Kommer hon tillföra något till travet?

DarkInNight

Trådstartare
Funderar fritt...

Jag har ett sto, svensk varmblodig travhäst.
I dagarna blev hon sparkad på skenbenet, djupt in till ben och senor, senan blev förmodligen touchad, behandlas som om den blev det = minst 6 mån konvalecens enl veterinären.

Idag började jag att fundera över om hon kan duga som avelsmaterial.
Det finns sjukt många travare och jag vill inte sätta något till världen som ingen kommer vilja ha ifall jag dör eller liknande. Har annars tänkt behålla fölis.

Jag har använt henne som ridhäst, i den mån hon varit hel.
Så fort hon spänner sig så drar hon på sig knäledsinflammation. Kan fungera riktigt bra i ridningen i månader, sen så tappar hon en sko/står ute i regn/sträcker en lårmuskel etc och knäledsinflammationen kommer som ett brev på posten. I unga år haft mycket problem med korsförlamning, jag har mina funderingar om problemen hon har/haft mycket kommer därifrån.

Har ej egna meriter inom travet!

Jag gillar henne, skarpt, och ifall inte hon fungerar som ridhäst blir hon kvar. Men skulle hon fungera som avelsmaterial på travsidan så betäcker jag henne gärna så hon får en "uppgift". Jag har haft betäckningsplaner förut men det har inte blivit av helt enkelt.

Men;
*Kommer hon kunna tillföra något till travet?
*Är det försent att betäcka nu?

Namn på häst: SheWithTheStar -00

Sv: Kommer hon tillföra något till travet?

Vad tråkigt att du haft diverse problem med din häst.
Det är väl alltid bättre att avla på friska djur än de som inte är det. Just korsförlamning tycker jag mig kan vara ärftligt.
Den andra svaga punkten din häst har är pappan som inte alls är bra. Men hon har en riktigt bra mamma som har klassiska meriter. Om jag minns rätt vann hon Uppfödningslöpningen
Så jag skulle säga att det finns mycket sämre ston som folk betäcker.
Marknaden är ju tyvärr inte het,så om du räknar sälja med vinst så kan det bli svårt.
Vad det gäller tiden att betäcka så är det väl gränsfall. Om du väljer att betäcka så se till att välja en utan eller med låg bokningsavgift.

Giant force är ju inte hett, men lite rolig moderslinje är det helt klart. O utan meriter på banan är hon inte helt och hållet. Att kvala på 21 som 2åring visar på talang! Ska du betäcka är det bråttom, titta inte på priserna som står i annonser för hingstarna. Går att få mkt bättre priser, så ser det ut idag. Skicka pm om du behöver hjälp med hingstval eller vilka man kan få bra pris på.

Jag håller med dig ang friskheten.

Av den andrahandsinformation jag fått så kan mycket bero på den "träning" hon fick förr, bidragit till den känsliga kropp hon har idag (utan att vilja säga för mycket)...
Men det behöver inte betyda att hon skulle varit mer hel om hon tränats av någon annan, det kan man omöjligt veta.

Om jag känner mig själv rätt skulle fölis förmodligen stanna här hos mig.

Jag är i valet och kvalet över hur jag ska göra, börjar bli dags att bestämma sig ifall man ska hinna med en betäckning!

Uppfattade jag rätt, hon är inte helt hopplös att betäcka enligt dig?

Du behöver inte skämmas om du betäcker henne. Men att sälja med vinst är inte lätt idag.

Som andra redan sagt är hennes pappa inte direkt het, men mamman var riktigt bra :) En riktigt bra mamma och en sämre pappa (som faktiskt tjänat 10 miljoner) är bättre än en bra hingst och en riktigt dålig märr för kraven är så mycket högre på hingstarna. Förstår du hur jag menar?

I vilket fall, jag tycker absolut du kan betäcka henne om du vill ha ett föl. Beroende på hingst kan det säkert gå att sälja, men inte säkert med vinst. Med de låga antalet ston som betäcks i år kommer Sverige att få importera tävlingshästar om några år om inte intresset för att tävla går ner enormt. Det kan vara så att marknaden ser bättre ut om några år.

Det är inte för sent, men bråttom! Lycka till :)

Tack hörrni för ärliga input!

Jag blir efter funderingar mer och mer sugen på att betäcka.

Sen var det här med att lyckas hitta rätt hingst för rätt pengar här i södra dalarna...
Det här med tillgång och efterfrågan, om det varit dåligt med betäckningar i år borde väl priserna gå ner, eller är de konstanta??
Önskar jag hade hutlöst med pengar att lägga på hingst, men tyvärr ser min verklighet inte ut så idag och jag måste ta hänsyn till vad själva språnget kostar :mad: , de löpande extra kostnaderna för att hålla ett hungrigt dräktigt sto är inte lika stora problem.

Jag har aldrig betäckt så det är helt nytt för mig. Och snabbt måste det ju gå nu! :)

Det behövdes ju bara några timmars surf för att hitta ett stuteri ganska nära, - i sala :o .

Ska prata lite närmre med min sambo om hur han ser på saken med en till häst.. och sen ringa stuteriet imorrn. Så får vi se om de kan ta emot mitt sto.

Blev lite nyfiken nu när jag läste din tråd så måste bara fråga... ;)

Blir det betäckning i år?? :)

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra med er som har mer erfarenhet av ledproblem än jag, vad ni tror om framtidsutsikterna för den här hästen...
2
Svar
38
· Visningar
7 362
Senast: Ingela_S
·
Trav går lite smått i funderingar på att betäcka mitt sto. Hon är en varmblodig travare som inte gått på travet. Hon har ett litet speciellt...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 120
Senast: Natasja
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 407
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka