kommer höet att räcka??

B

BebbeBaby

min hö bonde kommer snart hem med mitt hö & jag vill helst ta hem allt hö av samma skörd så att det räcker till alla hästarna över hela hösten/vintern. men tror ni att 12 ton räcker till 1 ponny föl, 2 c-ponnies, 3 små 450 kg hästar & 2 550 kg häst över hela hösten/vintern??? analys är på g, men ungefär hur mycket kommer dom att äta tror ni??? vi börjar stödutfodra med hö i slutet på september & räknar med att betet kommer i maj/juni. så vad tror ni, kommer det att räcka???

Sv: kommer höet att räcka??

Jag räknar med på travare att det går åt 3,5-4 ton per häst/år...dom väger i genomsnitt 450-500 kg...

tror inte att 12 ton kommer att räcka till dina hästar.....

Tror som Martha att det inte kommer att räcka, jag brukar räkna med ca 3-4 ton/häst och år.

ok. då blir det nog till att köpa något annat hö också. men ungefär vad räknar ni att det går åt till en ponny på 250-350 kg per år & ett litet föl på 150 kg nu, blir ca 300 kg???

BebbeBaby skrev:
ok. då blir det nog till att köpa något annat hö också. men ungefär vad räknar ni att det går åt till en ponny på 250-350 kg per år & ett litet föl på 150 kg nu, blir ca 300 kg???

Men det kan du väl räkna ut själv eg.
Du vet ju hur mycket hö du tänker ge dom per dag.
Ta ett ex. ponny 350 kg ca 6 kg per dag x 30 dagar (1 mån) = 180 kg x 9 mån (sep tom maj) = 1620 kg
Gör så med alla och plussa sedan ihop det så ser du hur mycket du måste köpa.

Absoluta minimi givan är 1,2kg hö/100kg häst, men önskvärt är 2-3kg/100kg kroppsvikt för att dom ska få tugga tillräckligt.

Jag gör av med 10 ton till 3 små hästar på en säsong. September-Maj

Var har du läst det någonstans? Önskvärt 2-3 kg per 100 kg kroppsvikt. Skulle man lyda dina råd så skulle man ge 10,5 kg till en c-ponny. Skulle bli väldigt fet ponny då.
Nej det bästa är ju att analysera höet och räkna ut vad dom behöver och ge efter detta.

Ja, det är bara att slå upp en foderbok så hittar du detta.
Minimi givan (1kgts/100kg kroppsvikt=1,2kg hö)är ett riktmärke för absolut minsta givan och är grundad av djurskydds skäl, önskvärt är att ge ponnyn/hästen 2-3kg/100kg kroppsvikt för att tillferdställa tuggbehovet, ge hästen en "mättnads kännsla" och för att tillgodose behovet av växtfiber.

Det behöver ju inte vara just hö... Det kan även vara halm om det är så att höet har bra värden och ponnyn blir fet kan man byta ut lite av givan mot halm.
Bara ett exempel... ;)

mirjada skrev:
Ja, det är bara att slå upp en foderbok så hittar du detta.
Minimi givan (1kgts/100kg kroppsvikt=1,2kg hö)är ett riktmärke för absolut minsta givan och är grundad av djurskydds skäl, önskvärt är att ge ponnyn/hästen 2-3kg/100kg kroppsvikt för att tillferdställa tuggbehovet, ge hästen en "mättnads kännsla" och för att tillgodose behovet av växtfiber.

Det behöver ju inte vara just hö... Det kan även vara halm om det är så att höet har bra värden och ponnyn blir fet kan man byta ut lite av givan mot halm.
Bara ett exempel... ;)

Att det är minimigiva 1.2 kg per kg kroppsvikt det vet jag. Men det var det andra jag opponerade mig mot.
Jag har SLU: s bok Hästen näringsbehov och fodermedel hemma.
Jag kan inte finna det du skrev.
Utan det står 1,2 kg per 100 kg kroppsvikt.
Sedan är det ju skillnad på om hästen står på utedrift osv.... Men att ge så mycket som 3 kg per kg kroppvikt till en c-ponny. Det blir för mycket.

Det beror ju också på näringsinnehållet...
Den kanske blir bukig av ett dåligt hö i stora mängder och fet (som alla andra hästar) om det har ett bra innehåll.

Det jag menar är att minimi givan är inget att sträva efter att hålla det framgår också i nästan alla foderböcker. Oavsett om det är en shettis, nordis eller nått annat så har dom ett behov som måste tillgodo ses.

Om sedan ponnyn blir fet av höet så är det ju bara att göra som jag skrev tidigare (byta lite mot halm).

Att låta dom tugga mycket är inget negativt...
Man får ofta lugna och harmoniska djur som inte kastar i sig maten och deras magar mår ofta mycket bättre.

3kg/100kg kroppsvikt till en pygge ponny är kanske mycket men trådskaparen har också stora hästar.

Och jag tycker att det är bättre att räkna på för mycket och ha lite hö över när betet börjar än att stå utan hö på våren.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, nog tycker jag att man ska ge mer hö än allt annat som folk smockar i sina hästar. Där är jag med dig. Men jag opponerar mig fortfarande mot att du skriver att man då kan ge halm.
Halm tycker jag att man kan ge OM höet har för höga värden och det blir för lite hö att ge per dag. Om hästen ska ha ännu mer att tugga tex.
Halm är det ju bara typ 3-4 mj i och inte något smrp.
Då får du ju iaf en häst med mycket bukfyllnad.
Jag tycker att det är bättre att räkna ut hur mycket man ska ge per dag och sedan lägga till några hundra kilo utifall man ger lite mer då och då. Det kan ju bli en väldigt kall vinter tex. Då brukar jag alltid ge några kg extra per dag åt dom.

Sedan räknar jag inte strikt 1.2 kg per 100 kg kroppsvikt utan plussar alltid till något eller några kilon beroende på vad det är för häst och behov. Men det är lite väl mycket med 3 kg per 100 kg kroppsvikt. Oavsett värdena i höet OM det inte är lösdrift förståss.

Gick åt c:a 10 ton hösilage med hög ts värde till 8 st Islandshästar med fri tillgång under vinterhalvåret -04-05. Värt att nämna är att det finns bete långt in i januari här :D Sätter dock ut första balen innan betet är slut. Men som tidigare nämnts, gör beräkning på antal kg/dag/häst och lägg till lite för spill och oförutsedda händelser. Har för tillfället dubbelt så mycket jag behöver, av egen skörd......;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Gud vad skönt det låter att ha egen skörd med hö resp hösilage. Men det krävs ju lite svett och pengar också. Man måste ju ha egna maskiner för att kunna skörda höet. Har ibland börjat tänka på om jag inte kan skörda mitt eget hö. Men då är jag beroende av bönderna häromkring. Och dom har ju inte tid med mig när jag behöver dom. Då ska dom ju själva skörda.

Skulle jag ge mina shettisar 3 kg hö/100kg kroppsvikt så skulle dom bokstavligt talat rulla fram, likaså mina araber som är fruktansvärt lättfödda.

BebbeBaby skrev:
min hö bonde kommer snart hem med mitt hö & jag vill helst ta hem allt hö av samma skörd så att det räcker till alla hästarna över hela hösten/vintern. men tror ni att 12 ton räcker till 1 ponny föl, 2 c-ponnies, 3 små 450 kg hästar & 2 550 kg häst över hela hösten/vintern??? analys är på g, men ungefär hur mycket kommer dom att äta tror ni??? vi börjar stödutfodra med hö i slutet på september & räknar med att betet kommer i maj/juni. så vad tror ni, kommer det att räcka???

Jag räknar med att mina varmblod en 5 åring och en ettåring svårfödda kommer göra av med 7,5 ton från slutet av september till början av maj.

Min stora väger kanske 500 kg och jag räknar med att han kommer äta 12-14 kg hö per dag. Han åt 10 kg i vintras och om han flyttas nu kommer han få lite mer fri tillgång än innan. Inte helt fri tillgång men mer åt det hållet i alla fall. Lillstumpan räknar jag ska få 8-10 kg per dygn. Sedan räknar jag 1 kg per fdag ungefär som är utöver om någon skulle få boxvila för då går det givetvis åt mer hö.

Som jag räknar det så tror jag faktiskt 12 ton räcker presis på håret. Räkna ut vad du beräknas ge varje häst per kg/dag...ta i några kg i överkant. Till min fd halvblod gick det åt ca 2,5 ton från höst till vår. Hon käkade 10 kg/dag...räckte alldeles utmärkt. Och om man nu med dina småhästar överdriver och säger ALLA äter 8 kg/dag...villket nu säkert inte alla gör, antagligen äts det mindre på en del...så från okt-maj har du förbukat ca 11,7 ton hö...8 kg anser jag då är överdrivet mycket till varje häst...men då har jag ju knappast räknat i underkant heller. Senare framemot maj om det nu förmodan börjar tryta så är det ju enkelt att bara köpa in några få balar...sedan är det ju sommarbete.

Våra 2 halvblod köper vi 7 ton åt nu. De får ca 10 kg var per dag, beroende på, de får i princip fri tillgång men det är ungefär vad de då äter.

Det räcker. Vad du sen behöver därtill beror ju på värdena men stråmängden bör vara helt ok.
1 ponny föl vuxen 300 kg, 2 c-ponnies á 350 kg vardera , 3 små 450 kg hästar & 2 550 kg häst över hela hösten/vintern ger 3600 kg häst ungeför.
Minigiva 1,2 kg hö per 100 kg häst under 180 dagar ger ca 7,2 ton och en giva på 1,5 kg hö per 100 kg häst under 180 dagar ger 10 ton så då finns marginal för den kallaste perioden. Sen beror det ju även på spill, långa kalla perioder, om du ger fri tillgång ...

Måste bara fråga, vad fick du 180 dagar ifrån ? Räknar man från okt till sista maj blir det 243 dagar exakt om man vill vara petig...nov-maj = 212, eller räknade du bara nov-april a´30 dagar per månad ? Bara nyfiken på hur du räknat motför hur jag räknat.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 148
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar