kommer vägra ut mig :/

W

wallerie

jag ska tävla på onsdag, absolut inga höga klasser! (50 & 60:angel: )
då ska jag tävla på ridskolehäst.. men till problemet, hästen är ung och inte så bra utbildad ännu och jag har i stort sett aldrig hoppat ett hinder utan att han vägrat det en gång innan ::crazy:

har tyglarna sträckta hela tiden, håller om med skänklarna och försöker få en "slänggalopp" (han blir mkt säkrare då!)
men det behövs ju tydligen mer! nån som har tipps?? inget som man ska öva och så för jag kommer högst rida honom 1ggr innan tävlingen utan bara små extra hjälper som gör under;)

tacksam för hjälp från alla håll!

och just de en fråga jag funderat på, tror ni han blir säkrare om jag RIDER honom ända fram till hindret eller ska jag resa mig upp i lättsits??

//Cdb

Sv: kommer vägra ut mig :/

jag tycker inte du ska tävla honom om du inte kan rida honom utan att han stannar framför hindret före. Det är min åsikt. lär dig rida honom och att han hoppar innan man går ut på tävling.

jag tycker inte du ska tävla honom om du inte kan rida honom utan att han stannar framför hindret före. Det är min åsikt. lär dig rida honom och att han hoppar innan man går ut på tävling.

men det är just det att ibland går han jättebra och får riktigt sug mot hindret!:confused:

jag vill jag vill och jag vill! han kanske har en "bra" dag på onsdag?:d

okej .. ja har en häst som är lite tittig och har börjat vägra så fort hindrena kommer över 90 cm. det är inte lönt att komma in på en bana och vägra ut sig anser ja.. för det ger hästen dåligt självförtroende och sen du får dig själv några tönar. men visst man vill ju tävla och det handlar om att man inte ska ge upp. jag anser att du ska träna mer och så innan man ger sig ut.. men du avgör hur du vill, hoppas bara han går runt då :)

vad är det för mening med att tävla en häst som man ändå är säker på att den kommer vägra ut sig? inte så kul att åka till en tävling och känna så.. ni borde kanske träna lite mer tillsammans så du kan känna dig säker!

alltså det var inte sådanahär svar jag ville ha :confused:
vad gör det föresten om vi vägrar ut oss det är väll inte hela världen!

om ni inte har ngra bra tipps så snälla svara inte ni gör mig bara osäker då:crazy:

tänk inte att du kommer att vägra ut dig, tänk istället att det här klarar du och det här kommer gå bra :)

försök bara att vara nogrann och ge tydliga hjälper, och försök att vara så säker som möjligt i din ridning så kommer det nog gå bra..

lycka till!! :)

Hmm... en fråga bara (hoppas du inte tar illa upp!) men finns det ingen annan häst du kan starta på som känns lite "säkrare"? Någon såndär supersnäll ridskolehäst som hoppar allt bara man visar vart den ska? Som det låter av det du skriver så tror jag nämligen att det skulle vara bättre?

Nu till din fråga:

Ja, du ska ha tyglarna sträckta men du får inte hålla hårt i dom, eftersom du då signalerar att han ska bryta av. Ca 3-4 galoppsprång före hindret får du inte ändra handen överhuvudtaget, varken ta eller lätta, utan då ska du bara hålla den stadigt och fokusera blicken en bit över hindret. Börjar hästen vingla så ska du rätta honom med vikten och benen men absolut inte med handen, eftersom handen oftast gör så att dom börjar vingla ännu mer, vilket gör att han blir osäker vilket gör att han vägrar...

Helst så ska du ju absolut inte ha en slänggalopp, eftersom det är svårare att bedöma avstånden till och emellan hindrena då (både för dig och hästen) vilket gör att det är lättare att komma fel mot hindret vilket gör att han vägrar lättare.
Du kan ha tempo i galoppen utan att den blir slängig, försök hålla igång honom men se ändå till att han lyssnar snabbt på dina svängar, kortningar/längningar av galoppen m.m.

Om du har en häst som vägrar ofta så är det viktigt att du sitter ner ända till avsprångspunkten. Sedan är det även väldigt viktigt att du, precis när han hoppar av, är med i handen och ger mycket eftergift, för om du råkar dra honom i munnen över ett hinder så är det mycket troligt att han vägrar på nästa bara för att slippa rycket igen.
Om du däremot står upp i fältsits långt innan så får du sämre inramning och sämre drivkraft, vilket även det gör att han antagligen springer förbi hindret eller stannar.

Det finns tyvärr inga mirakelknep för att komma runt en bana, men till nästa gång tycker jag att du kanske iallafall borde prova en annan häst? Men det är bara en idé utöver...

Lycka till :)

Ska du verkligen tävla om du tror att du kommer vägra ut dej :crazy:

Det är nog bätttre att sitta ner, så får hästen mer hjälp och känner att du finns där.

Jag tkr INTE att en sådan häst ska ut o tävla!!!!!

rid en annan häst, det är inte rätt mot hästen heller, vad är det för jäkla ridskola?

Yepp, med den attityden kommer du definitivt vägra att ut dig.

har tyglarna sträckta hela tiden, håller om med skänklarna och försöker få en "slänggalopp" (han blir mkt säkrare då!)

Stärk hästen så den orkar ha ett bra flyt och en bärande galopp innan du ger dig ut och hoppar och tävlar.

Ellen

Kanske inte svaret du vill ha, men för både din och hästen skull så kanske som som delar ut hästarna (eller vad dom nu gör på din ridskola) skulle låta ngn annan rida hästen och du kanske får ngn annan som alltid hoppar

Det är ju varken kul för dig eller hästen om ni är osäkra och stannar. Och du verkar ju redan ha den inställnigen lite grana, att ni ska vägra ut er, och det gör ju inte saken bättre.

vad gör det föresten om vi vägrar ut oss det är väll inte hela världen!

Du värkar ju rätt osäker redan nu, så då är det nog självklart att det kommer påverka dig negativt om ni vägrar ut er:crazy:

men det behövs ju tydligen mer! nån som har tipps?? inget som man ska öva och så för jag kommer högst rida honom 1ggr innan tävlingen utan bara små extra hjälper som gör under

med de förutsättningarna så är ju inte hästen redo att tävla. Att den bara hoppar i "slänggalopp" är ju inget man ska eftersträva. Strunta i denna tävligen och träna med markarbete som stärker hästen så den orkar hoppa och bli säker i en bärig galopp.

Senast ändrad:

vad du än gör, du får INTE tänka att du kommer stanna ut dig!

Du får inte tänka att du kommer vägra ut dig, för då har du den inställningen på tävlingen. Egentligen tkr jag att du skulle ha en annan häst, en mer lugn och snäll häst som hoppar på det du styr mot. Jag tkr du ska rida i en rytmisk och balanserad galopp o inte i slänggalopp. Håll om med benen och ha sträckta, men inte hårda tyglar. Sitt ned och fippla inte med händerna de sista sprången. Ge ganska mkt eftergift så att h*n inte blir ryckt i munnen (eftersom att det är en unghäst så kan h*n få obehagliga minnen från det). Efter hindret får du inte bara släppa iväg hästen utan samla mjukt och lungt ihop h*n. rid inte i lättsits utan sitt ner så att det inte blir obalanserat.Se till så att du har rätt galopp och om inte, sakta av till trav och byt till rätt galopp.

Hoppas du fick lite tips.

Men ta en annan häst nästa gång.

*kapa lite tråd*

Men om det är Clear Round(?) vem har sagt att man är tvungen att galoppera runt? Tänkte på "släng galoppen". Jag travade min första Clear Round för läänge sedan :)

Ellen

Massor med ben och verkligen visa hästen att ni ska över hindret till varje pris. Den får bara inte stanna!
Sparka på och håll en frisk och stark galopp så kommer det att lösa sej.

Massor med ben och verkligen visa hästen att ni ska över hindret till varje pris. Den får bara inte stanna!
Sparka på och håll en frisk och stark galopp så kommer det att lösa sej.

Det är väl inte att eftersträva att man ska "sparka på" för att hästen ska hoppa :crazy: Nä, då är det väl bättre att skita i tävlingen och träna tills hästen klarar av att tävla.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 685
Senast: Sootie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 739
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 933

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar