att låta bli att komma fram.. han kunde verkligen inte undgå att stanna och titta på mig en stund för att sedan sakta smyga sig fram och lägga mulen i knät.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 841
Senast: Lavinia
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 571
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar