Kommer hon att föla inatt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Akzent
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 887
Status
Stängd för vidare inlägg.
A

Akzent

Jag har ett sto som är beräknad till att föla den 16 april. Hon är förstföderska. Hennes ljuver har under kanske 2 veckor växt till sig rejält. Det har tidigare varit hårt och kallt, men nu är det varmt och halvmjukt. Vad betyder detta? Bör jag vaka över henne inatt?

Sv: Kommer hon att föla inatt?

Har hon släppt bäckenbanden?
Vaxdroppar?

Ibland så blir juvret hårt när det växer till o kan ömma rätt ordentligt också för att sedan mjukna igen.
Är det däremot hårt o väldigt vartmt finns det risk för stockning o då skulle jag vara oroligare.
men det är högst ovanligt innan fölning.
Svårt att säga om du ska vara orolig att hon ska föla i natt när man inte sett hästen ifråga. Men alla ston kan ju föla ett par veckor innan beräknad nedkomst.
MEN jag vet inget sto som fölat utan att släppa bäckenbanden ordentligt först så kolla det.
Kolla också om du kan mjölka ur några droppar mjölk o är vätskan genomskinlig så är det ingen fara, när det är dags så brukar det se ut som mjölk.Vit.
Lycka till!

Jag har försökt få ur mjölk, men det vill inte komma något. Jag vet ju inte hur ett par "slappa" bäckenband ska vara, så det är svårt för mig att säga. Jag kan ena sekunden tycka att de är slappa, medan jag i andra sekunden intalar mig själv att de är som vanligt. Hon har inte fått några vaxproppar ännu, men jag har läst att förstföderskor inte alltid visar sådana tecken, stämmer det?

Vad är stockning för något? :crazy:

Jag tror att jag vakar över henne from i natt och framåt. Vad tror ni om det? Jag har ju läst både här och i böcker att förstföderskor inte alltid visar några tecken. Vad säger ni som varit med om ett antal fölningar? Vad tror ni hennes varma och mjuka ljuver beror på?

Detta är frågor som passar bäst i tråden med namnet "väntans tider" som finns på avelsgnägg.
Fortsätt med dina funderingar där.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag ska på bröllop på sydligare breddgrader i mitten av juli och har börjat fundera på klädsel. Jag snubblade över den här klänningen på...
Svar
18
· Visningar
1 379
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 377
Senast: Sasse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 091
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 800
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III